Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Tomas88 skrev:
ER skrev:
Tomas88 skrev:Jo. Helljuset har jag redan konverterat. Satte dit ett 50w-kit.

Men jag har fortfarande lite funderingar på ett par xenonkonverterade x-ljus.
Gör du helt rätt i, fruktansvärd skillnad mellan konverterat helljus och extraljus med xenon i, dock gör 50w konv-sats mindre nytta än att köpa extraljus med xenon original. Märkte detta själv då jag trodde att jag gjorde ett nerköp med 35w original i NBB mot 45w konv. i Navigator men resultatet blev raka motsatsen och då är ändå Navigator den bästa av boschmodellerna BK/Navigator för just xenonkonvertering rent ljusmässigt.
Ett tips dock, håll dig runt 4300K och bara i nödfall 5000K, allt över är enbart styling med betydligt mindre ocj blått/lila ljus, 4300K är vitt och trevligt.
Menar du alltså att det blev bättre med ett par 35w orginal xenon än 45w konverterade ljus? Låter ju kite konstigt.
Jo jag är nog också inne på 4300k. 5000k låter ju annars som ett bra alternativ men de har jag inte sett så många av.
Stämmer och tycker inte det låter så konstigt dels pga att Navigator bara är 185mm stor(och trotts det ger bättre ljus än 225mm stora BK) och Alpha 225 HID 225mm stor där Navigator inte hade samma fina och homogena ljusbild, även lite smalare var det också. Att Navigator är E-märkt kan vara negativt då det inte får "lysa för starkt" medans Alpha 225 HID ej är det och därmed optimerad för ljus och inte idiotiska regler. Sen gör 10-15W extra inte så mycket man kan tro.
Användarvisningsbild
av yel_low
jag har konverterat en hel del X-ljus, Navigator funkar, likaså Hella 3003, men då är ju Navigatorn snyggare tycker jag. sen för en billigare peng finns Big Knick som är otroligt populär att konvertera, må vara ett gammalt ljus men det har skön ljusbild. min rekomendation i vilket fall som helst är att köpa helljusbild, INTE punktljus. då de tenderar till att enbart bli käglor på vägen som lyser LÅNGT men inte så brett och jämnt som helljusbilden gör. man skall ju även få en skön ljusbild med jämnt ljusflöde och det ger helljusbilden. sen när man konverterar dom ger dom ännu mer längd och bredd.
Användarvisningsbild
av Bosa
Nu har de sänkt priset på Lightforce 240 så nu ska jag pensionera mina Hella 3000 och köpa 3 240. Lightforce själva kommer med xenonuppgradering men för runt 1500 + moms per styck, är tydligen Osram de kör med. Enligt LF så är deras xenonuppg. lite moddad för att passa extraljusen, han snackade om något hölje som var borttaget. Antar att det är höljet på tråden vid själva lampan. Den borde man väl kunna plocka bort själv också eller?
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]