- lör 28 feb 2009, 19:43
Men... Alltså... Mätte du med mätaren på växelspänning då? När du mätte på utgående kablarna från drivsteget alltså.
Moderator: Moderatorer
eccy243 skrev:Tändspänningen är ju som bekant som en tändspole, 20 000-30 000 V ungefär. Sen drivs dom med ca 85 V växelspänning. Har för mig runt 200 Hz... Hittar inte facit just nu, men det här har jag tentat av för inte så längesen...Jag mätte likspänning. Hmm. Är det alltså växelspänning som ska mätas efter ballasten? Då testar jag det.
Tomas L skrev: Det är f ö väldigt svårt att fånga sådant på video på ett representativt sätt, kamerans bländare och/eller automatiska exponering kommer att ställa till problem då man går från halvljus till helljus. Det är därför vanskligt att säga "så ser det inte ut för mig" efter att ha sett en video.Hej. Jo jag förstår hur du tänker men jag ser ingen skillnad på hur projiceringen på garageporten ser ut i video eller när jag tittar själv. Efter tändblixten så ökar ju ljusstyrkan relativt långsamt innan den når max. Så kameran hinner nog med där ganska bra tror jag. Men är ingen expert. Kan vara helt fel :roll:
eccy243 skrev:Mätte du med lampan inkopplad?Hur menar du? Nej lampan var inte inkopplad. Jag kopplade på ballasten med strömkällan från lamphuset och mätte på den kabeln som splittrar upp i två kablar efter ballasten. Som skulle kopplas till lampan. Var skulle jag mäta om lampan ska vara inkopplad? Lite confused...
eccy243 skrev:Det fungerar så här: Drivsteget (det du refererar till som ballast) tänder lampan när detsamma får spänning. I drivsteget finns en inbyggd intelligens som "känner av" om lampan tänds eller inte. Om lampan inte tänds (det gör den ju inte när den inte är ansluten), så försöker drivsteget tända lampan med sju snabba tändblixtar. Dessa tändblixtar kan man höra om man ger drivsteget spänning utan att ha lampan ansluten. Om lampan förblir släckt, så slutar drivsteget att försöka nåt mer. Följaktligen: Om du försöker mäta spänningen ut från drivsteget utan ansluten lampa, så är jag förvånad att du får till något mätresultat över huvud taget. Och dessutom. Om man ska få till ett helt rättvist mätresultat så borde man egentligen mäta detta med ett oscilloskop, då jag är osäker på vad växelspänningen ligger på för frekvens.Ok. Tack! Då förstår jag varför jag får så låga värden. Men om jag skulle ändå mäta med multimetern (då jag inte råkar äga ett oscilloskop) så ska jag ju ändå kunna komma nära de 85 V som ska finnas. Eller?
Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]