Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Folk som annonserar på blocket men sedan har stenålderssynen att man inte kan skicka mail - hur tänker de egentligen? Det finns absolut inget oseriöst med att skicka mail, hallå det är 2009 nu! Vill man enbart ha pensionärer som målgrupp rekommenderar jag lokaltidningarnas radannonser. Där får man garanterat inga mail, däremot får du förklara precis samma sak gång på gång per telefon. Är det bättre?

Själv hör jag aldrig av mig på en annons med dold regskylt. Jag har viktigare saker för mig än att ödsla tid på att ringa till folk för att få tag på något så simpelt som ett regnummer. Regnumret används exempelvis för att kolla försäkringspremier, tidigare ägare, besiktningar osv. Detta görs innan jag ens tar kontakt med en säljare.

Att dölja sitt regnummer (om man inte har en exklusiv bil - inga Volvo räknas dit) tyder nästan enbart på att man har något att dölja. Det kan vara väldigt många ägarbyten, dålig servicehistorik, mätarställningar på tidigare besiktningar och liknande.

Alla får göra som de vill men jag är inte ensam om att resonera som jag gör vilket innebär att man som säljare får färre spekulanter.
Bara ett exempel på varför säljare döljer regnumret: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=213867
Läste du länken?
Den är ett tydligt exempel på varför han döljde skylten. Knappast för att han var rädd att någon skulle komma och stjäla delar från hans sunkiga 320 utan det var enbart för att lura spekulanterna. Hade regnumret stått i annonsen hade killen sparat en hel dags åkande och en massa pengar.
En kille som åkte 30 mil för att titta på en bil. Väl framme visade det sig att bilen hade en svagare motor, var 2 år äldre än vad som sades i annonsen, och hade gått mer än vad som stod vid sista besiktningen. Allt detta hade köparen kunnat kolla innan han ens ringde om regnumret varit synligt. Killen som sålde bilen har ungefär 10 bilar till salu på blocket (alla med dolda skyltar) och försörjer sig som svartförsäljare av begagnade bilar.
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]