Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gundj
volvo51 skrev:
gundj skrev:Hur kan en syntetolja bli för tunn?
En 10-40 olja hâller sig ju inom visco-indexet oavsett typ, förutsatt att det är ärligt angivet index.
Min trädgârdstraktor med Tecumse-motor har fâtt omväxlande single grade olja och biltema multigrade och funkar utmärkt, men nu när jag skriver det sâ skär den väl ihop.
Jag läste någonstans att en syntetisk olja är tunnare än en mineralolja även om båda är tex. 10-40. Varför det är så vet jag inte. Man märker det även om man tittar på oljestickan.
Detta blir konstigare och konstigare, hur kan du genom att titta pâ stickan avgöra viskositeten?
Har du alltid exakt samma temperatur pâ oljan när du tittar?
Samma typ av olja?
Samma âlder pâ oljan?
Samma motor?
Hur mäter du viskositeten optiskt? Vidhäftningsförmâgan som kan ses som förmâgan att stanna pâ stickan är inte linjär med viskositet.
Användarvisningsbild
av volvo51
LarsBd skrev:
volvo51 skrev:10W-40+1dl 80W-90
Varför blanda i 1 dl växellådsolja?
80W-90 är en hypoidolja avsedd för bakaxlar(och växellådor).Jag läste en artikel för många år sedan(var?) om oljor till klippare. Där stod att alla (inkl.SAE30) är för tunna för luftkylda motorer.Dom blir väldigt varma. Sedan dess har jag blandat i 80W-90 för att göra oljan tjockare.Detta är min egen teori,fungerar bra efter många år.
av *pettson*
volvo51 skrev:
LarsBd skrev:
volvo51 skrev:10W-40+1dl 80W-90
Varför blanda i 1 dl växellådsolja?
80W-90 är en hypoidolja avsedd för bakaxlar(och växellådor).Jag läste en artikel för många år sedan(var?) om oljor till klippare. Där stod att alla (inkl.SAE30) är för tunna för luftkylda motorer.Dom blir väldigt varma. Sedan dess har jag blandat i 80W-90 för att göra oljan tjockare.Detta är min egen teori,fungerar bra efter många år.
Men att blanda i en olja som inte överhuvudtaget är till för dom temperaturerna som blir i en motor?.. En växellåda eller bakaxel toppar runt 130 grader Oljan i sej blir riktigt skadad vid 150 grader, en motorolja får motstå runt 180-200 grader momentant och den är gjord för detta.. Allt du skapat är möjligheten att få mera koks att tvätta bort.. En rak 30 olja löser problemet utan inblandningar. Fabrikanten rekommenderar ju inte en oljetyp bara för det var skojjigt.
Användarvisningsbild
av volvo51
gundj skrev:
volvo51 skrev:
gundj skrev:Hur kan en syntetolja bli för tunn?
En 10-40 olja hâller sig ju inom visco-indexet oavsett typ, förutsatt att det är ärligt angivet index.
Min trädgârdstraktor med Tecumse-motor har fâtt omväxlande single grade olja och biltema multigrade och funkar utmärkt, men nu när jag skriver det sâ skär den väl ihop.
Jag läste någonstans att en syntetisk olja är tunnare än en mineralolja även om båda är tex. 10-40. Varför det är så vet jag inte. Man märker det även om man tittar på oljestickan.
Detta blir konstigare och konstigare, hur kan du genom att titta pâ stickan avgöra viskositeten?
Har du alltid exakt samma temperatur pâ oljan när du tittar?
Samma typ av olja?
Samma âlder pâ oljan?
Samma motor?
Hur mäter du viskositeten optiskt? Vidhäftningsförmâgan som kan ses som förmâgan att stanna pâ stickan är inte linjär med viskositet.
Jag tittar inte på stickan jag känner på oljan med fingret.
av LarsBd
volvo51 skrev:Sedan dess har jag blandat i 80W-90 för att göra oljan tjockare.Detta är min egen teori,fungerar bra efter många år.
80W-90 oljan motsvarar i viskocitet en motorolja av ungefär 10W-30, anledningen till transmissionsoljans numrering är helt enkelt för att göra förväxlingsrisken obefintlig då en transmissionsolja är olämplig som motorolja.
Däremot går en motorolja att använda i en växellåda.

Saxat från ett valpforum
Lite info: transmissionsolja användes generellt i växellådor, bakaxlar(hypoid) och slutväxlar. Normalt är det API GL-5, SAE 80W/90. Om man ska ha typ GL-1 i växellåda eller någon annanstans, tar man motorolja, mineral, SAE 10W/40. Detta är samma som transolja SAE80W/90! Viskositeten beräknas olika för de olika typerna, så "tjockleken" på oljan är faktiskt densamma ( olika SAE-system för att förhindra sammanblandning). GL-1 har inga EP-tillsatser ( Extreme Pressure, med svavel och fosforföreningar).
Enligt detta blandar du i 1 dl olja med exakt samma tjocklek som dessutom inte är avsedd som motorolja.
av *pettson*
volvo51 skrev:"pettson"OK.Du har säkert rätt men det har fungerat bra för mig. Jag byter olja i klipparn en gång om året och den är aldrig skitig.
Det är ju lite ledsamt tycker jag personligen? Jag byter 2ggr per säsong eller efter max 15 timmars driftstid. Min olja är alltid skitig som sej bör. Rester blir det alltid i en motor efter förbränningen och skitig olja visar ju endast att motorn tvättas invändigt exakt som tänkt. Men iof jag vet ju inte hur lång driftstid du har på motorn på en säsong? Varje gång jag klipper gräset tar det runt 1,5 tim (klipper 1 gång/ vecka) det gör ju då att ca 10 veckor tar det att köra ihop ett oljebyte för mej.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]