Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eccy243
Tändspänningen är ju som bekant som en tändspole, 20 000-30 000 V ungefär. Sen drivs dom med ca 85 V växelspänning. Har för mig runt 200 Hz... Hittar inte facit just nu, men det här har jag tentat av för inte så längesen...
av Volvonoob
eccy243 skrev:Tändspänningen är ju som bekant som en tändspole, 20 000-30 000 V ungefär. Sen drivs dom med ca 85 V växelspänning. Har för mig runt 200 Hz... Hittar inte facit just nu, men det här har jag tentat av för inte så längesen...
Jag mätte likspänning. Hmm. Är det alltså växelspänning som ska mätas efter ballasten? Då testar jag det.

Här http://www.vvme.com/faq.jsp#Technicalspecification står det till och med Nominal Voltage: 85V

Tack för tipset. Ska göra en till mätning då. Förhoppningsvis ikväll om jag hinner bli färdig med mekanik rapporten :*O/

/Johan
Användarvisningsbild
av Tomas L
Mina Hella Comet 2000 extraljus uppträder på ett liknande sätt, de är lite ljusare precis när de har tänts, sedan stabiliserar de sig på en lägre nivå och ljustemperaturen ändras.

Det är f ö väldigt svårt att fånga sådant på video på ett representativt sätt, kamerans bländare och/eller automatiska exponering kommer att ställa till problem då man går från halvljus till helljus. Det är därför vanskligt att säga "så ser det inte ut för mig" efter att ha sett en video.
av Volvonoob
Tomas L skrev: Det är f ö väldigt svårt att fånga sådant på video på ett representativt sätt, kamerans bländare och/eller automatiska exponering kommer att ställa till problem då man går från halvljus till helljus. Det är därför vanskligt att säga "så ser det inte ut för mig" efter att ha sett en video.
Hej. Jo jag förstår hur du tänker men jag ser ingen skillnad på hur projiceringen på garageporten ser ut i video eller när jag tittar själv. Efter tändblixten så ökar ju ljusstyrkan relativt långsamt innan den når max. Så kameran hinner nog med där ganska bra tror jag. Men är ingen expert. Kan vara helt fel :roll:

Men nu har jag i alla fall mätt växelspänningen efter ballasten och fick då 6,5 ynkliga Volt! Riktigt weird. Detta är långt ifrån de 85 V som ska finnas. Skulle man kunna ansluta något efter ballasten som skulle låta den höga startspänningen igenom men att sedan hålla kvar spänningen konstant på 85 V? Har lite dålig koll på sånt här...

/Johan
av Volvonoob
eccy243 skrev:Mätte du med lampan inkopplad?
Hur menar du? Nej lampan var inte inkopplad. Jag kopplade på ballasten med strömkällan från lamphuset och mätte på den kabeln som splittrar upp i två kablar efter ballasten. Som skulle kopplas till lampan. Var skulle jag mäta om lampan ska vara inkopplad? Lite confused...

/Johan
Användarvisningsbild
av eccy243
Det fungerar så här: Drivsteget (det du refererar till som ballast) tänder lampan när detsamma får spänning. I drivsteget finns en inbyggd intelligens som "känner av" om lampan tänds eller inte. Om lampan inte tänds (det gör den ju inte när den inte är ansluten), så försöker drivsteget tända lampan med sju snabba tändblixtar. Dessa tändblixtar kan man höra om man ger drivsteget spänning utan att ha lampan ansluten. Om lampan förblir släckt, så slutar drivsteget att försöka nåt mer. Följaktligen: Om du försöker mäta spänningen ut från drivsteget utan ansluten lampa, så är jag förvånad att du får till något mätresultat över huvud taget. Och dessutom. Om man ska få till ett helt rättvist mätresultat så borde man egentligen mäta detta med ett oscilloskop, då jag är osäker på vad växelspänningen ligger på för frekvens.
av Volvonoob
eccy243 skrev:Det fungerar så här: Drivsteget (det du refererar till som ballast) tänder lampan när detsamma får spänning. I drivsteget finns en inbyggd intelligens som "känner av" om lampan tänds eller inte. Om lampan inte tänds (det gör den ju inte när den inte är ansluten), så försöker drivsteget tända lampan med sju snabba tändblixtar. Dessa tändblixtar kan man höra om man ger drivsteget spänning utan att ha lampan ansluten. Om lampan förblir släckt, så slutar drivsteget att försöka nåt mer. Följaktligen: Om du försöker mäta spänningen ut från drivsteget utan ansluten lampa, så är jag förvånad att du får till något mätresultat över huvud taget. Och dessutom. Om man ska få till ett helt rättvist mätresultat så borde man egentligen mäta detta med ett oscilloskop, då jag är osäker på vad växelspänningen ligger på för frekvens.
Ok. Tack! Då förstår jag varför jag får så låga värden. Men om jag skulle ändå mäta med multimetern (då jag inte råkar äga ett oscilloskop) så ska jag ju ändå kunna komma nära de 85 V som ska finnas. Eller?

Och angående frekvensen så ska det ligga på 260-280 Hz för xenonkungens drivsteg. Vet inte hur pass mycket det skulle skilja mellan de olika leverantörer? Men om jag kopplar in lampan, var skulle jag kunna mäta då med multimetern? Det enda jagkan tänka på är att binda en koppartråd mellan lampans och drivstegets anslutningar och sen mäta på de...?

/Johan
Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]