Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av sarren
Variosboy skrev:Så det är därför man ska ha mössa istället för hjälm? Förutsatt att mössan väger mindre än hjälmen! 8)
Du är ju inne på rätt spår i alla fall, därför hjälmarna är gjorda i frigolit för att dom ska vara så lätta som möjligt.

På mythbusters, polerade dom upp lejonskit till glans en gång, det påminner mycket om mercedes.
Det tog lång tid och var ett jäkla jobb.
Men lejonskiten var ju gratis.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag är med på hur du tänker även om jag tycker du gör det väl lätt för dig.
Men diskussionen om gevärskulan i plast vs bly blir bara missvisande då det i de farterna inte spelar så stor roll vad kulan är gjord av då den kommer att bli mos ändå om du skjuter mot en tjock plåtbit. Sen måste jag fråga hur du ska kunna skjuta plastkulor i ett gevär då jag misstänker att de blir starkt deformerade redan innan de lämnat loppet, men det är en annan sak...
av sarren
Ledtråd.

Luftgevär.

Nej, börja bygga bilar i kolfiber, allt utom drivlina och motor.
Ingen idé att slösa tid och resurser på plåt och utvekling med plåt.
Man kommer få lov att börja från grunden när man går över till kolfiber i alla fall.
Bilarna kommer klara sig med en motor på 100-500 cc.
Vilket ger en massa onödigt utrymme under motorhuven som i stället går att förbättre aerodynamiken med.
= Om från början.
Onödigt att krångla till det.
Som att skriva en bruksanvisning på 3000 sidor till ett sandkorn.
Det finns bara inte.
Senast redigerad av 1 sarren, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Det blir missvisande ändå med den jämförelsen även om det är luftgevär du jämför med.
Kvittar ju om du har en bil som väger 1ton eller 2ton om du kör in i en bergvägg i 716km/h blir resultatet blir ändå detsamma...
Vet hur du tänker men det är jämförelsen med kulor som stör mig bara. :-)-)

Är alla stridsvagn S (103) utskrotade? Man kanske ska köpa sig en och åka runt i, bara för att vara motvals. :mrgreen:
Senast redigerad av 1 Fluffen, redigerad totalt 0 gånger.
av sarren
Fluffen skrev:Det blir missvisande ändå med den jämförelsen även om det är luftgevär du jämför med.
Kvittar ju om du har en bil som väger 1ton eller 2ton om du kör in i en bergvägg i 716km/h blir resultatet blir ändå detsamma...
Ja, men det finns en hastighet där resultatet kommer att skilja sig.
Tills för helt nyligen slogs längdrekordet i pilskytte med en pilbåge av moderna matrial.
Rekordet hade man innan dess med en pilbåge tillverkad av senor,trä, horn.

Det säger att man kan inte komma ifrån fysikens lagar, det ända man kan göra är att lura ögat.
Lura ögat är vi nog bäst i universum på.
av *pettson*
Ah.. se där ja, du har just upptäck nånting forskningen inte visste.
Det faktum att olika material beter sej likadant vid ett tvärstopp, för att dom har samma vikt och slungas mot ett föremål i samma hastighet. DET lovar jag är ett okänt faktum.
Det vänder absolut upponed på saker och ting i forskningsvärlden eftersom man upptäckt för sådär 100år sedan ellermer, att materialet spelar extremt stor roll för deformationen vid anslaget även om dess vikt och hastighet är densamma. Alltså inte i linje med dina rön.
Sist jag lärde mej nåt av krockcentrum på VAG och på volvo samt peugeot så lärde jag mej vitsen av att använda olikt sammansatta material för att styra krafter åt önskat håll vid anslag. Nåt som nu verkar urdumt när allt var så enkelt.
Dom verkade inte känna till det fakta du anger, det är ju lite sorgligt, det hade nämligen reducerat samtligas forskningslab till ett par personer och kanske några chimpanser för att sköta grovjobbet på fältet. Det lär inte behövas mer simuleringar och metallurgi eller liknande när allt är så otroligt enkelt egentligen.
av sarren
Det där med pil och båge handlar om att man lagrar energi i matrialet innan man släpper i väg pilen.
Tydligen spelar det inte någon större roll om det är naturmatrial eller kolfiber.

Det jag har påstått är att en lättare kropp tar mindre skada och deformeras mindre vid en krock mot betongvägg.
Det är även därför jag säger att man bör tillverka bilar av kolfiber, just för att man kan göra dom lättare.
+ Att det blir fler gånger miljövänligare.
Och vad kan väll vara bättre än att man både ökar säkerheten och miljönvänligheten samtidigt, och det rejält.

Var är haken? Kan det vara samma gamla visa, money, money, money,$$$ yeah!!!.
Användarvisningsbild
av Funk
Det jag har påstått är att en lättare kropp tar mindre skada och deformeras mindre vid en krock mot betongvägg.
Troligen blir det ett Nobelpris med all denna kunskap, och nya rön du presenterar...
Redan biten av skalbaggen och dess otroligt hållbara exoskelett var kittlande.
Ofattbart att du inte blivit publicerad i Science Magazine.
Låt mig vara den första att gratulera då det händer.
Lite mer av samma vara och det är klart..

/Thomas
av llesrof
sarren skrev:Det där med pil och båge handlar om att man lagrar energi i matrialet innan man släpper i väg pilen.
Tydligen spelar det inte någon större roll om det är naturmatrial eller kolfiber.

Det är även därför jag säger att man bör tillverka bilar av kolfiber, just för att man kan göra dom lättare.
+ Att det blir fler gånger miljövänligare.
Och vad kan väll vara bättre än att man både ökar säkerheten och miljönvänligheten samtidigt, och det rejält.

Var är haken? Kan det vara samma gamla visa, money, money, money,$$$ yeah!!!.
Okej. Om vi tar två föremål som väger lika mycket och skickar in dom i en krockbarriär så deformeras de lika. Är det så du menar?

Kolfiber är inte mer moljövänligt än stål att producera. Möjligen att man kan göra fordonen lättare så att de drar mindre bränsle men då får ju staten in mindre skatt och det vill ju inte du. I alla fall om man skall tro det du skriver i taxi-tråden.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]