Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
perhall skrev: Har det sålts en enda 2,5T sen FT kom? Jag har aldrig sett någon MY10, en endaste gång i mitt liv har jag sett en V70II 2,0 utan F, en hyrbil i Norrland för två år sen. /PH
Varför skall man köpa en 2,5T när 2,5FT är så subvetionerade som den är? Man kan säga att du får en 2,5T till ett fyndpris och massa andra förmåner!

Inte så konstigt!

Mvh
Användarvisningsbild
av poseidon
Sharkbait skrev:
poseidon skrev: Att man sänkte priset beror ju på att de övergick till sommarkvalitet. Alltså kommer du kortare på 1 liter E85 som det numer heter.

Vilken anledning kommer man kortare i sträcka alltså på E85?

Mvh
Därför att förbrukningen ökar om du kör på E85. Har pratar vi om km/l ev. inte km/kr.
av MattiasD
Sharkbait skrev: Nu talar du om vad som är billigast men anledning till varför många vill köra på E85 är för att det skall tydkligen vara bättre för miljön påstår man. Jag tycker det är lite komiskt att folk som framhävdar att E85 skall vara så bra för miljön står samtidigt vid macken & tittar på skylten om E85 eller BF95 är billigast för dagen.
Alltså så står man med ena foten i det "miljövänliga" drivmedlet och med den andra foten i BF95 som är en "miljöbov" för att sedan välja det drivmedlet som är billigast för stunden oavset om det är E85 eller BF95! Det är så man värna om miljön när man har Flexifuel bil.

Mvh
Ja, vi har redan konstaterat att svensson räknar kronor och ören vid macken. Det är inte flexifuelbilarnas fel, inte bränslets fel, att svensson skonar sitt konto hellre än miljön och hälsa. Därför måste det alltid vara billigast att köra på det minst miljöbelastande bränslet. Varför tror du dieselbilarna har fått en uppsving? Svensson tror sig spara pengar förstås men där kan han troligtvis kännas sig blåst då diesleln kommer att kraftigt stiga i pris då vi går in i högkonunktur. +20 öre i tisdags, +20 öre igår, det är bara att hålla i hatten.
Användarvisningsbild
av philipsguy
Är inne på http://www.volvocars.com/se/campaigns/m ... fault.aspx där man enkelt jämför kostnaden för tjänstebilskostnader mellan olika modeller.
Har räknat på i mitt fall V70 momentum, 35 km till jobbet med rätt till avdrag, över 40717 i lön, 100% etanol för 2,5FT, 2500 mil /år varav 300 i tjänsten.
Utfallet blir då 3032:- / månad för 2,5FT och 3260:- / månad för 2,4D. Då ingår bränsle och förmånsvärde, ingen leasingkostnad. Prisskillnanden mellan dessa modeller är ca 7 000:- till FT:s fördel så det är margninell skillnad.
Ponera att de netto 900:- i reducerat förmånsvärde utgår nästa år. Då spricker tyvärr kalkylen för FT...

Fri fordonsskatt för alternativa bränslen hur mycket gör det per månad?
Användarvisningsbild
av erikn
Jag tycker det är bättre att man gör reglerna lite mer öppna, jag är olaglig som har gjort om min gamla bil till en flexifuel. Jag har satt i en box i min 15 år gamla bil och i.o.m. det gjort den till en miljöbil som jag kan tanka med valfri blandning av bensin/E85. Det är en av de största fördelarna som jag ser det med etanol jämfört med biogas, man kan köra alla gamla bensinbilar på alternativt bränsle lätt, det kräver minimala åtgärder. Min 240 jag hade satte jag in en bränsletrycksregulator och höjde trycket så att det kom mer bränsle, tog 10 min att bygga om.
av erc
Sharkbait skrev:
erc skrev: För att slippa tröga varvovilliga dieselbilar.
För att slippa lägga ut tjugotusen extra.
För att slippa betala parkeringsavgifter.
För att slippa betala vägtrafikskatt.
För att slippa vara tvingad till enbart ett bränsle.
För att slippa bidra till oljeberoendet.
För att slippa betala för motorvärmaren.

Låter mest som man är ute efter en subvention på de flesta punkterna!
Visst dieseln är dyrare i inköp ny! Om du kör mycket så "tjänar" du in det!
Att påstå att man minska oljeberoendet köper jag inte. Hade man haft en renodlad E85 bil så fine!
Du har inte förstått varför det sitter en motorvärmare org från Volvo på dieslarna?

Mvh
Men du... Du undrade varför det köps flexifuelbilar idag. Jag listade några tänkbara orsaker.

Det är väl fullständigt självklart att totalekonomin i en bilaffär är av vikt vid valet. Kalla det subventioner eller vad du vill - en miljölbil (E85, snålbensin, snåldiesel, gas, hybrid eller vad det nu än är) åtnjuter allehanda förmåner.

