VolvoB20 skrev:De fyra små kugghjulen i mitten av diffen står helt stilla oavsett hur fort du kör så långe du kör rakt fram (det är nämligen de som tar upp skillanden i hastighet på vä och höger sida, och så länge du kör rakt fram finns ingen hastighetsskillnad).
Nja, dom svarta dreven står ju inte stilla, dom går ju raka vägen ut till hjulen :) (åtminstonde gör dom det på volvos dana axlar)
Dom 2 gråa/silver står ju dock still, det gör dom. Det är ju den klumpen man svetsar ihop när man vill ha konstant drivning på båda hjulen, s.k. aga-diff :roll:
Men även om dom gråa dreven "står still" rakt fram, så behövs dom ju ändå för att överföra kraften till axlarna. Så tappar man kuggar på dom dreven så tappar man även drivningen rakt fram.
Just den typen av diff din bild visar fungerar ju så att axlarna "trycker" på dom gråa dreven åt samma håll, och därmed står dom still. Och när ena hjulet rullar långsammare så börjar dreven röra på sig, och i princip gör att ena hjulet går baklänges(om även krondrevet hade stått still). Detta kan man enkelt kolla genom att hissa upp båda bakhjulen och snurra på ena hjulet, då bör det andra hjulet snurra åt andra hållet.