Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
anp skrev:
Funk skrev:
Och reagerar ett alkolås på annat än alkohol, droger ex,vis?
Nej.

/Thomas
Men hamnar vi inte då i samma situation som med fartkamerorna?
D.v.s vi satsar stort på en begränsad typ av brott, och missar allt annat runt om kring som kan vara lika mycket, eller än mer avgörande för trafiksäkerheten.
så bara för att droger slinker för bi så ska vi strunta i alkoho, som är bra mycke lättare o få tag på o väldigt många fler missbrukar?
av anp
Om alkolås blir vanligare i våra fordon, tror du risken är stor eller liten för att drogade förare kommer att bli vanligare?
Vissa missbrukar alkohol, vissa droger.
Och om den berusade inte kan köra, kanske den drogade får göra det istället i.o.m att systemet tillåter det.

Och teknik kommer alltid att kunna förbigås av den insatte och kunnige, så förr eller senare kommer alkolåsen att kunna knäckas. Och då är ju säkerheten de gav värdelös.

Skrota allt vad alkolås och kameror heter, och återinför moral, ansvar och polis i samhället igen.

Få har idag moral eller mod nog att stå upp emot rattfylla, jag håller fegt nog käften på jobbet då ämnet kommer upp, då många skämtar bort det med att på landet får man köra full om man kör sakta...

Jag har sagt vad jag tycker om det tidigare, det enda resultatet är att jag betraktas som konstig istället för den/de som har problem med alkohol och trafik.
Inte ens chefen tar tag i problemet hos de anställda med uppenbara och tydliga problem. På firmafesten sist delades öl ut till flera som timmar senare skulle köra bil.

Så det kanske är framtiden med alkolås ändå, så slipper vi medmänniskor ta ansvar för varandra eller oss själva.
Jag har fegat ur tyvärr, men kommer aldrig att se ett alkolås som en lösning annat än för de som ertappats och dömts för rattfylla.

Svenskar håller käften då bekanta kör rattfulla, men är villiga att skvallra då staten frågar vem det är på fotot som fartkameran tagit, om det är ens egna bil.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja tror problemet med fler drogpåverkade förare är ganska liten i förhållande till hur många alkoholpåverkade det stoppar.

Jag tror en ganska stor andel av alkoholpåverkade är såna som kanske inte vet om det. Alltså de som kanske festat dagen innan och fortfarande är påverkade. Dessa försvinner ju då med alkolås.
Användarvisningsbild
av CarMan
först ett sver på det här med alkolism.
dom som har alkohålproblem, är inte dom som vi ser dricker store mängder tills dom är redösa m.m.
en alkolist kan var vem som helst, det syns inte, o märks inte så lätt.
Användarvisningsbild
av CarMan
sen så kommer jag upprepa den fråga jag tidigare ställt. nämn en anledning till att inte ha alkolås.

jag anser svar så som (på mitt jobb gör schefen ignet år dom som har alkohålproblem, så jag är imot alkolås) som ett mycket konstigt svar, ett försök till undanflykt.
helt klart har du inget argument imot alkolås, bara en fixide.

Om du har en dålig företags ledning, så har det ju inger mad alkolås att göra överhuvudtaget.

att vägra alkolås, för att man tror nån drågpoverkad komer att köra, var en intresant teori.
nämn en yrkesgrupp som är ute mycke på vägaren, där man har mer än en förare i bilen ! läg sedan på att det i samma bil är en alkolist & en drogmisbrukare, sln lägger vi på hur vanligt det kan vara att båda aksepterar att den ena kör (vad gör då den andra?)

jag tolkar det som att du är okunig på hur systemet fungerar, o har inbliat dig att det funkar på et sätt som det inte gör. detta gör dig lite rädd?

(även jag är tycker inte om fartkmeror, för då kan jag inte köra så fort jag vill, då jag ofta kör fort. Men jag är inte imot alkolås, då jag aldrig kör påverkad så stör det inte mig)
av anp
Om jag har argument eller inte, beror väl till stor del på vilken sida av diskussionen vi står.

Du är för alkolås, så det spelar ingen roll vad jag skriver.

Jag är emot, och försöker förstå vad du skriver ( på flera sätt... ) och kan tyvärr inte framföra argument nog för att beskriva min ståndpunkt.
Därmed inte sagt att jag inte kan ta ställning för eller emot, eller att jag inte bör ta ställning.

Kan du på ett övertygande sätt förklara varför du röstar som du gör, politiskt?
Bryter du ned varje partis frågor ord för ord, värderar dessa och jämför med andra partiers ord och värderingar. Eller går du på magkänsla om vad som känns mest rätt och bäst för dig och din uppfattning?
av anp
Alkolås och för/emotförresten.

Alkohol dödar och skadar i trafiken, alltså inför vi alkolås.

Hastighet dödar och skadar i trafiken, alltså borde vi bygga in en gps-funktion i alla fordon, som aktivt begränsar fordonets topphastighet till den som är angiven för aktuell vägsträcka.

Nämn en orsak till varför vi inte skulle införa detta.
Användarvisningsbild
av gundj
Förslag finns, system provas just nu och du kommer att fâ se det i bilarna om nâgra âr.
förmodligen fâr vi ett system som pâpekar fartöverträdelse, som bältesvarnare kanske. Momentan hastighetsöverskridande kommer att godtas av systemet mm. Sâ var iallafal tnaken för nâgra âr sedan när jag hade lite insyn i utvecklingen.
Flera olika lösningar testas samtidigt.

Beträffande alkolâs sâ kan ingen normalt tänkande person vara emot ett system som stoppar uppenbart farliga bilförare.
Även om andra droger slinker förbi sâ är varje stoppat fyllo en vinst.
av anp
Normalt tänkande person...
Varför välja en nedlåtande ton mot oliktänkande?

Om alkolås blir standard och lösning på problemet med berusade förare i en o-övervakad trafik.
Vad gör vi åt grundproblemet med ökad alkoholkonsumtion och minskat ansvar/moral?

Kanske är jag dum och godtrogen, men jag mer på personligt ansvar/val än förbud och tekniska "hjälpmedel".
Användarvisningsbild
av CarMan
anp skrev:Om jag har argument eller inte, beror väl till stor del på vilken sida av diskussionen vi står.

Du är för alkolås, så det spelar ingen roll vad jag skriver.

Jag är emot, och försöker förstå vad du skriver ( på flera sätt... ) och kan tyvärr inte framföra argument nog för att beskriva min ståndpunkt.
Därmed inte sagt att jag inte kan ta ställning för eller emot, eller att jag inte bör ta ställning.

Kan du på ett övertygande sätt förklara varför du röstar som du gör, politiskt?
Bryter du ned varje partis frågor ord för ord, värderar dessa och jämför med andra partiers ord och värderingar. Eller går du på magkänsla om vad som känns mest rätt och bäst för dig och din uppfattning?
Självklart tar jag reda på skilnaden mellan partierna & vad dom tänker att göra. (käns dumt att gå på mag känsla, då man kasne då röstar på nått man absolut inte gilar)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden