Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

mojja skrev: Det ska väl vara upp till var och en person att avgöra sitt eget liv och få fatta sina egna val i livet om dessa ej skadar andra eller påverkar dom på något negativt vis.
Jag betalar avsevärda summor i skatt varje år som bland annat går till sjukvård, rehabilitering
och andra kostnader som indrekt är resultat av trafikolyckor, det vore väl fint om man slapp betala mer än nödvändigt för andras korkade misstag?

/Martin
MartinS skrev:
mojja skrev: Det ska väl vara upp till var och en person att avgöra sitt eget liv och få fatta sina egna val i livet om dessa ej skadar andra eller påverkar dom på något negativt vis.
Jag betalar avsevärda summor i skatt varje år som bland annat går till sjukvård, rehabilitering
och andra kostnader som indrekt är resultat av trafikolyckor, det vore väl fint om man slapp betala mer än nödvändigt för andras korkade misstag?

/Martin
Likaså betalar jag in mer än tillräckligt i skatt varje år skulle vilja påstå mer en medelsvensson gör på 20 år ändå vill jag ha rätten att bestämma över mitt eget liv och hur jag vill göra med det.

jag är den första som avsäger mig alla samhällets funktioner om jag i fortsättningen slipper betala skatt och får finansiera alla mina kostnader själv :-)-)
Oj vad spännande. Det blev en snoppmätartävling om vem som betalar mest skatt :D Att ta eget ansvar är bra. Problemet är bara att olika personer har olika uppfattning om vad ansvar är och när de skall ta det. Trenden i samhället är ju att allt alltid är någon annans ansvar, vad det än gäller. Själv skall man inte behövs göra ett skit mer än att lipa i media om att någon inte tsgit sitt ansvar. Påfallande ofta så är det den som är minst lämpad att ta eget ansvar också den som gapar högst. Oavsett vem som betalar mest skatt så är det skattebetalarna som får betala notan för att någon heller köpte balla prylar för pengarna än höll ordning på sin bil. Fast man kunde kanske tänka sig en variant där den drabbade själv får stå för merkostnaden om det visar sig stt han/hon manipulerat säkerhetsutrustningen? Fast det kan ju vara lite svårt att administrera. Jag tycker att det är bra att staten lägger sig i och skapar regler när det är så många som inte vet sitt eget bästa. Finns det regler så vet man vad som gäller. Enkelt för alla. Detta har jag kommit på själv vilket då innebär att jag kan tänka själv :D
mojja skrev:
MartinS skrev:

/Martin
Likaså betalar jag in mer än tillräckligt i skatt varje år skulle vilja påstå mer en medelsvensson gör på 20 år ändå vill jag ha rätten att bestämma över mitt eget liv och hur jag vill göra med det.

jag är den första som avsäger mig alla samhällets funktioner om jag i fortsättningen slipper betala skatt och får finansiera alla mina kostnader själv :-)-)
Varför flyttar du inte till USA om du tycker som du gör, tror att du skulle passa in bra där alla bara tänker på sej själv :-O)
mojja skrev:
MartinS skrev:

/Martin

Vad är det du vill göra med ditt liv som du förhindras genom det du betalar i skatt?
Hur mycket billigare skulle din vardag bli om du avsade dig skatten och istället betalade vad saker faktiskt kostar i alla lägen?
Antar att du har gjort en kalkyl på det eftersom du tvärsäkert säger att det skulle ge dig såna möjligheter i livet!?
Skulle jag få slippa betala skatt och fortsätta ha dom intäkter som jag har hade jag haft ytterligare ca 250-300 k i månaden.

Med sådana summor hade jag man kunnat göra väldigt mycket roligt och även spara undan en väldans massa pengar varje månad. Hade då inte haft problem med att teckna min egensjukförsäkring och Betala för min avkommas skolgång o.s.v

Utan att räkna väldigt noga så tror jag mig då ha kunnat spara ihop pengar så att jag skulle vara ekonomiskt oberoende efter 10 år. :-)-)
Det där var ju ingen kalkyl, det var ju bara en gissning!

