Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#206971
Mimika skrev:När man kör ecodriving så skall man icke överskrida 3000 rpm. pga att katalysatorn inte klarar av att rensa utsläppen fult ut. Samt skall du köra med bestämd accelration dvs ingen rivstart
Du skall dessutom köra med så hög växel som möjligt. t'ex kör du 50km/h så kör på 5ans växel då drar du mindre bränsle än att köra på lägre växlar.. en tabbel nedanför med lite siffror
Förbrukning i en S80 juli 2001
Förbrukning vid 50km/h - (1/100 km)
  • 3an = 8,6
  • 4an = 6,9
  • 5an = 6,0
Förbrukning vid 70km/h - (1/100 km)
  • 3an = 10,0
  • 4an = 8,4
  • 5an = 7,3
tagit från boken EcoDrving

Samt vid rödljus så skall du helt inte stanna. ser du att det är rött så rulla lätt framåt så du slipper 1ans växel

Vid motorbromsning och har ett motorvarv som är över 1500-1600rpm så tillförs inget bränsle.. Vid 1200-1300rpm drar bilen bränsle igen. Växlar du då ner så är bränsle konsumtionen noll, för att varvtalet är högre igen.
Det är ju nu som tillverkarens information är bättre än en skriven bok för att tjäna pengar.. vi läser helt krasst på en 850GLT alltså LH systemet, vad som står för spec på bränsleinsprutningen.
*Bränslestyrenheten avbryter sin insprutning av bränsle till motorn under motorbromsning (bränsleavstängning) under förutsättning att motorvarvtalet är över 2000 rpm och spjällägesgivaren ställs i stängt läge (tomgång). När motorvarvtalet sjunker under 1500–2000 rpm återupptas bränsleinsprutningen av bränsle. Bränsleavstängning sker på:
Chassinummer –30699: alla växlar (automat) och på 5:e växeln !!(manuell) om motortemperaturen uppnått 45 °C. (runt årsmodell 1993-94 i skarven där)
Chassinummer 30700–: alla växlar (automat och manuell) om motortemperaturen uppnått 0 °C.

Nu kan vi krasst konstatera att bränsleavstängning i lägre hastigheter än att du åker på växel 5 på varvtal över 2000rpm inte kommer att hända på en del bilar. Det betyder att vi nu rullar i 70km/h eller fortare.. I stadstrafik kan vi alltså GLÖMMA att det inträffar. OAVSETT nu då vad en bok säger om saken (dock var din info om S80).

Vi går nu över till en SE modell alltså 144hk maskin..
Tyvärr är inte Fenix ett speciellt smart system. Den har inte bränsleavstängningsfunktionen alls på tidiga modeller. Dock på senare.. Så där dök en bränslebesparing i sanden direkt om man åker tidig modell.. Iallafall baserat på just att använda bränsleavstängning.

Motronic då..Turbo alltså.
Bränsleavstängningen sker under motorbromsning under förutsättning att motorvarvtalet är över 1800 rpm (1920 rpm på bilar med automatväxellåda), >spjället står i stängt läge (tomgång) och motortemperaturen nått ett visst värde. När motorvarvtalet sjunker under 1800->1200rpm (1920->1200 rpm på bilar med automatväxellåda) återupptas bränsleinsprutningen.

Såå hmm hur hanterar systemen t.ex spikningar som kan förekomma för att man ska belasta bilen på hög växel istället för en lägre i besparings syfte?
LH och motronic hanterar spikningar genom att sänka tändningen och i SISTA hand reglera om bränslet för att helt enkelt sänka förbränningstempen så att spikning upphör.
Fenix har inte kapaciteten till tändsänkningen som dom andra har utan den angriper spikning med höjd insprutningstid direkt. Vilket gör att är man på randen att få bilen att spika så kommer bilen DEFINITIVT att dra mera bränsle med en fenix utrustad bil jämfört med motronic eller LH systems utrustad bil.

Kanske kan vara lite nyttig info för den som planerar att spara bensin..
av Mimika
#206985
Mycket bra inlägg där pettson :)

väl boken fick farsan efter en ecodriving kurs från räddningstjänsten.
boken är gjort i ett samarbete med Vägverket och energiemyndiheten är på runt 40 sidor när körkortboken har runt 3-4 sidor med info om ecodriving.
visseligen så beror varvtalen mycket på vilken bilmodel man har samt motor typ.

Jo en fråga pettson vars finns denna info du nu tog upp? är det i haynes?
skulle vara bra att få läsa mer om det ^^
av *pettson*
#207000
Mimika skrev:Mycket bra inlägg där pettson :)

väl boken fick farsan efter en ecodriving kurs från räddningstjänsten.
boken är gjort i ett samarbete med Vägverket och energiemyndiheten är på runt 40 sidor när körkortboken har runt 3-4 sidor med info om ecodriving.
visseligen så beror varvtalen mycket på vilken bilmodel man har samt motor typ.

