Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Fixaren
Bara för kännedom så är jag yrkesförare också. Så jag känner till hur saker och ting funkar, med mätare och folks beteenden osv. Men det finns inget som motiverar att man bryter mot trafikregler, hur korkade man än tycker att dom är. Tror du är glad att jag resonerar som jag gör när jag kör din semesterfirande familj kors och tvärs genom landet.

Sen får du nog läsa stycket om pedofilerna igen.
Användarvisningsbild
av cycler
Först, det är skillnad på yrkestrafik och vanligt folk.

Det trafikbeteende jag utövar ensam i en bil är inte samma som när bilen är full med folk och definitivt inte samma om man hade kört buss eller lastbil.

Nästa, var står det att det blir _färre_ olyckor med lägre hastighet?? Jag köper att verkningen av en olycka blir mindre med lägre hastighet men jag köper inte att olyckorna blir färre. Malmö - Örebro tjänar jag minst en timme på att ligga 30km/h över gränsen. Tveklöst värt det. Problemet med dagens trafikpolitik är att det är lättare att hoppa på hastighet än det verkliga problemet. BETEENDE. Men det är ju mycket svårare att kontrollera/bötfälla så man tar hastighet istället.

Dvs man tar symptomen istället för sjukdomen.

urk...sent... orkar inte mer...kanske skriver mer senare...

/C
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
cycler skrev:Först, det är skillnad på yrkestrafik och vanligt folk.

Det trafikbeteende jag utövar ensam i en bil är inte samma som när bilen är full med folk och definitivt inte samma om man hade kört buss eller lastbil.

Nästa, var står det att det blir _färre_ olyckor med lägre hastighet?? Jag köper att verkningen av en olycka blir mindre med lägre hastighet men jag köper inte att olyckorna blir färre. Malmö - Örebro tjänar jag minst en timme på att ligga 30km/h över gränsen. Tveklöst värt det. Problemet med dagens trafikpolitik är att det är lättare att hoppa på hastighet än det verkliga problemet. BETEENDE. Men det är ju mycket svårare att kontrollera/bötfälla så man tar hastighet istället.

Dvs man tar symptomen istället för sjukdomen.

urk...sent... orkar inte mer...kanske skriver mer senare...

/C

Yep, håller tveklöst med Cycler !

Att köra fort isäg är i min mening INTE farligt om vägsträckan ifråga tillåter det. Det som är farligt är HUR folk kör, dvs hur uppmärksamma de är, vilken hänsyn de visar i trafiken osv osv.

Förbättra den/det svenska infrastrukturen/vägnätet & inför på utvalda ställen samma koncept som på tyska autobahn !!!

När/om en olycka sker så ska skulden (om det finns någon) läggas på den förare som brustit i hänsyn & uppförande, dvs MYCKET höga böter pga beteendet..... INTE farten !
av Fixaren
Tänkte egentligen inte skriva mer än denna länken. Läs och ta gärna till er det. En del här skulle ju behöva det. Ta en rejäl funderare istället för att direkt gapa att allt är rent bs. Tvivlar dock på att en del klarar av det.

BRA FAKTA

Att ligga och köra olagligt fort tillhör även det kategorin "dåligt beteende" i trafiken. Det ena utesluter inte det andra bara för att man själv inte gillar begränsningarna som faktiskt gäller oss alla.

Vidare kan man nästan alltid konstatera att förare som sällan respekterar hastighetsbegränsningar ofta struntar i många andra viktiga regler, så som stopplikt, teckengivning och körfältsbyten. Dessa bilister är ofta personer som gärna bufflar sig fram i trafiken. En kul grej är att när man kört lagligt hela vägen och kommer upp och ställer sig jämte vid ett rödljus så sitter dom och verkar skämmas lite där på sin sida.

Dåligt beteende är inget man märker själv förrän någon påtalar det verkar det också som. Eller när man satt sin fina bil i fronten på en oskyldig familjs bil, men så dags då...
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Om man ska ha ett system som tyskarna har så förutsätter det att folk/man följer reglerna (bara för att vi vill kunna köra fort betyder det INTE att det inte ska finnas regler/lagar). Som jag har sagt i tidigare trådar så fungerar det ypperligt för tyskarna (skulle svenska bilförare vara så utvecklingsstörda så att vi inte klarar av det? tror inte det).

