- sön 27 jul 2008, 00:26
#206971
*Bränslestyrenheten avbryter sin insprutning av bränsle till motorn under motorbromsning (bränsleavstängning) under förutsättning att motorvarvtalet är över 2000 rpm och spjällägesgivaren ställs i stängt läge (tomgång). När motorvarvtalet sjunker under 1500–2000 rpm återupptas bränsleinsprutningen av bränsle. Bränsleavstängning sker på:
Chassinummer –30699: alla växlar (automat) och på 5:e växeln !!(manuell) om motortemperaturen uppnått 45 °C. (runt årsmodell 1993-94 i skarven där)
Chassinummer 30700–: alla växlar (automat och manuell) om motortemperaturen uppnått 0 °C.
Nu kan vi krasst konstatera att bränsleavstängning i lägre hastigheter än att du åker på växel 5 på varvtal över 2000rpm inte kommer att hända på en del bilar. Det betyder att vi nu rullar i 70km/h eller fortare.. I stadstrafik kan vi alltså GLÖMMA att det inträffar. OAVSETT nu då vad en bok säger om saken (dock var din info om S80).
Vi går nu över till en SE modell alltså 144hk maskin..
Tyvärr är inte Fenix ett speciellt smart system. Den har inte bränsleavstängningsfunktionen alls på tidiga modeller. Dock på senare.. Så där dök en bränslebesparing i sanden direkt om man åker tidig modell.. Iallafall baserat på just att använda bränsleavstängning.
Motronic då..Turbo alltså.
Bränsleavstängningen sker under motorbromsning under förutsättning att motorvarvtalet är över 1800 rpm (1920 rpm på bilar med automatväxellåda), >spjället står i stängt läge (tomgång) och motortemperaturen nått ett visst värde. När motorvarvtalet sjunker under 1800->1200rpm (1920->1200 rpm på bilar med automatväxellåda) återupptas bränsleinsprutningen.
Såå hmm hur hanterar systemen t.ex spikningar som kan förekomma för att man ska belasta bilen på hög växel istället för en lägre i besparings syfte?
LH och motronic hanterar spikningar genom att sänka tändningen och i SISTA hand reglera om bränslet för att helt enkelt sänka förbränningstempen så att spikning upphör.
Fenix har inte kapaciteten till tändsänkningen som dom andra har utan den angriper spikning med höjd insprutningstid direkt. Vilket gör att är man på randen att få bilen att spika så kommer bilen DEFINITIVT att dra mera bränsle med en fenix utrustad bil jämfört med motronic eller LH systems utrustad bil.
Kanske kan vara lite nyttig info för den som planerar att spara bensin..
Mimika skrev:När man kör ecodriving så skall man icke överskrida 3000 rpm. pga att katalysatorn inte klarar av att rensa utsläppen fult ut. Samt skall du köra med bestämd accelration dvs ingen rivstartDet är ju nu som tillverkarens information är bättre än en skriven bok för att tjäna pengar.. vi läser helt krasst på en 850GLT alltså LH systemet, vad som står för spec på bränsleinsprutningen.
Du skall dessutom köra med så hög växel som möjligt. t'ex kör du 50km/h så kör på 5ans växel då drar du mindre bränsle än att köra på lägre växlar.. en tabbel nedanför med lite siffrorFörbrukning i en S80 juli 2001tagit från boken EcoDrving
Förbrukning vid 50km/h - (1/100 km)
- 3an = 8,6
- 4an = 6,9
Förbrukning vid 70km/h - (1/100 km)
- 5an = 6,0
- 3an = 10,0
- 4an = 8,4
- 5an = 7,3
Samt vid rödljus så skall du helt inte stanna. ser du att det är rött så rulla lätt framåt så du slipper 1ans växel
Vid motorbromsning och har ett motorvarv som är över 1500-1600rpm så tillförs inget bränsle.. Vid 1200-1300rpm drar bilen bränsle igen. Växlar du då ner så är bränsle konsumtionen noll, för att varvtalet är högre igen.
*Bränslestyrenheten avbryter sin insprutning av bränsle till motorn under motorbromsning (bränsleavstängning) under förutsättning att motorvarvtalet är över 2000 rpm och spjällägesgivaren ställs i stängt läge (tomgång). När motorvarvtalet sjunker under 1500–2000 rpm återupptas bränsleinsprutningen av bränsle. Bränsleavstängning sker på:
Chassinummer –30699: alla växlar (automat) och på 5:e växeln !!(manuell) om motortemperaturen uppnått 45 °C. (runt årsmodell 1993-94 i skarven där)
Chassinummer 30700–: alla växlar (automat och manuell) om motortemperaturen uppnått 0 °C.
Nu kan vi krasst konstatera att bränsleavstängning i lägre hastigheter än att du åker på växel 5 på varvtal över 2000rpm inte kommer att hända på en del bilar. Det betyder att vi nu rullar i 70km/h eller fortare.. I stadstrafik kan vi alltså GLÖMMA att det inträffar. OAVSETT nu då vad en bok säger om saken (dock var din info om S80).
Vi går nu över till en SE modell alltså 144hk maskin..
Tyvärr är inte Fenix ett speciellt smart system. Den har inte bränsleavstängningsfunktionen alls på tidiga modeller. Dock på senare.. Så där dök en bränslebesparing i sanden direkt om man åker tidig modell.. Iallafall baserat på just att använda bränsleavstängning.
Motronic då..Turbo alltså.
Bränsleavstängningen sker under motorbromsning under förutsättning att motorvarvtalet är över 1800 rpm (1920 rpm på bilar med automatväxellåda), >spjället står i stängt läge (tomgång) och motortemperaturen nått ett visst värde. När motorvarvtalet sjunker under 1800->1200rpm (1920->1200 rpm på bilar med automatväxellåda) återupptas bränsleinsprutningen.
Såå hmm hur hanterar systemen t.ex spikningar som kan förekomma för att man ska belasta bilen på hög växel istället för en lägre i besparings syfte?
LH och motronic hanterar spikningar genom att sänka tändningen och i SISTA hand reglera om bränslet för att helt enkelt sänka förbränningstempen så att spikning upphör.
Fenix har inte kapaciteten till tändsänkningen som dom andra har utan den angriper spikning med höjd insprutningstid direkt. Vilket gör att är man på randen att få bilen att spika så kommer bilen DEFINITIVT att dra mera bränsle med en fenix utrustad bil jämfört med motronic eller LH systems utrustad bil.
Kanske kan vara lite nyttig info för den som planerar att spara bensin..