Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av bmwslangen
Stämmer det som rid54 säger; 1,2 etandiol säger bara att kylarvätskan är etylenglykolbaserad (som i princip alla glykoler till bilmotorer är numera). Se min artikel som jag nämnde i förra inlägget, där finns även molekylmodeller för de som är riktigt intresserade.

Biltema's longlife-glykol är G30 dvs av typen OAT och det är inte alltid dessa gillar att blandas med typen HOAT som Volvo använder sig av.
av VolvoFrälst00
Jag råka ha ut kylarvätska till under minimum. Funkar multiglykol ? Kan motorn v70n 04a gå enbart på sånt multiglykol ? Ringde en volvomeck o han sa troligen har du propylenglykol o blr ha det men vet juh ej.. Vad göra ?
av bmwslangen
Jag skulle vilja säga att det är ganska osannolikt att du har propylenglykol (för att den i princip inte används inom den vanliga personbilsindustrin), varför misstänkte Volvo-mekanikern att du hade detta? Var han alltså mekaniker hos en officiell Volvo-återförsäljare?

Multiglykol är ju bara ett samlingsnamn, är som namnet säger halvbra på allt och inte bra på något. Vad du kan toppa upp riskfritt med beror till stor del vad som skvalpar omkring i ditt system idag. Multiglykoler är gjorda för att reducera sannolikheten att något otrevligt ska hända om det blandas med alla olika typer av kylarvätskor som finns numera.

Det är som sagt väldigt liten risk att det sker en olämplig kemisk reaktion när man blandar olika typer av kylarvätskor, men när det väl sker så är det inte särskilt roligt att stå där - och då kan det bli riktigt dyrt!

Är du väldigt osäker på vad som fanns där innan - eller om det ens har bytts de senaste 10 åren - så är det såklart en fördel om man har möjlighet att dränera och spola igenom hela systemet och fylla på med valfri kylarvätska (som man vet vad det är för något).

Dessa äldre motorer är inte så petiga med exakt vad för typ av kylarvätska som används. Moderna motorer däremot är mycket mer känsliga för detta (motorerna och dess komponenter är designade med en viss kylarvätska och dess egenskaper såsom värmeupptagningsförmåga, materialkompatibilitet, kavaitation, plastutmattning med mera).

Vad är det du behöver eller vill göra? Vill du bara toppa upp eller har du ändå tänkt dränera hela systemet?
av VolvoFrälst00
jag skulle byta styrservon och råka ha ut kylvötska till minimum, vill ha bra kyl förmåga och fryspunkt.. toppa är enklast just men ursköljning senare om det inte är svårt att glra ursköljning nu... jag förstår att avtapp sitter under kylaren när man sticker in huvet under fronten på bilen en v70 04a.. hur sköljer man ur och tappar ?
av bmwslangen
Vet du något om bilens servicehistorik? Om den har servats hos godkända Volvo-återförsäljare så är det ju sannolikt att det är kylarvätska från Volvo (eller dess motsvarighet) som finns i ditt kylarsystem. Vem bytte kylarvätska senast och vad användes då?

Om det troligtvis är kylarvätska från Volvo (eller motsvarande) - då är det ju bara att pinna in hos Volvo på kafferasten och köpa en liter och sen blanda en 50/50 grogg och fylla på - det kan inte bli enklare och smidigare än så! :-)

Men varför misstänkte Volvo-mekanikern att det är propylenglykol i ditt kylsystem?