Detta j-a förmanande av "bror duktig" typer som inget helre vill än att begränsa friheten för bilisterna ännu mer & tala om för alla andra hur man ska köra gör mig bara förbannad. Frihet = JA , men under ansvar (dvs orsakar man något pga bristande hänsyn osv så ska det f-n i mig kosta genom böter & skadestånd).

Jag förespråkar inte att man ska bryta mot existerande lagordning, utan ändra/skrota den till att bli mer trafikvänlig.

Tyskarnas Autobahn system är trots allt väldigt enkelt..... Tre filer, den längst till höger för långsamtgående, den i mitten för...tja mittimellan & den längst till vänster för snabbt snabbt...
Det krävs ingen större hjärnkapacitet för att förstå detta samt att följa den kör "kultur" & de regler tyskarna har valt att ha. Bla att INTE flänga ut i vänsterfilen utan att se sig för INNAN bytet sker. Att slå på hazard blinkers vid snabba oväntade inbromsningar som ex bilköer/olyckor etc (hur ofta ser vi detta i Sverige?).

Om bara de pengar vi pungslås på att betala i skatt på bensin/vägskatt/fordonsskatt hade öronmärkts & gått till att förbättra speciellt motorvägnätet så hade vi kunnat ha ett liknande system som tyskarna har ISTÄLLET för att som nu övervakas av en massa lapplisekameror som bara har ETT enda syfte & det är att bringa in pengar till statskassan. Tyskarna har kameror oxå men de ser man inom bebyggelse där de gör verklig nytta genom att förhindra att gående skadas/påkörs (speciellt intill skolor).

Nä, större frihet för oss bilister att själva välja!
Användarvisningsbild
av Brainy
Fixaren skrev:Tänkte egentligen inte skriva mer än denna länken. Läs och ta gärna till er det. En del här skulle ju behöva det. Ta en rejäl funderare istället för att direkt gapa att allt är rent bs. Tvivlar dock på att en del klarar av det.

BRA FAKTA

Vidare kan man nästan alltid konstatera att förare som sällan respekterar hastighetsbegränsningar ofta struntar i många andra viktiga regler, så som stopplikt, teckengivning och körfältsbyten. Dessa bilister är ofta personer som gärna bufflar sig fram i trafiken. En kul grej är att när man kört lagligt hela vägen och kommer upp och ställer sig jämte vid ett rödljus så sitter dom och verkar skämmas lite där på sin sida.
Ang. länken så visst, allt går att vrida precis som man vill, alltid! Dom har inte räknat in den extra reaktionstiden de flesta förare behöver i 90km/h jämtemot 100km/h på 90-väg osv.

Att du inte kör vårdslöst när du har min familj i bussen (vilket du uppenbarligen har) ser jag som självklart, viss skillnad i riskbedömning om man är själv gentemot flera i fordonet.

Ja det går att generalisera, men jag är helt övertygad om att det är oftare en som kör 85km/h på 90-väg har helt galen vägplacering, svänger ut galet i korsningar osv. än en som kör 95 struntar i att stanna vid stopp.

För intresseklubben så kan jag ju medela att jag behövde hjälp upp ur sängen imorse efter sviterna från min trafikolycka så jag vet vad som kan hända.

mvh
Anders
av Fixaren
Reaktionstiden bör ju alltid vara den samma oavsett vilken hastighet man har. Det som spelar in där är tex trötthet, sjukdom, stress, läkemedelspåverkan, berusning osv.

Jag kör alltid riskmedvetet när jag kör. Varför? Jo för att kunna reda upp situationer som ANDRA förare orsakar. Då spelar det ingen roll om jag bara har ansvar för mig själv eller 50 till. Jag tvivlar inte på min körförmåga, däremot tvivlar jag på andras (något jag får se prov på minst ett femtiotal gånger på en arbetsdag) Att man har en säker bil eller kör på en säker väg spelar ingen roll om föraren är totalt "felplacerad". Så som den olycka jag skrev ytligt om tidigare.
Om någon missat den så var det inte ett tänkbart scenario, utan en helt verklig olycka för ett par dagar sedan. Den hade garanterat inte skett om föraren hade kört lagligt. Då hade föräldrarna i den mötande bilens största problem varit att få råd med nya playstation till äldsta grabben, men nu får dom kämpa för att få tillbaka sitt liv, om det går.

Jag tvivlar på att den föraren som orsakade det hela ens hade en tanke eller planer på att han skulle sabba sitt och andras liv inom 30 minuter då han satte sig i bilen och började köra den kvällen.

Jag har sett i tråden här att en del påstår att hastighetskamerorna enbart är till för att dra in pengar till staten. Det är ett rätt humoristiskt argument. Jag brukar kalla såna för fikarumsargument. Vill man inte betala in mer pengar till staten så kan man ju alltid välja att köra lagligt. Då blir man inte av med en krona. Däremot sänks hastigheten på dessa sträckor och det är syftet med kamerorna. Dessa kameror finns ju inte enbart i Sverige heller. Att kamerorna behövs på sina håll är ju väldigt tydligt. Det finns trots allt människor som inte klarar av att köra ordentligt, att samspela med andra osv. Ni som är aviga till kameror, är ni lika aviga till poliser vid vägkanten också?

Var skulle den svenska modellen av autobahn finnas någonstans? I ett land som har en total befolkningsmängd som är mindre än många europeiska huvudstäder... Finns inget behov av det här, även om det kan tyckas så. Däremot kunde man tänka sig andra trafiklösningar som kringleder och vettiga genomfartsleder i städer där det är trångt.

En annan sak som folk inte tänkt på är att om alla kört ordentligt så skulle vi slippa den där straffskatten på trafikförsäkringen som kommer i sommar. Inte för att den säkert kommer att bli så dyr, men nog kunde man ha roligare för dom slantarna? Så om svenska folket är utvecklingstörda? Ja jag tror det. Blundar jag för trollen så ser dom mig inte.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Fixaren skrev: Jag har sett i tråden här att en del påstår att hastighetskamerorna enbart är till för att dra in pengar till staten. Det är ett rätt humoristiskt argument. Jag brukar kalla såna för fikarumsargument. Vill man inte betala in mer pengar till staten så kan man ju alltid välja att köra lagligt. Då blir man inte av med en krona. Däremot sänks hastigheten på dessa sträckor och det är syftet med kamerorna. Dessa kameror finns ju inte enbart i Sverige heller. Att kamerorna behövs på sina håll är ju väldigt tydligt. Det finns trots allt människor som inte klarar av att köra ordentligt, att samspela med andra osv. Ni som är aviga till kameror, är ni lika aviga till poliser vid vägkanten också?

Var skulle den svenska modellen av autobahn finnas någonstans? I ett land som har en total befolkningsmängd som är mindre än många europeiska huvudstäder... Finns inget behov av det här, även om det kan tyckas så. Däremot kunde man tänka sig andra trafiklösningar som kringleder och vettiga genomfartsleder i städer där det är trångt.

Äh, trams !

Kamerorna finns för pengarnas skull INGET annat! Den officiella anledningen kan de (politikerna) kalla för vad som helst.

Att tro att alla förordningar/regler/lagar (fartkameror) osv nödvändigtvis är till för vår säkerhet är bara naivt.

Poliser vid vägkanten....... Varför det? De står ju ändå endast vid vägavsnitt där de med avsikt kan lappa så många bilar som möjligt, INTE utanför skolor eller haffar rattfylla/drogratfylla utanför den lokala kvarterskrogen....DETTA skulle vara polisens prioritet! Inte att agera fart lapplisa.

Polisens & rättsväsendet skall använda sina resurser på sådant som är en fara för vanliga hederliga medborgare & hit hör INTE fri/höjd hastighet på valda sträckor.

