Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Den här tråden får mig att tappa tron på mänskligheten återigen.

Er eu-diesel kommer sänka co2-utsläppen så att tanka den spelar koldioxidhatarna RAKT I HÄNDERNA. Att ange hur mycket sveriges utsläpp är internationellt osv talar FÖR att tanka europadiesel. Co2maffian klappar händerna gladeligen.

Det är SVENSKARNA som mår dåligt av europadieseln. Mer försurning och mer partiklar tar sig aldrig iväg till något annat land. Det stannar i vårt land och fösämrar din, min, dina barns och alla du tycker om (som bor i din närhet)s luft.

Så om ni ska dra miljömuppsargumentet kan ni väl åtminstone ta reda på lite grundläggande fakta. Dessutom gör inte adblue nånting för partiklarna.... Det är mot nox.
crumpets skrev:Den här tråden får mig att tappa tron på mänskligheten återigen.
Denna tråd är tyvärr inte den enda... Här är några till:
Miljöbil? / http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=79559
Köra bil och miljö / http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 36&t=68560
V60 laddhybrid / http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 70&t=63941
V70 2,5T etanoltrim / http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=79177

Frågan är ju om vi ens är eniga om vad problemet är: giftiga ämnen och partiklar som hotar hälsan eller är det klimatförändringar som orsakas av människan. Finns överhuvudtaget något problem? Eller är det månne både och? År det lokala, nationella eller globala problem det rör sig om? Är det dessutom bevisat eller inte? Det finns många olika åsikter om detta, ibland rimligt faktaunderbyggda. Men lika ofta helt tagna ur luften. Politikerna är ett särskilt släkte i denna soppa. Det visar de sista 20-30 årens ryckiga, ologiska samt ibland direkt felaktiga "miljöpolitk" tydligt. Ingen kopetens finns egentligen hos politikerna utan olika intressen lobbar organiserat för sin sak. Till detta kommer att väljarna ska blidkas och att samhället i stort är beroende av skatteintäkterna från transportsektorn. Ja, var är vi på väg?

Bilen samt Fåraherden & Vallhundarna vs. Fåren... / http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=79553
Personligen håller jag mig helt ifrån klimatdebatten eftersom jag vet själv att jag är långtifrån kunnig nog i ämnet.
Det är därför jag försöker att bara själv diskutera direkt hälsofarliga utsläpp som partiklar eller nox. Huruvida dessa är skadliga råder det faktiskt ingen debatt om ens.
Att t.ex. NOx och partiklar är hälsovådliga står helt klart för mig. Men att ingen debatt råder om detta är inte helt korrekt om man t.ex. läser vissa trådar på forum.
crumpets skrev:Personligen håller jag mig helt ifrån klimatdebatten eftersom jag vet själv att jag är långtifrån kunnig nog i ämnet.
Var inte ledsen för det, du är inte ensam. Fast många tror de kan. Jag är övertygad om att ingen kan. Det är en alldeles för stor fråga i relation till mänsklighetens nuvarande vetenskapliga kompetens. Men politiskt gör man åtgärder som främjar vissa intressen. Och det svänger fram och tillbaka till synes planlöst. Men ännu så länge går allt ut på ekonomi.

Ta några få exempel som visar fatala omsvängningar:

