Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
Ni som kör E85, trodde ni att spriten skulle kosta under 8 kr/l i all framtid??
Bara titta på hur det gick med dieseln när efterfrågan ökade och produktionskapaciteten var begränsad i Sverige.
Sen när nästan alla nybilar är E85 bilar då kommer ni få se att skatten kommer att höjas för att kompensera inkomstförlusterna från bensin och diesel.
Användarvisningsbild
av cybermunk
Efter att ha läst lite på SIDA ett i denna tråd så tror jag att jag ska fortsätta med min Blyfria 95 oktaniga VOLVO 745:A tills den rasar och sedan gå över till en Volvo 945:a
Användarvisningsbild
av Larse
Miljövän och hycklare.

Den som har det gott ställt har råd att agera populistisk miljövän och köpa etanolbil kassera in 10 tusen av moder Svea slippa biltullar och sedan tanka bf95 för det blev ju så dyrt att vara miljövän. Dj***a hyckleri.
En etanolbil skulle inte gå att köra på bf95, det skulle vara nån spärr annars ska de inte premieras alls tycker jag.
av jhenrikj
Larse skrev:Miljövän och hycklare.

Den som har det gott ställt har råd att agera populistisk miljövän och köpa etanolbil kassera in 10 tusen av moder Svea slippa biltullar och sedan tanka bf95 för det blev ju så dyrt att vara miljövän. Dj***a hyckleri.
En etanolbil skulle inte gå att köra på bf95, det skulle vara nån spärr annars ska de inte premieras alls tycker jag.
Fr.o.m. idag är nya miljöbilar inte befriade från trängselskatt.
av Tele58
Vilket surr!
Nu behöver man inte vara så utpräglad "miljövän" (nytt skällsord) för att köra etanolbil!
Många helt "vanliga" människor har hakat på etanoltrenden för att dra sitt strå till stacken, vad är det som är SÅ fel med det?
Etanolen är inte en framtidslösning, men den har faktiskt en positiv miljöpåverkan så i min värld är det inget konstigt att man lockas till att köpa en miljövänligare bil.
Dagens problem är som sagt prisskillnaden, det är inte rimligt att människor (helt vanliga svenska familjer) som valt en etanolbil skall få högre kostnader.
En privatekonomi kan vara ganska tuff så om man kan spara en slant så väljer man som "vanlig" konsument det billigare alternativet. På så sätt förtas tanken med etanolbilar, och det är ju faktiskt rent ut sagt för djävla synd, men jag förstår varför "vanliga" människor agerar så. Gällande miljövännerna så tror jag att de som valt etanolbil ur en övertygelse tar smällen och betalar nån krona mer.
Jag är för bilar som bidrar till en bättre miljö, kör själv en etanolbil, men kommer aldrig att skriva på något upprop för att sänka priset på etanol. Etanolen är en tillfällig lösning, dåligt energiinnehåll och i vissa fall tveksamma produktionsförhållanden gör dagens etanolbilar till en parantes i kampen för miljön.
Nu kommer en mängd (ja det finns redan) bilar med låg förbrukning och mindre miljöpåverkan, dessa bilar straffas med en tokig skattepolitik och trots att jag valt att köra etanol så ser jag det som viktigare att få bort straffskatten på snåla dieslar än att sänka etanolpriset.
Slutligen en liten vädjan, jaga inye upp Er så f-t sluta använda ordet miljövän som skällsord. Den som inte bryr sig om miljön i dagsläget är enligt mig en trångsynt och verklighetsfrämmande person. naturlitvis är vår miljö viktig, frågan är bara vilken väg vi ska gå? För tro mig, tar inte vanliga människor initiativ så kommer någon att göra det åt oss, det tror jag kan bli riktigt tråkigt. Ett skräcksenario är att vi inte lyckas sänka CO2-utsläppen för att vi håller oss fast i det som vi alltid har gjort för att det är enklast så. Stat eller annan överhöghet (låter illa) kommer då tvinga oss in i ett nytänk genom att t ex förbjuda vissa typer av fordon, införa motbok (i brist på bättre ord) för CO2. En framtida svensk regering kan innehålla ett miljörabiat parti, tro inte att det partiets företrädare kommer att värna oss om vi inte visar att det går att sänka CO2-utsläppen och samtidigt NJUTA av en trevlig bil.

Brrr, mycket att skriva så här i bakruset efter nyår, hoppas att jag inte är för oklar i mina argument.
av Hemulen

Jäpp, som han "sae"! Riktigt fiasko av regeringen, jäpp min goda uppfrostan förbjuder mig att säga rent ut vad jag anser om den. :-O)
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Hemulen skrev:

Jäpp, som han "sae"! Riktigt fiasko av regeringen, jäpp min goda uppfrostan förbjuder mig att säga rent ut vad jag anser om den. :-O)
Just därför som man konverterat bilen själv!! Gr endast att köra på E85!! ;)

//David

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]