Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av krippa
Som jag skrivit tidigare: Kan jag spara 10000 på att göra servicen själv så kan jag lätt gå med på att pruta 5000 på att jag inte har fullt ifylld servicebok. Kan jag också med diverse "knep" som väl ifyllda excelark, sparade kvitton i snygg läderpärm osv minska prutningen så är det ju bara ännu bättre. Detta om man som privatperson säljer bilen privat.

Säljer man till bilhandlare så är min uppfattning att bilhandlaren prutar summan av vad den sista ogjorda servicen kostar oavsett om man har excelark eller inte. Detta med argumentet att de måste göra den servicen för att kunna sälja bilen (men de servar antagligen bara bilen om nästa köpare kräver det).

Gör jag servicen själv så minskar också risken för att jobbet blir slarvigt gjort och jag slipper riskera att verkstaden repar ner bilen eller förstör något och jag spar även in kostnaden för hyrbil. Mm man har tid, lust, ork och har nödvändig utrustning finns det stora fördelar med att serva bilen själv.
andreas_lofgren skrev:Det finns egentligen flera aspekter av den här frågan och jag får ibland känslan av att ni pratar förbi varandra. Som jag ser det så pratar vi om tre olika saker egentligen.

Är servicebok det enda (eller bästa) sättet att dokumentera en bils historia?
Nej det är det sannolikt inte, att spara kvitton fungerar också det som bevis. Att ha ett kvitto på en service måste vara lika bra som att ha en stämpel i boken. Men om du har kvittot, varför har du då inte stämpeln också?
Har du kvittona kan du lika gärna ha stämpeln, men det är inte nödvändigt. Däremot om du har serviceboken så måste du ha kvittona också, eller så ska arbetet vara gjort på en verkstad som sparar bilens historik.
andreas_lofgren skrev: Är en bil utan servicebok värd mindre pengar?
Här är min åsikt tveklöst "ja". På en nyare bil skiljer det säkert 10.000-20.000kr medans det på en billigare bil skiljer väsentligt mindre. Jag tror fortfarande att skillnaden finns där på äldre bilar men efter ett tag blir skicket viktigare än historiken. Men då pratar vi bilar 50000kr och mindre. Ett excelark duger helt enkelt inte eftersom det är hur enkelt som helst att fuska med sådant. Det säger heller ingenting om kompetensen hos den som utfört arbetet.
Jag tror inte det skiljer 10000-20000 utan mindre. Jag tror också att även för bilar i hundratusenkronorsklassen så kommer man långt med excelark, om man låtit verkstad utföra de viktiga servicarna, t.ex. kamremsbyte.
andreas_lofgren skrev: En servicebok är en värdehandling helt enkelt, den ger också möjlighet att kontakta verkstaden för att verifiera att den varit inne på service. Detta är viktigt för att kontrollera mätarställning bland annat. Jag vet att detta är ett Volvoforum men på exempelvis en direktimporterad BMW är det ett måste eftersom det skruvas så satans mycket där. Man
Jag anser inte att serviceboken är en värdehandling i dess rätta bemärkelse då den är möjlig att förfalska samt att den verkliga historiken måste ändå bevisas via verstaden eller via kvitton. Har du historiken bevisad borde det inte vara något problem att få Volvo att återskapa serviceboken.
andreas_lofgren skrev: Är en bil som är servad på märkesverkstad i bättre skick?
Sannolikt. Om man kostar på sin bil dyr service så är det ett tecken att du inte har snålat på bilen.
Det är inte säkert, som skrivits tidigare: ta bara en hyrbil som har fullservats på verkstad, är den i uppenbart bättre skick än en som servats av en bilentusiast? Nej.
andreas_lofgren skrev: Detta avspeglas sannolikt också på bilen i övrigt. En märkesverkstad har också en kompetens som inte finns hos en hemmapulare, det går inte att komma ifrån.
Kompetensen är nog viktigast när bilen går sönder. När det handlar om vanligt oljebyte eller kontrollera mönsterdjupet på däcken tror jag nog många hemmapulare kan mäta sig med en märkesverkstad i fråga om kompetens.
av Infide
Jag servar hellre bilen på verkstad för att slippa krångel. Tid är pengar. Den tiden man måste lägga för att krångla kan verkstan göra medans jag är på jobbet. Att jag sedan åker några mil för att spara några hundralappar är en annan femma.
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]