Jo en fråga pettson vars finns denna info du nu tog upp? är det i haynes?
skulle vara bra att få läsa mer om det ^^
Informationen finns i respektive verkstadsmanual för resp insprutningssystem. Det står inte i vanliga verkstadshandboken då den är för ytligt.
Det är sån information jag menar att kunden tyvärr är tvungen att ha INNAN han köper bil om nu ecodriving är på tapeten. Detta eftersom det som kan spara enormt mycket bensin på en bil. Kan göra att en annan sörplar bensin precis som jag påstått innan.

Ett exempel är att du troligen måste tanka 98 oktan i bilen för att minimera risken för spikningar om du åker en 140hk modell. Detta eftersom spikningar inte regleras genom kombination av bränsle och tändsänkning, utan endast genom mera bränsle för att kyla så spikning inte sker. För att undvika extra bränsleåtgång så gäller att det inte spikar.
Att 98 oktan då troligen ett krav är för att bilen, aldrig någonsin tänkt att skippa hälften av växlarna och att alltid dra som hårdast på 5:ans växel. Det betyder att man kör bilen totalt utanför den optimala tändprogrammeringen och därmed är risken för spikningar betydligt högre på 95 än 98 oktan.

På en 170 eller 225hk modell så kan man tryggt använda 95 oktan ändå eftersom den tändreglerar på ett annat sätt utan att använda bränslet i första hand som kylmedel.

men som sagt det är bara mina 5 öre att det är inte riktigt så enkelt som bokförfattarna vill påskina att spara bensin. Särskilt när bilen inte är konstruerad för det. Naturligtvis kan alla däremot spara bensin genom att lätta på gasen och tänka till o planera sin körning. Det var nåt man faktiskt lärde ut 1989 när jag tog körkort med. Då fick man dessutom körbetyg på 1-5 poäng på saker som , färdplanering, vägplacering, samspel i trafiken osv.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Driver64
#207003
Intressant diskussion! :)

Jag kör mest med biogas (metangas) och undrar om någon har lite info om hur det funkar med bränsleavstängning och risk för spikning med detta bränsle i Volvos Bi-Fuel-modeller (140 hk)? Oktantalet lär ligga på 130 om jag inte minns helt fel.
av *pettson*
#207041
Driver64 skrev:Intressant diskussion! :)

Jag kör mest med biogas (metangas) och undrar om någon har lite info om hur det funkar med bränsleavstängning och risk för spikning med detta bränsle i Volvos Bi-Fuel-modeller (140 hk)? Oktantalet lär ligga på 130 om jag inte minns helt fel.
Någon mera information om din bil? Årsmodell? motortyp?
Användarvisningsbild
av A80TD
#207090
Kan fylla på med lite erfarenheter från min D5 -02.

Bränslet förefaller vara helt avstängt vid motorbromsning ner till ca 1000-1100 rpm (lite högre med kall motor). Sedan slås bränsleinsprutningen på igen men med liten mängd tills man underskrider 800 rpm då den börjar mata på för att upprätthålla tomgångsnivån.

Vid hastigheter under 60 km/h drar den mer bränsle på femmans växel än på fyran, både på plan väg och i motlut. Skiljer ex. vis ca 0.5 l/100 km vid 55 km/h med varm motor, till fyrans fördel.
av *pettson*
#207117
ah17 skrev:Hade en mazda 323 från 1987. Satte en lysdiod i serie med ett motstånd parallellt med spänningen till spridarna för att se vad som försiggår.

Redan då fanns det bränsleavstängning dock slår den på igen vid 2000rpm.
Vad menas med *redan då* ?... Ingen har ifrågasatt om det fanns egentligen? Alla biltillverkarna har strävat efter att spara bensin och bränsleavstängning har alltid varit ett enkelt sätt. Men ALLA bilar har det inte trots allt T.ex 850 140hk 93 och tidiga 94... Senare kom funktionen även på Fenix sprutet.
Ett annat sätt att spara bensin är om spridarna är sekventiella. Det är långt ifrån alla som ens har det fram till 95..
Användarvisningsbild
av ah17
#207272
*pettson* skrev:
ah17 skrev:Hade en mazda 323 från 1987. Satte en lysdiod i serie med ett motstånd parallellt med spänningen till spridarna för att se vad som försiggår.

Redan då fanns det bränsleavstängning dock slår den på igen vid 2000rpm.
Vad menas med *redan då* ?... Ingen har ifrågasatt om det fanns egentligen? Alla biltillverkarna har strävat efter att spara bensin och bränsleavstängning har alltid varit ett enkelt sätt. Men ALLA bilar har det inte trots allt T.ex 850 140hk 93 och tidiga 94... Senare kom funktionen även på Fenix sprutet.
Ett annat sätt att spara bensin är om spridarna är sekventiella. Det är långt ifrån alla som ens har det fram till 95..
Alla strävar inte lika hårt. Dessutom kan man ju känna av den avstängning vid vissa tillfällen. Kanske vissa premiumtillverkare som inte hinner utveckla fram en mjuk övergång.
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]