De som inte kör mycket har ingen anledning att betala 30000 mer för en bil bara för att få den med dieselmotor. För dessa kan en E85 vara lockande.

Vadå renodlad E85-bil?! Du menar en som inte gick att köra på BF95? Skulle du bli glad då?

Jo, tänk för att jag förstår det där med motorvärmare. Men jag förstår inte varför du hakar upp dig på att alternativet till en flexifuelbil ska vara diesel?!

Om du hade läst hela mitt svar hade du sett att jag längst ner skrev att jag precis köpt en dieselbil. Som komplement till min flexifuelvolvo. Läskigt va? Lite som att vara homo och hetro samtidigt? :)
Användarvisningsbild
av Variosboy
LOTEZ skrev:Då motfrågar jag:

Varför köper man en diesel om man bara kör 1500mil/år, som konsument ska tillägas?

//LOTEZ
Det kan ju jag svara på som stod i valet mellan en 2.5FT och min nuvarande 2.4D när jag köpte ny bil privat.
Jag kör 1500-2000 mil om året. Och svaret på frågan är följande:

-2.5FT kostade lika mycket att köpa.
-Dieseln fick dra mer, (jag drar mycket släp)
-Slippa tanka lika ofta.
-Bränslevärmare
-Billigare i drift
Användarvisningsbild
av SvenB
Sharkbait skrev:
KKR skrev:Man skall aldrig ta något för givet, men det är inte otroligt att vi ser en början på en trend. I går höjde man bensinpriset 10 öre och dieselpriset 20 öre på grund av världsmarknadsläget. Det är många som skall slåss om dieseln nu. För någon dag sedan sänkte man E85 med 55 öre. I dag är det c:a 1:- billigare per mil att köra en Flexifuel på E85 än att köra den på BF95.
Nu talar du om vad som är billigast men anledning till varför många vill köra på E85 är för att det skall tydkligen vara bättre för miljön påstår man. Jag tycker det är lite komiskt att folk som framhävdar att E85 skall vara så bra för miljön står samtidigt vid macken & tittar på skylten om E85 eller BF95 är billigast för dagen.
Alltså så står man med ena foten i det "miljövänliga" drivmedlet och med den andra foten i BF95 som är en "miljöbov" för att sedan välja det drivmedlet som är billigast för stunden oavset om det är E85 eller BF95! Det är så man värna om miljön när man har Flexifuel bil.

Mvh
Jag tror du skall vara försiktig med att generalisera. Att många gör som du skriver är inte anledning att "dra alla över en kam". Om du varit med på detta forum ett tag så vet du att det aldrig har runnit en droppe BF95 genom mitt tankrör sedan jag köpte bilen ny i Oktober-09. Så det var inte därför jag skrev om prisskillnaden E85/BF95. Att jag skrev mitt inlägg, som du citerat, berodde på att det kan vara så att den trend som många tror skall komma kan ha börjat.
Användarvisningsbild
av Variosboy
erc skrev:
Sharkbait skrev:
erc skrev: För att slippa tröga varvovilliga dieselbilar.
För att slippa lägga ut tjugotusen extra.
För att slippa betala parkeringsavgifter.
För att slippa betala vägtrafikskatt.
För att slippa vara tvingad till enbart ett bränsle.
För att slippa bidra till oljeberoendet.
För att slippa betala för motorvärmaren.

Låter mest som man är ute efter en subvention på de flesta punkterna!
Visst dieseln är dyrare i inköp ny! Om du kör mycket så "tjänar" du in det!
Att påstå att man minska oljeberoendet köper jag inte. Hade man haft en renodlad E85 bil så fine!
Du har inte förstått varför det sitter en motorvärmare org från Volvo på dieslarna?

Mvh

De som inte kör mycket har ingen anledning att betala 30000 mer för en bil bara för att få den med dieselmotor. För dessa kan en E85 vara lockande.
2.4D är ganska precis 2000:- billigare än en 2.5FT! OCh om man nu vill ha en D5 istället så kostar den 17000 mer.. Vet inte vart du fått 30000 från...
Dessutom har du ju fördelen med dieseln att du har bränslevärmaren med i köpet..
Användarvisningsbild
av philipsguy

2.4D är ganska precis 2000:- billigare än en 2.5FT! OCh om man nu vill ha en D5 istället så kostar den 17000 mer.. Vet inte vart du fått 30000 från...
Dessutom har du ju fördelen med dieseln att du har bränslevärmaren med i köpet..
Enligt officiella prislistan på volvocars.se är 2,4D 7 000:- dyrare än FT:n. Nettopriset kanske är en annan sak.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 20

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!