Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Janes
Tack för råd och tips!

Hade varit super om verkstaden hade kommit med lite konstruktiva förslag...

(I instruktionsboken för S40d står inget om att den inte är till för att köra korta sträckor eller att man inte bör använda värmaren vid sådan körning.)

MVH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ynot skrev:Jag har använt min dieselvärmare 10-15gånger nu sen jag hämtade min bil och jag har aldrig upptäckt någon rök vid något tillfälle, så ni som säger att det är normalt att det ska komma rök, är det något fel på min bil? ;-//
Du har ju en My-11. Värmaren ryker inte när den är ny, den brukar hålla i 2-3 år sedan börjar det ryka satan i helvete.

Vore bra om någon kunde hitta felet och komma med ett bra mek-tips om hur man fixar det.
av kalleboston
Tjena killar och tjejer.
Fick träffa en klase brandmän vid min xc60 my12 strax innan jul.
Någon omtänksam person hade ringt pga kraftig rök.
Nu äntligen lämnade jag den till verkstaden.
Och det var packat med löv i luftintag luftintaget så den hade bränt upp sig själv.
Min garanti täcker inte det, det är ju tråkigt.
Men men, min fråga är om det på nåt sätt går att förhindra att det händer igen?
Förutom att parkera en mil ifrån närmaste träd.
Alla som vill får gärna ge tips :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kalleboston skrev:Men men, min fråga är om det på nåt sätt går att förhindra att det händer igen?
Det måste väl finnas en enkel instruktion på hur man tar bort löven med jämna mellanrum. På tvättmaskin och torktumlare sitter ju en lucka för luddfiltret som man rensar på 10 sekunder.

Volvo kan väl inte vara sämre än en gammal tvättmaskin eller tumlare.
av mikebike
Jag har sålt min bil. Men innan dess lämnade jag in den på ett Webasto-Center för kontroll av värmaren. Resultatet var att de justerade ned bränslemängden 11% och de ansåg att den var ok. Vi tyckte dock att den fortfarande luktade illa.
Aldrig mer diesel.

V70:n hade jag i 10 år och under den tiden havererade värmaren två gånger. Först p.g.a. trasig bränslepump och andra gången var det cirkulationspumpen som gett upp.
Den lät som en jetmotor men den luktade aldrig illa.
Användarvisningsbild
av StringerBell
kalleboston skrev: … så den hade bränt upp sig själv.
Inte hela bilen väl? :shock:
av kalleboston
StringerBell skrev:
kalleboston skrev: … så den hade bränt upp sig själv.
Inte hela bilen väl? :shock:
Nej tack och lov! Var otydlig där. Bara värmaren som tur var. :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mikebike skrev: V70:n hade jag i 10 år och under den tiden havererade värmaren två gånger. Först p.g.a. trasig bränslepump och andra gången var det cirkulationspumpen som gett upp.
Ebersprechern i folkavagnen vi hade gick i 35 år utan minsta problem, Då kördes den ju ofta för alla vet ju hur mycket värme det var i en gammal folka.

Men jag antar att det var en helt annan kvalitet på sådana grejjer förr i tiden.
av mikebike
VolvoB20 skrev:
mikebike skrev: V70:n hade jag i 10 år och under den tiden havererade värmaren två gånger. Först p.g.a. trasig bränslepump och andra gången var det cirkulationspumpen som gett upp.
Ebersprechern i folkavagnen vi hade gick i 35 år utan minsta problem, Då kördes den ju ofta för alla vet ju hur mycket värme det var i en gammal folka.

Men jag antar att det var en helt annan kvalitet på sådana grejjer förr i tiden.
Bara sådär helt apropå var det dags att testa värmaren i "nya" bilen i morse.
Resultat: HELT DÖD! :evil:

Då var det en klen tröst att en jaktkamrats V70 luktade polsk långtradare....
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Bra återkoppling!

D4 VEA dricker olja

Nya turbon kommer imorgon. Blir att lyfta ur motor[…]

Hej hjälper en kompis med en c30 . Han skicka[…]

Hej! Har en B230 motor på ett stativ som int[…]