semmelman skrev:Solen står ju högre närmare ekvatorn och då bränner den ju mera än när strålarna måste passera genom mer atmosfär på snedden här uppe så den blir ju mera som en brännlampa rakt på där nere, och dessutom om solen lyser rakt ovanpå ett platt tak så är det mer värmeupptagande yta rakt mot solen så då blir det väl varmare bara av det, och sen som tredje lök på laxen är det ju varmare där nere så ja det kan nog bli varmare i en bil i sydligare nejder än här.
Plus att även om det är klart väder och solen lyser så kommer atmosfärstrycket och den rådande luftfuktigheten på alla olika höjder i atmosfären som solstrålarna behöver tränga igenom på vägen ner till bilen att påverka den totala strålningsenergin från solen. Variationer borde utan problem kunna bli 10-20% utan att vi egentligen kan "se" det.
En observation jag gjorde i Paris när jag var där i somras var att den upplevda temperaturskillnaden mellan direkt sol och skugga är betydligt större där nere än i Sverige.
Att lufttemperaturen i en bil skulle bli så hög som 85°C tycker jag låter orimligt. Men att en svart yta skulle kunna bli så het? Troligen. Bilplåten kommer att bli varm, men omgivande luft kommer att värmas upp av plåten och konvektion uppstår, som i sin tur kommer att kyla ner plåten.
På Polisens sida (länkad till ovan)
2010 publicerade Polisen i Jönköping denna tabell från Svenska Kennelklubben som ett exempel på hur varmt det kan bli i en bil.
Tveksam källa så länge vi inte kan se hur dessa siffror mättes upp (om de nu verkligen mättes upp och inte kommer någon annanstans ifrån). Vad för bil? Vilken färg? Tonade rutor? Färg på bilklädsel?
Jag tror det blir dags att leta rätt på det där mythbusteravsnittet. Det var ett tag sedan jag såg det.
"When the going gets tough, the Tough get duct-tape..." Dr. Mabuse,
SFN
Skeptic Friends Network och
Etanol.nu
Att mäta är att veta...