Elvärmda villor ska vi inte ha och "Earth hour" där vi ska släcka ner lampor äger rum varje år numera. Ställ detta i relation till satsning på elbilar som marknadsförs med nollutsläpp. Det är ju samma sak som att påstå att en elupvärmd villa har nollutsläpp. Tror någon på det? Det verkar tyvärr så. Inte ens mitt eget hus som har fjärrvärme har nollutsläpp! Även fast skorsten saknas helt! Inte ens en blocköverskridande energiöverenskommelse har nåtts nationellt i Sverige. Ändå införs supermiljöbilspremie med hänsyn till att el inte ger så stora utsläpp. Hur var det med indelningen av Sveriges elnät i elområden? Just det, den fina elen från norr kan inte överföras i tillräcklig mängd till södra delen av vårt rike. Där importerar vi marginalel från koleldade kraftverk i länderna väster och söder om oss. Att ladda en elbil under dessa förutsättningar och tro att man får nollutsläpp tyder på hjärnsläpp! Observera att detta problem handlar inte enbart om CO2 utan i högsta grad även om NOx och SO2. Mot bakgrund av hur detta förhållandevis enkla förhållande hanteras ska man inte tro att politiker är mogna att avgöra vilken politik som ska föras med hänsyn till eventuella klimatförändringar. Ingen är rimligen mogen den uppgiften ännu. Vi kan inte annat göra just nu än att använda sunt förnuft så gott det går.
Jag tycker många är dåliga på att skillja på miljö och klimat. Det visar inte minst den här tråden. MK3 diesel (100% fossil) är bättre för klimatet än MK1 (100% fossil), men MK1 är bättre för miljön. Med miljö menar jag alltså närmiljön. Det verkar också finnas problem att skillja på energikälla och energibärare. Det är ett misstag som politiker bra på som Camel skriver. Energikälla är mer knutet till klimat och energibärare miljön. En energibärare som el är bra för miljön, men kan vara förödande för klimatet om energikällan är kol. Energikälla kan förstås också påverka miljön som exempelvis i Nigeria när Shells svinat runt för att få tag i olja. En del påstår att en gasbil är bäst för klimatet. Men tankas den med forddonsgas var en etanolbil bättre för klimatet enligt energimyndigheten. Frågan är komplicerad och har många fler nyanser än vad som kommer upp i den vanliga debatten. Inte minst i motortidingar som jag tror många på forumet är färgad av.
crumpets skrev: Mer försurning och mer partiklar tar sig aldrig iväg till något annat land. Det stannar i vårt land och fösämrar din, min, dina barns och alla du tycker om (som bor i din närhet)s luft.
Tvärs om är det ju. Jag läste att de ultrasmå partiklarna svävar så länge att de definitivt flyttas mellan länder, och massor från Europa förs upp till norden via luftströmmarna.
MK1 kan väl inte vara 100% fossil om man blandar 5-7% tallolja i den?

Att europadieseln leder till mer försurning än den Svenska MK1 ställer jag mig tveksam till då även Europadieseln är svavelfri sedan mycket länge.

Hör svarar statoil på en del frågor om europadieseln.

http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=S ... owMenu=2_4

Svaren är lite annorlunda mot vissa påståenden i denna tråd. Visserligen talar statoil i egen sak men jag tror inte att de lurar oss.

man skall även skilja på Europadiesel och Europadiesel+. I den senare blandar statoil i 7% RME.
Camel skrev:Att t.ex. NOx och partiklar är hälsovådliga står helt klart för mig. Men att ingen debatt råder om detta är inte helt korrekt om man t.ex. läser vissa trådar på forum.
problemet med dom nya dieselbilarna är vad jag vet att just nox är för högt. adblue skulle väl gör massor verkan här?
VolvoB20 skrev:
crumpets skrev: Mer försurning och mer partiklar tar sig aldrig iväg till något annat land. Det stannar i vårt land och fösämrar din, min, dina barns och alla du tycker om (som bor i din närhet)s luft.
Tvärs om är det ju. Jag läste att de ultrasmå partiklarna svävar så länge att de definitivt flyttas mellan länder, och massor från Europa förs upp till norden via luftströmmarna.
finns dokumentär om partikelbälte runt himalaya nu på svt. som jag tippar på kommer ifrån asien och europa. Tror inte dom fixar det så illa själva direkt :D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Motorn tappar kraft och dör.

Om du kör bilen utan LMM inkopplad så b[…]

Det där är en kraftigt läckande v&a[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]