Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
bistånd,kultur, migration till att börja med.
Användarvisningsbild
av XC60D3
isak skrev:bistånd,kultur, migration till att börja med.
Nu kommer vi in på en helt annan diskussion än bensinpriset och jag är definitivt för att hjälpa andra, men någonstans längs linjen så måste man se till sig själv också.

Vet du hur mycket vi skänker i bistånd redan, årligen?

127 miljarder SEK mellan 2007-2010, vilket är ca 6350 kr per år och skattebetalare (på en höft)

Fast vad detta har med allmän bildiskussion att göra, vet jag inte. Men det är alltid någon deltager som plockar fram detta kortet i ett forum. Snart nämns hitler också ;)
Användarvisningsbild
av Variosboy
XC60D3 skrev:
isak skrev:bistånd,kultur, migration till att börja med.
Nu kommer vi in på en helt annan diskussion än bensinpriset och jag är definitivt för att hjälpa andra, men någonstans längs linjen så måste man se till sig själv också.

Vet du hur mycket vi skänker i bistånd redan, årligen?

127 miljarder SEK mellan 2007-2010, vilket är ca 6350 kr per år och skattebetalare (på en höft)

Fast vad detta har med allmän bildiskussion att göra, vet jag inte. Men det är alltid någon deltager som plockar fram detta kortet i ett forum. Snart nämns hitler också ;)
Han menar tvärtom, att vi ska sänka/ta bort bistånden, minska/ta bort kultur, minska/ slut ta emot invandrare. Och sänka bensinpriset..
av DrY
olindh skrev:Vi är landet med högst skattetryck i hela världen. Trots detta har vi långa vårdköer och en brottslighet som håller på att gå överstyr, gängkriminaliteten har stigit så pass kraftigt att polisen tappat kontrollen. Vart skattepengarna ska gå felprioriteras något enormt.
Möjligt - men det gäller definitivt inte bränsleskatter:
I Europa har Belgien, Danmark, Tyskland, Grekland, Frankrike, Irland, Italien, Holland, Portugal, Finland, Storbritannien, Norge, Island, Schweiz alla högre skatt än Sverige. Österrike ligger på ungefär samma medan Spanien och östländerna har lägre.
av DrY
En sak till:
Staten får inte in mer pengar när bränslepriset stiger.

Bränsleskatten är densamma per liter, och blir det dyrare tankar folk mindre = mindre bränsleskatt in till staten.

Staten får visserligen lite mer moms per liter såld bensin när priset stiger, men dels säljs ju färre litrar vid högt pris, och framför allt så skulle du köpt något annat för pengarna om du inte köpte bensin - så staten skulle fått in samma momspengar ändå. Hade du köpt något annat än bensin hade detta troligen också givit en större förtjänst till säljaren = inkomst som beskattas = mer pengar till staten.

Nej vill du slippa betala skatt på bränslet får du vackert välja ett skattebefriat bränsle :wink:
av Steff 99
Konstigt att alla fortfarande har råd att tanka, nu när bensinen har gått upp med 30-40 öre, det gör ca 20-25 kr per tank i snitt Bilisten kör ca 1500 mil vilket är vad medelbilisten kör om året, det blir omkring 500 kr om året.
Om 500kr/år avgör att man skall kunna köra eller inte så borde man nog funder över varför man har en bil och inte borde prioritera något annat istället.
Flertalet som arbetar har de senaste åren fått skattesäkningar på 1500 kr i månaden...konstigt att ingen klagar på detta?
Tittar vi på bensin och dieselpriset i Sverige så har vi förhållandevis låga priser jämfört med resten av europa.
Användarvisningsbild
av olindh
Dry, jag syftar naturligtvis på det totala skattetrycket. Bensinskatten bryr jag mig inte så mycket om eftersom jag bor i Göteborg och åker spårvagn för det mesta. Bilen brukar jag mest använda för lite söndagskörning.

Det blev väl lite OT när jag började skriva om det totala skattetrycket men jag såg chansen att ge en känga till regeringen så jag passade på :D
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Skulle vi kanske ta och införa lite hyffs gentemot varandra i denna debatt kanske? Skärpning annars åker hånglåset på!!

//David
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 16
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]