Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#338003
vi är nog överens om det mesta nu förutom att jag personligen inte gillar att prata om vrid för att det är ett i mina ögon missförstått begrepp.jag kallar det hellre bra effekt vid låga varv,vilket det är.
#338028
Tror också att vi är överens i sak; troligen lite stolthet hos en del som gör att man fortfarande agerar oförstående. Fast så endimensionella tror jag egentligen inte de högt upplysta besökarna på detta forum är :D

Hög effekt på låga vara kan man absolut kalla det, tror dock att det är mer vedertaget att kalla det bra vrid vid låga varv. Att veta vid vilket varvtal man har som bäst acc på en given växel säger ju också trots allt en del om bilens karaktär när man läser broschyren. Bäst är ju som vanligt att hatillgång till ett vrid/effekt-diagram samt utväxlingsförhållandena.

Mvh
Arese
#338056
nä, nu måste vi bli allvarliga...
Klipper in en bit av arese:
Varv Hk Nm Nm N m/s^2 G
3000 256 600 4158 13500 9,00 0,92
3500 309 620 4297 13950 9,30 0,95
4000 342 600 4158 13500 9,00 0,92

Jag hoppas jag har lite minne kvar efter mina fysiklektioner:
med 9 m/s2 så accar du drygt 30 km/sekund. Så mellan 3- och 3500 varv på låst växel så kommer du till 100km/timme på 2 sekunder. Det klarar knappt F1-föraren även om han får växla.
#338072
Detta var en teoretisk övning. I den sk. "verkligheten" är det ju inte så enkelt. Då måste du självklart också ta in faktorer såsom drivlineeffektivetet, tilltagande luftmotstånd, rullmotstånd etc. Detta var dock ej med i de första Zatzy-beräkningarna.

Mvh
Arese
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: onödig citering igen!!!!
#338080
Hej arese. Nä, din uträkning på acceleration och g-kraft stämmer inte (krävs lite för att räkna). och drivlineeffekt (nytt ord?) och andra friktionsförluster är inte så stora och påverkar absolut inte din tabell. Du kan aldrig få det accet. Acc måste räknad per tidsenhet dvs ökning i m/s varje sekund.
om du ligger på 3:an och ökar från 100 till 110 så kanske du klarar det på 2 sekunder. Då har du en acc på 1 m/s2. fast detta är ett snitt då accet avtar med hastigheten ( du vet, på låst växel ökar ju inte vridmomentet i drivlinan utan är lika eller minskar).
Så jag får ge calle rätt där.
#338116
Hej len

Intressant; skulle vara sugen på att se din uträkning där du kom fram till 1,6 G på ettan och 0,3 G på högsta växeln (femman?)?
len skrev: Tar vi ovan gatracer som toppar 300 knutar. Ettan har 13:1 i utväxling. 620 Nm x13 = 8060 Nm vid 3500 rpm. Hjulets radie = 308 mm så det blir ca 26 000 N! Fanns greppet så blir det 1,6 G. Högsta växeln har utväxling 2,54:1 så där blir det 1575 Nm eller 0,3 G. Så momentet minskar på hjulen pga utväxlingen. Så här ser man att lägre växel till en viss gräns ger bästa accet, men det vet vi ju alla. Nu kan vi ”bevisa” det. Vid 100 knutar på tvåan har jag ( 500 Nm och utväxling 6,93) = 3465 Nm
Mvh
Arese
#338129
vad nytta med det om du tror en bil med 309 hk accar 9 m/s2 och du tidigare blandat ihop kraft och vridmoment. Det jag ägnat år åt kan man inte lära ut på 3 rader. Det jag skrev tidigare kan du inte göra "tabell" av, utan det måste beräknas. Jag behöver nog inte bevisa min kunskap. Lita på att det jag skriver är korrekt. Dock försöker jag förklara vissa samband och om någon fråga kommer upp, försöker jag besvara den (inte gissa eller googla). Sedan får ni läsare sila informationen vad som ni tror är rätt eller fel.
#338131
Det är ju väldigt lätt att dömma ut andra när man inte förmår att vederlägga sina egna påståenden....

Du skrev ju själv att samma bil accelererade 1,6 G :D

Humor!

Googla "kraftmoment" om det är det du avser med kraft!

Mvh
Arese
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
Känns som sand i oljan.

Tog isär oljefiltret, såg inga metalls[…]

Köpråd V90

Dragkrok är något som går att mon[…]

ac fråga

Hur vet du att ac går?

Motorlampan lyser

Lyser motorlampan fast bilen går som den s[…]