Vill veta hur mycket du räknar med att vägarna du åker på kostar, hur mycket sjukvården faktiskt kostar, hur mycket skolgången faktiskt kostar osv osv osv.. Finns ju rätt mycket mer som du nyttjar än skola och sjukvård.

Sen svarade du inte på vad det är du förhindras göra i livet på grund av skatterna?

Eftersom du är arbetsgivare så antar att jag att du räknar bort tex arbetsgivaravgiften på din anställda när du säger att ditt skattetryck skulle minska si och så mycket, eller pratar du enbart om din egen lön?
Vägarna trodde jag finansierades med vägs att och bränsleskatt?

Min sociala välfärd skulle jag någ inte ha problem att finansiera om jag fick in 3-4 miljoner netto varje år.

Eller tror du på fullaste allvar att det kostar mer än så för två personer och två barn?
Även min sambo jobbar men som anställd åt landstinget blir inte många kronor in på en sådan tjänst men inte Helle många skattekronor ut.

Om medelsvensson skattar säg 120 k i snitt om året och det då räcker till dennes välfärd så borde ju rimligtvis 3,5 miljoner räcka minst 20 ggr längre?
Har inte sagt något om vad saker kostar eller inte, har inte sagt att du har vare sig rätt eller fel, jag har bara ställt frågor.

Antog att du inte ville betala någon skatt alls, och därför måste ju vägarna du åker på finnansieras av dig själv, eller tänker jag fel!?
Eller ska du betala en avgift för att låna "statens" vägar? I så fall så tror jag inte denna avgiften blir lika låg som den är för oss skattebetalare, vi är ju trots allt ett par stycken som gått ihop och "tvingat" ner priset duktigt, varför skulle du få åka räkmacka på det?? Du får ju i det läget givetvis betala mer än vi skattebetalare gör per skalle.. Det är ju så med allt.. Går man ihop flera stycken och förhandlar om något blir priset bättre än om man är ensam och ska köpa något..

Det sista jag frågade, vad säger du om det?? Hur ska jag tolka det??
Variosboy skrev:Har inte sagt något om vad saker kostar eller inte, har inte sagt att du har vare sig rätt eller fel, jag har bara ställt frågor.

Antog att du inte ville betala någon skatt alls, och därför måste ju vägarna du åker på finnansieras av dig själv, eller tänker jag fel!?
Eller ska du betala en avgift för att låna "statens" vägar? I så fall så tror jag inte denna avgiften blir lika låg som den är för oss skattebetalare, vi är ju trots allt ett par stycken som gått ihop och "tvingat" ner priset duktigt, varför skulle du få åka räkmacka på det?? Du får ju i det läget givetvis betala mer än vi skattebetalare gör per skalle.. Det är ju så med allt.. Går man ihop flera stycken och förhandlar om något blir priset bättre än om man är ensam och ska köpa något..

Det sista jag frågade, vad säger du om det?? Hur ska jag tolka det??
Det jag pratar om är ren inkomstskatt jag kommer ju fortfarande få betala skatt på dom varor jag inhandlar använder mig av och försäkringar

Så om jag använder bil kommer ju vägskatt och bränsleskatt betalas vilket är avsett för att hålla våra vägar i skick?

Om jag använder mig av sjukvård så tecknar jag min egensjukförsäkring vilket jag redan har gjort förvisso.
Har jag barnomsorg för mina barn så betalar jag för den själv..

Skulle inte se att det skulle vara något problem och jag tror jag då skulle få bättre kvalitet på både barnomsorgen och sjukvården då den idag är väldigt dålig. För att inte tala om hur våra äldre behandlas på diverse förvaringar:(
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13
760 tändningslås?

Den startar direkt om man drar en kabel från[…]

Idag är det första gången jag r&ar[…]

Stänga av city safety permanent?

Hej där. Det är heller inte så enk[…]