Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Så är det ju. Det är alltid nånting man dör av. Antingen genom att andas in eller inta i föda.
Eftersom det är klara fakta ifrån forskarna att det är dubbdäcken som är problemet så framstår följande rader som mycket märkliga om dom stämmer.

*Det är de giftiga partiklarna som dödar, inte nödvändigtvis dubbdäcken.
Att man sätter samman dubbdäck och de resultaten kan jag vara lite tveksam till. Om man skulle bättra på städningen av vägarna i Stockholm skulle man säkert kunna få ner den siffran.
Man har dessutom gjort försök med dubbdäcksförbud på ett antal gator i Göteborg, och där har det blivit värre.*

Värre? Och där har inga dubbdäck varit.
*pettson* skrev:Så är det ju. Det är alltid nånting man dör av. Antingen genom att andas in eller inta i föda.
Eftersom det är klara fakta ifrån forskarna att det är dubbdäcken som är problemet så framstår följande rader som mycket märkliga om dom stämmer.

*Det är de giftiga partiklarna som dödar, inte nödvändigtvis dubbdäcken.
Att man sätter samman dubbdäck och de resultaten kan jag vara lite tveksam till. Om man skulle bättra på städningen av vägarna i Stockholm skulle man säkert kunna få ner den siffran.
Man har dessutom gjort försök med dubbdäcksförbud på ett antal gator i Göteborg, och där har det blivit värre.*

Värre? Och där har inga dubbdäck varit.
Sedan när är Motormännen trovärdiga i något om trafik?

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.845 ... riggagatan
Jag tycker att svenska folket mer och mer börjar behandlas som omyndigförklarade väsen från "statens" sida.
Vi anses snart inte kapabla att fatta egna beslut om någonting, utan måste styras i varenda val vi gör och beslut vi tar.
Funkar det inte att från "staten" styra över oss så kommer dom snart med en presentation av "skrämselpropaganda" i hopp om att
kunna "skrämma" oss till lydnad och välja vad "dom" tycker är rätt. (Staten är ju egentligen vi, men ni fattar vad jag menar)
Det verkar på dina inlägg som om du tror det skall bli förbud mot dubbdäck. Det kommer bli tillåtet i framtiden också. Det är bara det att de, som förslaget ser ut, som använder dubbdäck får betala "en slant" för det ökade slitaget på vära vägar, för det är väl oomtvistat att det är högre slitage. Precis som annat, röker du, och förpestar luften får du betala en slant. Dricker du alkohol, får du betala en slant. Använder du fossila bränslen får du betala en högre slant än de som inte gör det. Varför skall de som orsakar onödigt slitage, som dessutom ökar risken för vattenplaning, inte få betala mer än de som inte gör det.
Det jävliga är ju att om jag skulle få betala skatt för dubbdäck får ju inte jag igen det i bättre vägar, häruppe är vägarna dåliga och sällan underhållna. Och som sagt, det är ju vintervägar med snö/is här = litet slitage på ren asfalt jämfört med söderut.
KKR skrev:Det verkar på dina inlägg som om du tror det skall bli förbud mot dubbdäck. Det kommer bli tillåtet i framtiden också. Det är bara det att de, som förslaget ser ut, som använder dubbdäck får betala "en slant" för det ökade slitaget på vära vägar, för det är väl oomtvistat att det är högre slitage. Precis som annat, röker du, och förpestar luften får du betala en slant. Dricker du alkohol, får du betala en slant. Använder du fossila bränslen får du betala en högre slant än de som inte gör det. Varför skall de som orsakar onödigt slitage, som dessutom ökar risken för vattenplaning, inte få betala mer än de som inte gör det.
Om du syftar på mig tycker jag det är fel att somliga ska behöva betala en "straffavgift" för att vägarna där vi bor inte vinterunderhålls lika bra som kanske dom större vägarna eller vägarna i städerna, och vi på så vis "tvingas" använda dubbdäck. Det är som att kräva högre alkohol och tobaksskatt i områden där staten tvingar dig till att dricka och röka ungefär! (Om det nu fanns sådana områden)

OM vinterunderhållningen hade varit likvärdig på alla ställe kunde jag gått med på en extra "straffskatt" då man inte BEHÖVER dubbdäck, inte annars! Det är min fasta ståndpunkt!
KKR menade att valet är fritt, vill du fortsätta med dubb så är det bara göra det mot en merkostnad om du tycker det är värt det?
Isak
Ja, fast är valet fritt?
Alla åker ju runt med olika förutsättningar och dessa förutsättningar kräver olika däck!

Själv kan jag tycka att fordonsskatten är konstig som inte är baserad på antalet körda mil. Det vore ett första steg för att "komma åt" dom som sliter mest på vägarna..
Det bästa enligt min mening vore att ta bort fordonsskatten och lägga det på bränslet istället, för det är ju faktiskt ett ganska bra sätt att låta som kör mycket betala mer för slitaget än andra..
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]