Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gundj
Bensinpriset kvittar för mig, jag tankar ändâ alltid för en femhundring.
av Marbas
Men det är ju svårt att definiera "smärtgräns". Om vi t.ex. tar färskvatten - vad är smärtgränsen på priset / m3 för det? Eller mjölk? Eller el? Eller andra saker som man måste ha för att kunna driva det lilla företaget "familjen". Så bara för att jag måste köra bil, eller måste ha färskvatten eller mjölk (för att inte tala om el), så kan jag betala precis vad som helst för denna vara utan att ha nått "smärtgränsen" eftersom jag ändå alltid kommer att handla den oavsett pris? Nej, så resonerar inte jag.

Just nu är koldioxiden ett hett ämne, om några år så är det något annat. Politiker har en tendens att beskatta det som det köpes mycket av, med argument som de hittar på för att motivera skatten. Snart beskattar de väl en för att man finns också...
av *pettson*
Marbas skrev:Men det är ju svårt att definiera "smärtgräns". Om vi t.ex. tar färskvatten - vad är smärtgränsen på priset / m3 för det? Eller mjölk? Eller el? Eller andra saker som man måste ha för att kunna driva det lilla företaget "familjen". Så bara för att jag måste köra bil, eller måste ha färskvatten eller mjölk (för att inte tala om el), så kan jag betala precis vad som helst för denna vara utan att ha nått "smärtgränsen" eftersom jag ändå alltid kommer att handla den oavsett pris? Nej, så resonerar inte jag.

Just nu är koldioxiden ett hett ämne, om några år så är det något annat. Politiker har en tendens att beskatta det som det köpes mycket av, med argument som de hittar på för att motivera skatten. Snart beskattar de väl en för att man finns också...
Ett ypperligt exempel på dumhöjningar är som du sa.. vatten.
I vår kommun gick man ut med i tidningen att man gjorde av med mycket vatten. I dagens samhälle borde det inte gå åt så mycket. Troligen var det många som läste tidningen den dagen. 5-6 månader senare gick man ut i samma tidning och förklarade att man gjorde av med så lite vatten att nu var vattenpriset och abb priset på vatten tvunget att höjas. Sagt och gjort man höjde priset. Sen gick det två månader och voila så höjde man priset igen med samma motivering att det inte gick ihop sej.. Kalas egentligen att kunna säga åt folk att snåla för att höja priset då det inte går ihop sej?..
Samma blir med bensin. Handlar inte folk utan skatterna skulle lyckas utebli så blir det dubbel skatt på dom droppar som ändå säljs. Statens kassako kommer inte att sänkas eller bli gratis..
Det du nämner om koldioxidskatt, Jag står för att köpa utsläppsrätter som täcker mitt liv. (kostar runt 8000kr/år). Så slipper jag betala koldioxiddelen på bensinen och slipper pålägg på min elräkning? Men icke.. man kan inte göra så för det är inte *samma sak*. Skumt.. vore jag företag så uppmanas jag att just göra så..
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]