Och även om det är propylenglykol, så är det bara en del av problemet - det är alla typer av rostinhibatorer som ställer till de största problemen. Men i stort sett alla moderna glykoler med avancerade rostinhibitatorer baseras på etylenglykol (ingen använder propylenglykol längre). Samtidigt är det olämpligt att blanda propylen- och etylenbaserad glykol - därför är det ändåså ganska viktigt/intressant varför Volvo-mekanikern är säker på att det var propylenglykol i systemet. Vet han något som inte vi vet? Har han bytt till propylenbaserad glykol i bilen?
Senast redigerad av 1 bmwslangen, redigerad totalt 0 gånger.
av VolvoFrälst00
vet ej vi prata i all hast, kanske var jag som satte ord i mun på han.. osöker men tror killen haft den inne på bilia, meca, mekonomen m.m så det är oklart vet ej när det bytts heller så lika bra att göra ordentligt.. jag kollar pappren nu.. så nu har jag tittat, det ör stämplat som det skall, sedan är det speedy mekonomen och någon volvo verkstad vad jag kan se samt ett ställe som heter ove .. något sådant. vet ej men skulle säga att kylarvötskan ör oklart.
av VolvoFrälst00
om jag tappar vätska ur kylarens tapp plugg och sedan sköljer ur några ggr med vatten kan man köra på biltemas longlife glykol ? 50/50 blandning eller 55 glykol / 45 vatten.. kan man blanda med vanlig vatten eller är det jätte fruktansvärt dåligt ?
av bmwslangen
Du får i runda slängar bara ut hälften av kylarvätskan om du tappar ur enbart från kylaren. Du måste även ta loss och dränera från blockets dräneringsplugg (och av erfarenhet vet jag att det där kan bli "messy" även hur bra man än förberett sig). Sen skadar det inte att skölja ur systemet lite med vanligt kranvatten, tex köra ned en trädgårdsslang i expansionskärlet och låta det skölja ut en del.

Det ska vara 50/50 blandning.

Vanligt vatten fungerar bra sålänge det inte är hårt (hårdhet är kan man säga ett mått på hur mycket mineraler det innehåller). Kommunen har information (ofta på deras websidor) vilken hårdhet vattnet har i olika delar av kommunen. Detta förutsatt att du använder kommunalt vatten, tar du från egen brunn så vet du bäst själv vilken hårdhet du har på vattnet.
Själv kör jag med batterivatten - för att då slipper man tänka på det. Men jag skulle lika gärna ha kört med kranvatten, kollade faktiskt upp var vattnet i mitt område i Malmö kommer ifrån och dess hårdhetsgrad och det skulle inte vara några problem.

Biltema Longlife glykolen fungerar i denna motor, men det är inte vad som normalt brukar finnas där. Så om du väljer det alternativet så måste du vidta åtgärder att se till att både du och alla verkstäder och människor som fingrar på bilen vet om detta och har kompetens och kunskap om detta vid eventuell reparation eller service i framtiden.

Själv dränerade jag systemet på min Volvo 850 -96 och sedan hällde i vanlig Biltema Etylenbaserad Glykol. Några av anledningar var att jag har detta även till andra bilar, som tex min track day car. Å andra sidan så är det ingen longlife utan bytesintervallet är 2 år men på min track day car är detta irrelevant och på min Volvo så vet jag om det och jag byter det ungefär efter 3 år (när jag dränerade sist så var det osäkert om bilen skulle fungera i 3 år till så det var också en anledning till valet av en lite enklare icke-longlife kylvarvätska).
av VolvoFrälst00
jag glr all service själv så kör på long life, jag ser till att märka burken sedan med.. jag kommer ställa värmen i bilen på max sedan plugga av kylaren och låta vara avpluggad sedan skölja ur genom behållaren många ggr då måste blockets glykol tillslut följa med ut genom blocket med, jag sköljer tills jag ser vatten sedan sköljer jag tills jag ser nyaglykolen
av bmwslangen
Ja, det ska det inte vara några problem. Sålänge du gör en ordentlig ursköljning kan du välja fritt vad du vill använda. Longlife har ju fördelen att du inte behöver byta så ofta, och eftersom du har koll på saker och ting så ser jag inga problem alls.

Stämmer, glöm inte bort värmpaketet. Tänk på att vissa system har mekaniska ventiler, vissa har elektriska ventiler, vissa har en kombination - dvs man kan behöva slå på tändningen för att det ska flöda igenom värmepaketet.

Kan vara knepigt att få ut allt om man inte lossar dräneringspluggen på blocket, är en fördel att kunna flödet - det finns variationer men grundprincipen är att vattenpumpen trycker in vatten genom blocket och trycks bakåt och uppåt och tillbaka genom toppen och fram till termostathuset. Tänk på att termostaten är stängd när du gör detta.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Har nu lusläst det mesta som går att fi[…]

Google sök

Tänk vad smart Googles sökmotor är,[…]

Hej! Finns det någon logisk anledning f&oum[…]

Så. Glömde uppdatera här. Verksta[…]