Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Alexxelax
TommyP86 skrev:Det ska sugas ut. Men lämna bilen på felsökning annars, så får du säkert svar på vad felet är och slipper kanske köpa olja i onödan
Får nog bli så, kanske bättre och man får reda på mer
av Alexxelax
Lucif3r skrev:Viscokopplingen har f.ö. inte möjligheten att låsa bakhjulsdriften konstant, då den arbetar med friktion och blir överhettad för minsta lilla, vilket då betyder att den inte driver alls bak. Så är det nu så att den driver konstant bak har du garanterat inte viscokopplingen.

En rasad bakaxel brukar uppenbara sig på 2 sätt. Det vanligaste sättet är ett sjujäkla rassel följt av ingen drivning alls på den axeln, det andra sättet är tvärnit. Jag har bara varit med om rassel+ingen drivning(på samma 740 jag talade om tidigare, med svetsad klump :P )
Aldrig varit med om, hört eller läst om en axel som rasat så att båda hjulen driver konstant. Jag tror inte ens det är möjligt, inte långa biten iaf.
Okej då är min nog garanterat inte rasad för jag har åkt ca 1000mil (ssen jag köpte den) och aldrig haft problem med drivningen (förutom med autolådan som jag bytte olja på).

Testade även det där med handbromsen, ingen skillnad där. Hade inte möjlighet och lyfta upp ena hjulet, får bli imorgon.

Vilka fler alternativ kan det finnas förutom haldex och diffen? hur är det med drivknut bak? fungerar dom på samma sätt som fram? Det knackar inte som det brukar med fram knutar men det kläms till.

Testade svänga åt båda hållen och samma problem fanns på båda sidor.
av valln
Skulle det kunna vara hylsan som har rostat fast med drivning bak som följd, eller rostar den fast så att det blir ingen drivning bak??
Jag har läst om att hylsan kan rosta fast.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det enda problemet en fastrostad hylsa ställer till med är att det är ett h-e att byta den när splinsen blir utslitna på den. Den är f.ö. i konstant snurr i takt med hjulen, då den sitter rakt in i växellådan, in i vinkelväxeln och vidare till höger drivaxel..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev: En rasad bakaxel brukar uppenbara sig på 2 sätt. Det vanligaste sättet är ett sjujäkla rassel följt av ingen drivning alls på den axeln, det andra sättet är tvärnit. Jag har bara varit med om rassel+ingen drivning(på samma 740 jag talade om tidigare, med svetsad klump :P )
Aldrig varit med om, hört eller läst om en axel som rasat så att båda hjulen driver konstant. Jag tror inte ens det är möjligt, inte långa biten iaf.
De fyra små kugghjulen i mitten av diffen står helt stilla oavsett hur fort du kör så långe du kör rakt fram (det är nämligen de som tar upp skillanden i hastighet på vä och höger sida, och så länge du kör rakt fram finns ingen hastighetsskillnad).

Men ju mer du svänger desto fortare snurrar de.

Om de skurit så går det tyst så långe du inte svänger, men ju mer du svänger desto värre låter det.

Bild

Driknutarna vid framhjulen kan dunka och ock låta grymt illa när man svänger om de är på väg att ge upp.
av svedan
Har du problem med att inre bakhjulet "knäpper" eller går trögt (eller "låst"), har det inget med Haldex eller viskokoppling att göra. Den driver en kardan medan diffen har sitt eget liv.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
VolvoB20 skrev:De fyra små kugghjulen i mitten av diffen står helt stilla oavsett hur fort du kör så långe du kör rakt fram (det är nämligen de som tar upp skillanden i hastighet på vä och höger sida, och så länge du kör rakt fram finns ingen hastighetsskillnad).

Nja, dom svarta dreven står ju inte stilla, dom går ju raka vägen ut till hjulen :) (åtminstonde gör dom det på volvos dana axlar)
Dom 2 gråa/silver står ju dock still, det gör dom. Det är ju den klumpen man svetsar ihop när man vill ha konstant drivning på båda hjulen, s.k. aga-diff :roll:

Men även om dom gråa dreven "står still" rakt fram, så behövs dom ju ändå för att överföra kraften till axlarna. Så tappar man kuggar på dom dreven så tappar man även drivningen rakt fram.
Just den typen av diff din bild visar fungerar ju så att axlarna "trycker" på dom gråa dreven åt samma håll, och därmed står dom still. Och när ena hjulet rullar långsammare så börjar dreven röra på sig, och i princip gör att ena hjulet går baklänges(om även krondrevet hade stått still). Detta kan man enkelt kolla genom att hissa upp båda bakhjulen och snurra på ena hjulet, då bör det andra hjulet snurra åt andra hållet.
av Alexxelax
Lucif3r skrev:
VolvoB20 skrev:De fyra små kugghjulen i mitten av diffen står helt stilla oavsett hur fort du kör så långe du kör rakt fram (det är nämligen de som tar upp skillanden i hastighet på vä och höger sida, och så länge du kör rakt fram finns ingen hastighetsskillnad).

Nja, dom svarta dreven står ju inte stilla, dom går ju raka vägen ut till hjulen :) (åtminstonde gör dom det på volvos dana axlar)
Dom 2 gråa/silver står ju dock still, det gör dom. Det är ju den klumpen man svetsar ihop när man vill ha konstant drivning på båda hjulen, s.k. aga-diff :roll:

Men även om dom gråa dreven "står still" rakt fram, så behövs dom ju ändå för att överföra kraften till axlarna. Så tappar man kuggar på dom dreven så tappar man även drivningen rakt fram.
Just den typen av diff din bild visar fungerar ju så att axlarna "trycker" på dom gråa dreven åt samma håll, och därmed står dom still. Och när ena hjulet rullar långsammare så börjar dreven röra på sig, och i princip gör att ena hjulet går baklänges(om även krondrevet hade stått still). Detta kan man enkelt kolla genom att hissa upp båda bakhjulen och snurra på ena hjulet, då bör det andra hjulet snurra åt andra hållet.
Jag lyfte upp bilen för och kontrollera oljan och tyvärr var skruven för rostad för och öppnas, men jag testade och snurra vänster bak hjul och höger bakhjul snurrade minimalt nästan knappt, men när jag snurra höger bakhjul så rörde sig vänster bakhjul inte alls och när jag återigen testade snurra vänster så fick jag ingen reaktion på högra. Vad innebär det?
av Alexxelax
svedan skrev:Har du problem med att inre bakhjulet "knäpper" eller går trögt (eller "låst"), har det inget med Haldex eller viskokoppling att göra. Den driver en kardan medan diffen har sitt eget liv.
Jag tror det är min bakaxel som krånglar, för jag la lite 5-56 på påfyllningskruven i bakaxeln och märkte att det som droppade på marken liknade gammal olja, så jag tror att det är gammal olja som lösts upp av 5-56en
av rid54
Det där med att snurra hjulen måste ju göras med pinjongen (normalt sett kardanaxeln) blockerad, annars snurrar den också. Den ingående axeln i differentialhuset måste alltså stå still för detta prov. Beroende på var din "Haldex" (eller vad det nu är för system för AWD-koppling) sitter, kan det kanske vara svårt att avgöra om ingående axel står still. Om AWD-kopplingen är öppen så är ju inte kardanaxeln kopplad till ingående axel.

Det du beskriver låter ju inte direkt som det skulle kunna orsaka de problem du har, om hjulen rullar lätt och utan missljud. Hur står det till med drivknutarna fram?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]