Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Andis
#649224
Blir nyfiken på det här.

Kan det vara så att solen är starkare utomlands närmare ekvatorn som gör det ännu varmare i en bil eller inte?

Var närmare ekvatorn än Sverige härom veckan och det var ca 25 grader i luften men solen var stark som attan ändå man fick passa sig så man inte brände sig gick inte att springa runt och få som på sig för mycket utan solkräm.

Kan solen då värma ännu mer inne i en bil i ett sånt land? Trotts att man inte har känner av värmen som så besvärande i luften.

Bara en fundering får väll prov mäta nästa gång man är där.

Med vänlig hälsning,
Andis
#649244
Solen står ju högre närmare ekvatorn och då bränner den ju mera än när strålarna måste passera genom mer atmosfär på snedden här uppe så den blir ju mera som en brännlampa rakt på där nere, och dessutom om solen lyser rakt ovanpå ett platt tak så är det mer värmeupptagande yta rakt mot solen så då blir det väl varmare bara av det, och sen som tredje lök på laxen är det ju varmare där nere så ja det kan nog bli varmare i en bil i sydligare nejder än här.
#649250
semmelman skrev:Solen står ju högre närmare ekvatorn och då bränner den ju mera än när strålarna måste passera genom mer atmosfär på snedden här uppe så den blir ju mera som en brännlampa rakt på där nere, och dessutom om solen lyser rakt ovanpå ett platt tak så är det mer värmeupptagande yta rakt mot solen så då blir det väl varmare bara av det, och sen som tredje lök på laxen är det ju varmare där nere så ja det kan nog bli varmare i en bil i sydligare nejder än här.
Plus att även om det är klart väder och solen lyser så kommer atmosfärstrycket och den rådande luftfuktigheten på alla olika höjder i atmosfären som solstrålarna behöver tränga igenom på vägen ner till bilen att påverka den totala strålningsenergin från solen. Variationer borde utan problem kunna bli 10-20% utan att vi egentligen kan "se" det.

En observation jag gjorde i Paris när jag var där i somras var att den upplevda temperaturskillnaden mellan direkt sol och skugga är betydligt större där nere än i Sverige.

Att lufttemperaturen i en bil skulle bli så hög som 85°C tycker jag låter orimligt. Men att en svart yta skulle kunna bli så het? Troligen. Bilplåten kommer att bli varm, men omgivande luft kommer att värmas upp av plåten och konvektion uppstår, som i sin tur kommer att kyla ner plåten.

På Polisens sida (länkad till ovan)
2010 publicerade Polisen i Jönköping denna tabell från Svenska Kennelklubben som ett exempel på hur varmt det kan bli i en bil.
Tveksam källa så länge vi inte kan se hur dessa siffror mättes upp (om de nu verkligen mättes upp och inte kommer någon annanstans ifrån). Vad för bil? Vilken färg? Tonade rutor? Färg på bilklädsel?

Jag tror det blir dags att leta rätt på det där mythbusteravsnittet. Det var ett tag sedan jag såg det.
Användarvisningsbild
av Vojje
#649371
Det största problemet när det är riktigt varmt ute, och således mycket varmt i bilen, är hur startgasen ska förvaras.
Sådana burkar ska knappast utsättas för mer än 50 grader C. Hur löser ni det? Handsfacket kanske, eller under sätet :???: .
#649374
Vojje skrev:Det största problemet när det är riktigt varmt ute, och således mycket varmt i bilen, är hur startgasen ska förvaras.
Sådana burkar ska knappast utsättas för mer än 50 grader C. Hur löser ni det? Handsfacket kanske, eller under sätet :???: .
I garaget.. :wink:
Användarvisningsbild
av Vojje
#650595
Tyvärr har jag inget ljud på den dator som jag f.n. använder. Men det är ju tydligt att Richard Hammond i baksätet är påtagligt obekväm av hettan. Antagligen förvarar Jeremy Clarkson ett par burkar startgas i baksätet.
Bättre då i handsfacket 8) .
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]