Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av pjfj
VolvoB20 skrev: Koll på läget och smartast, kanske det....

För volvo är det ju säkerheten först som gäller, alltså koppla ur och bromsa och låt motron varva till den rasar.

För oss som är lite snåla och inte har råd med motorbyte så vill man kanske prova att bromsa ned motorn.
Lite beroende på var man kör kanske, men säkerheten går väl ändå inte bara först för biltillverkaren, utan de som råkar befinna sig i bilen sparar nog gärna livhanken före motorn... en motor är bara pengar.
Användarvisningsbild
av isak
så länge volvo betalar är det ju skit samma.
sitter det gasspjäll på dieslarna, inte på min iallafall.
hjälper ej att stänga av nyckelen, det är smörjoljan den går totalt okontrollerat på!! alltså vid turboras.
smörjsystemet för turbon fyller interkoler insugsrör. har den väl börjat förbränna oljan varvar den tills den sprängs och den lämnar kanske?? dubbla effekten.
? vet i de här volvofallen givetvis inte hur mycket som går upp i insuget o hur lång tidsperiod de inte lyder gaspedalen.
en automatbil har man ju inga möjlgheter att få totalstopp på motorn? där är det att hopas att olje förbränningen innan den skär i vevaxeln på grund av utebliven smörjning.
isak
Användarvisningsbild
av VolvoB20
isak skrev: sitter det gasspjäll på dieslarna, inte på min iallafall.
På nyare volvodieslar sitter det "gasspjäll", från -06
Användarvisningsbild
av isak
ja då borde spjället lyda tändningen o kväva den. de har ju kommit dit av någon anledning?
isak
Användarvisningsbild
av len
Hmm, friläge, köra åt sidan och bromsa. Sedan stanna motorn... Tar väl 5-20 sekunder. Inte tusan rasar den under tiden! :???:
Användarvisningsbild
av Variosboy
len skrev:Hmm, friläge, köra åt sidan och bromsa. Sedan stanna motorn... Tar väl 5-20 sekunder. Inte tusan rasar den under tiden! :???:
Du har nog missat en grej i din tanke va? Nämligen det faktumet att bränslet i det här fallet INTE kommer från motorns eget bränslesystem, utan den följer med insugsluften in, och det gör att det inte spelar någon som helst roll om du stännger av med knappen så kommer motorn ändå att fortsätta gå! Och efterssom en dieselmotors varv regleras av mängden bränsle så blir det ju en ond cirkel som gör att ju mer bränsle den får, desto mer luft (och bränsle) suger den i sig osv osv osv..

Nu kommer ju det där med spjället som de pratar om ha betydelse för hur detta förlopp kan förhindras eller ej, men jag kommer då inte att chansa om det inträffar för mig, bromsen i golvet är det som gäller tillsammans med hög växel!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:
len skrev:Hmm, friläge, köra åt sidan och bromsa. Sedan stanna motorn... Tar väl 5-20 sekunder. Inte tusan rasar den under tiden! :???:
Du har nog missat en grej i din tanke va? Nämligen det faktumet att bränslet i det här fallet INTE kommer från motorns eget bränslesystem, utan den följer med insugsluften in, och det gör att det inte spelar någon som helst roll om du stännger av med knappen så kommer motorn ändå att fortsätta gå! Och efterssom en dieselmotors varv regleras av mängden bränsle så blir det ju en ond cirkel som gör att ju mer bränsle den får, desto mer luft (och bränsle) suger den i sig osv osv osv..

Nu kommer ju det där med spjället som de pratar om ha betydelse för hur detta förlopp kan förhindras eller ej, men jag kommer då inte att chansa om det inträffar för mig, bromsen i golvet är det som gäller tillsammans med hög växel!
Håller med, bromsen i golvet

Så här såg spjället ut i min förra D5a, enligt dokumentationen används spjället nr:8 normalt ej under körningen utan bara nära man slår av motorn för att den ska stanna snabbare.

Bild
av Moody
Fick brev från Volvo igår. Ombads hålla koll på oljenivån genom att kolla stickan åtminstone var 250 mil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CalleV70 skrev:Hög växel!! Har automatlåda så svårt att hålla hög växel.
Koppla ur är också svårt på automat :mrgreen: Klart du kan ju slänga i neutral.

Men det enklaste är väl bara att trycka på bromsen så sköter automaten resten och bromsar bort effekten i convertern under de sekunder det gäller. ?:-/ så sipper du spränga motorn.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]