Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av zenobia
ziaal243 skrev:kommentar på zenobia inlägg.

Jag blev av med mitt körkort i oktober,efter att har haft den i ca 4,5 år. Har jag rätt och vara handledare åt en person som inte har ngn körkort?

Vad jag förstod så börjar man om, och efter först fem år så får jag vara handledare.

Det trodde jag också... sedan ringde jag till Länsstyrelsen och frågade. Svaret blev: Har man inte flertalet grova förseelser så blir man godkänd som handledare. Man har inte varit utan körkort dessa månader, dock har man haft en spärrtid då man inte får köra bil. Så fick jag det förklarat...

Ring Länsstyrelsen och fråga om just dina möjligheter..
Användarvisningsbild
av ziaal243
okej! zenobia tack så mkt.
Användarvisningsbild
av Whisky
Hmmm... det här med intyg om att behöva ha bilen i tjänsten:

Har en bekant vars filickvän är politiskt engagerad i facket (Sossarna, Handels). Hon blev klockad till 85 km/h på 50-sträcka. Till saken hör att hon vid tillfället inte var heltidsengagerad och att hon var även mammaledig vid tillfället.... men som det funkar i politiska kretsar i allmänhet och i S-kretsar i synnerhet så röck hela den lokala partiledningen ut, med kommunalrådet i spetsen (jag tvivlar skarpt på att han ens visste vem hon var, men hon var ju en partivän i valtider) och skrev ett gediget intyg om hennes behov av bil för fackliga uppdrag.
Hon fick kortet indraget i en månad, istället för tre!

Alla är vi inte lika inför lagen....
av lirsa
Det är lite med blandade känslor det här med indraget körkort. JAg själv tycker t ex att hastighetsbestämmelserna på svenks morotväg är horribla. 130 km/h vore ett minimun tycker jag. Å andra sidan finns det forskning som säger att olycksrisken ökar i kvadrat vid höjd hastighet, så det finns den sidan också.

Men en sak kommer jag aldrig att förstå: gnäll när man förlorat körkortet för att ha kört för fort. Det finns inga undanflykter eller ursäkter eller förmidlrande omständigheter. Att komma med argument om vad polisen istället borde syssla med istället för att fånga oskyldiga Svenssons som kör för fort är tafatt och löjligt. Oavsett vad vi tycker om rådande bestämmelser så är det upp till varje person att bryta mot regler och därmed måste ha kalkylerat med riskerna och konsekvenserna.

Så; varför inte bara se till att köra i max 50 på 30-sträckor, 80 på 50-sträckor, osv... lagbrytar- och köra-för-fort-nerven har fått sitt med inngen risk att bli av med körkortet... My five cents!
av lirsa
Det är lite med blandade känslor det här med indraget körkort. JAg själv tycker t ex att hastighetsbestämmelserna på svenks morotväg är horribla. 130 km/h vore ett minimun tycker jag. Å andra sidan finns det forskning som säger att olycksrisken ökar i kvadrat vid höjd hastighet, så det finns den sidan också.

Men en sak kommer jag aldrig att förstå: gnäll när man förlorat körkortet för att ha kört för fort. Det finns inga undanflykter eller ursäkter eller förmidlrande omständigheter. Att komma med argument om vad polisen istället borde syssla med istället för att fånga oskyldiga Svenssons som kör för fort är tafatt och löjligt. Oavsett vad vi tycker om rådande bestämmelser så är det upp till varje person att bryta mot regler och därmed måste ha kalkylerat med riskerna och konsekvenserna.

Så; varför inte bara se till att köra i max 50 på 30-sträckor, 80 på 50-sträckor, osv... lagbrytar- och köra-för-fort-nerven har fått sitt med inngen risk att bli av med körkortet... My five cents!
Användarvisningsbild
av g00ey
Jag har både hört och läst att tyskland som har fri marschfart på sina vägar har betydligt färre olyckor per körd kilometer än Sverige. Och inte är deras motorvägar bättre än här.

Exempel på diskussion om detta finner vi på Aftonbladet med Robert Collin:

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 05,00.html
Senast redigerad av 1 g00ey, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Brainy
lirsa skrev:Det är lite med blandade känslor det här med indraget körkort. JAg själv tycker t ex att hastighetsbestämmelserna på svenks morotväg är horribla. 130 km/h vore ett minimun tycker jag. Å andra sidan finns det forskning som säger att olycksrisken ökar i kvadrat vid höjd hastighet, så det finns den sidan också.

/Anders
Senast redigerad av 1 Brainy, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Stoffe
Går lika bra o köra bil utan körkort... Hur många ggr brukar du bli stoppad på ett år? Sannolikheten säger ju att du bör klara dig 3 månader... vilket du kanske inte gör men men... Det är en övervägning du måste göra själv =P
av Uninium
Stoffe skrev:Går lika bra o köra bil utan körkort... Hur många ggr brukar du bli stoppad på ett år? Sannolikheten säger ju att du bör klara dig 3 månader... vilket du kanske inte gör men men... Det är en övervägning du måste göra själv =P
Dom gånger jag blivit stoppad så är det vid hastighets/nykter kontroll,aldrig behövt åka in till sidan för att dom lagt sig bakom och blinkat.Härhemma så vet man ju vilka platser dom brukar finnas på och är man nödig av nån anledning så får man ta vägar runt om.

Har samma bekymmer och liksom lennarte fungerar tr[…]

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]