Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

isak skrev:där ca-50% av värdens forskare inte är överens om klimathotet CO2 OSV!
Men hallå! Om det är Crumpets du hänvisar till så skrev han ju det i sitt första inlägg:
Crumpets skrev:Vad har jag glömt? Jo, allas vårt älskade CO2.
Jag har utelämnat detta eftersom klimatdebatten är just omdebatterad.
Det är ju alla andra saker som det finns bättre uppgifter/fakta om som han har tagit upp.
Vilket är det ena faktat och vilket är det andra?

Inget av det jag presenterat som fakta har varit ens på sikt besläktigat med klimatteorierna så jag förstår inte hur det skulle kunna vara åt endera hållet eller vad som skulle tolkas.
Kan du förklara det för mig?
Jag har inte lagt märke till att någon nämnt utebliven växthuseffekt med etanolen så jag förstår inte mot vem ditt inlägg om dess icke-existens i så fall var riktat.

Tänker du på fakta överlag får du gärna lägga fram egna tolkningar av det som framlagts, jag har ju bara kunnat tolka det som jag ser det. Mao. utifrån siffror. Men det kanske finns mjuka värden som gömmer sig utan att jag ser det, jag är sist jag kollade inte ofelbar.
Etanolen i E85 är bränsleskatteberfirad. Vi som dricker etanolen bidrar däremot till statskassan. Om "drickspriten" skulle vara skattebefriad skulle fler dricka mer, precis som att E85 bilar körs mer än andra bilar - en följd av priset eller miljöengagemang ?
Hoppas inte på det senaste för då innebär det, enligt min helt ovetenskapliga slutsats, att etanolen bidragit inte bara till fler bränsletransporter av farligt gods utan även till ökat bilåkande.

Beträffande skadliga utsläpp vid etanoldrift är denna artikel intressant.

http://dancingflames.org/dancingflames/ ... Health.pdf

OBS att studien är från 2007. Finns nyare studier som motsäger riskerna ?
Du griper efter halmstrån, bioman. Bilåkandet är mig veterligen på en ganska jämn nivå oavsett soppapriserna. Om jag inte missminner mig så hörde jag att när bensinpriset går upp är det andra branscher som tar smällen, inte oljebranschen. Folk använder bilen på samma sätt, och kostar det mer så köper man helt enkelt mindre annat.

Din artikel var relativt intressant, acetaldehyd är alltså cancerframkallande.
Det man dock inte tagit hänsyn till är att utsläppsreglerna idag är uppsatta utifrån bensin/dieselmotorer, och är fokuserade på de farligheter som dessa två står för.

Varför i fridens namn skulle man år 2020, om alla fordon gått över till e85 som de bl.a. räknade på, skulle man behålla avgasreningskraven för fossilbränslena!? Att inte kräva något låter ju helt befängt. Som att man aldrig skulle ha börjat kräva partikelfilter på dieselbilar, t.ex.

Det är klart att det är bra att ha öppna ögon för utsläppen, men just nu är vi på stenåldersnivå mer eller mindre, det är ett nytt bränsle utan hårda krav. Om detta tillsammans med andra biobränslen skulle ersätta bensinen skulle dessa självklart ha lika hårda utsläppskrav.
Bioman skrev:... att E85 bilar körs mer än andra bilar - en följd av priset eller miljöengagemang ?
Hoppas inte på det senaste för då innebär det, enligt min helt ovetenskapliga slutsats, att etanolen bidragit inte bara till fler bränsletransporter av farligt gods utan även till ökat bilåkande.
Enligt ditt resonemang om priset, inte om miljön, skulle du kunna säga samma om dieselbilarna. Men nu stämmer det nog inte. Precis som crumpets påpekar så framstår det ju som bilåkandet är konstant oavsett priset. Väldigt stor del av bilåkandet är nog nödvändiga transporter.
Att en väldigt stor del av bilåkande är nödvändiga transporter håller jag inte med om alls.
Och det säger ju statistiken över bilåkandet också, att vi i snitt kör extremt korta sträckor ensamna i stora bilar när vi inte ens ska köra runt på något annat än oss själva!
Jo, men bara för att vi åker i "stora" (trafiksäkra) bilar behöver inte det betyda att transporten är onödig.

I Polen kostar ett rutbyte på en 850 ca 1900[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Vilka av motorerna i V60 har kamrem i oljebad?

Mest troligt kärvande bromsok. Smörj gl[…]

En fråga till. Innan Jag byter panel, tä[…]