Jag bryr mig inte om hur stor Sveriges befolkning är, när verkligheten är sådan att vi bilister betalar ett mycket högt pris genom skatter för vårt bilägande så har VI rätt att avgöra hur de pengarna skall användas.....även om det skulle betyda Autobahn eller liknande system i Sverige.
Senast redigerad av 1 V70BiFuel03, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Brainy
Fixaren skrev:Reaktionstiden bör ju alltid vara den samma oavsett vilken hastighet man har. Det som spelar in där är tex trötthet, sjukdom, stress, läkemedelspåverkan, berusning osv.
De flesta jag talar med vittnar om att även om de bara kör lite för fort så ökar deras vaksamhet och därmed även reaktionsförmågan -> reaktionstiden. Detta bevisas ju även med att olyckorna ökar där det sänks från 50 till 30km/h
Fixaren skrev:Jag kör alltid riskmedvetet när jag kör. Varför? ...
Bra! Det är just det jag har propagerat för i den här tråden, riskmedvetenhet! och den gör även att jag ibland kör snabbare än tillåtet då risken är obefintligt större.

mvh
Anders
av matzen10
Fixaren skrev:
Jag kör alltid riskmedvetet när jag kör. Varför? Jo för att kunna reda upp situationer som ANDRA förare orsakar.

Ni som är aviga till kameror, är ni lika aviga till poliser vid vägkanten också?

En annan sak som folk inte tänkt på är att om alla kört ordentligt så skulle vi slippa den där straffskatten på trafikförsäkringen som kommer i sommar.
Det låter som en väldigt stressfull situation: att konstant försöka förutse vad andra medtrafikanter kan tänkas ta sig för som påverkar dig!! Hur smart är den motiveringen till att själv hålla t.ex. hastigheten?? Sen förutsätter jag att du träffar på en och annan gångare och cyklist oxå; och inte bara förare ;-)

Kameraskåp ersätter inte polisens arbete; såvida inte skåpen utrustas med drogkontroll-, och besiktningsfunktion ;-) Det hade vi väl redan avklarat?

Att syftet med kameraskåpen är flertydigt råder det inget tvivel om för min del iaf. Självfallet är det ekonomiska utfallet en betydande faktor; minskade hastigheter på VISSA sträckor leder ju till minskade vårdkostnader (olyckor). Dessutom blir det en god förtjänst "vid sidan om".

Den där "straffskatten" du talar om, har flera bottnar.. Dels så är den helt i linje med nuvarande regerings politik att olika försäkringsskydd ska bära sina egna kostnader i allt större utsträckning. Det blir då tydligare för regeringen och resp. departement att se vad den faktiska kostnaden är. Dessutom kräver jag det som medborgare ;-) Av de 125 miljarder staten får in via alla fordonsrelaterade skatter går/gick tidigare 24 miljarder tebax till infrastruktur och trafikforskning. Resten gick till andra verksamheter och sociala försäkringar. Så varför var/är dessa skatter så höga? Inte till att göra vägarna säkrare och forskning om fordon (och närliggande) en skjuts framåt..Snarare är/var skatterna ett sätt att täcka upp ändlösa håligheter inom andra områden. För visst vore det rimligare att skatt på bilsidan oxå återförs av staten till närliggande verksamhet?! Jag tycker att tydligheten med skatterna är bra; varje område får mer och mer en självbärande budget. Ett annat exempel är barnomsorgen; de som har barn i omsorg kan, och bör, (enligt mej) oxå betala mera av kostnaderna för det själva. Det ska inte tas intäkter från andra områden för att täcka upp det försäkringsskyddet mer eller mindre i sin helhet. Tänk på fastighetsskatten; om du har köpt din bostad och mark ska det ändå betalas skatt för ditt ägande. Inte faan går de skattekronorna tebax till min villa eller mark inte! Där kan du snacka om straffskatt..eller åtminstone en missvisande skatt.
Och sen har vi den politiska miljöstyrningen oxå...

Och fortfarande; den enskildes moral och etik, grundantagande (nytt eller gammalt) grundar det beteende som denne har. Även i trafiksituationer.
Här skulle jag vilja skriva mer utförligt om psykologiska faktorer som styr människans egna vilja men väljer att inte göra det t.v. Ingen uppsats det här ;-)
Och nej, jag tycker inte att det därmed är ok att förgripa sej på andra människor sexuellt eller på annat sätt nedvärdera en medmänniska.

Verkar finnas hur mycket som helst att diskutera med den här tråden. Hoppas det inte blir för mycket OT (Off Topic) ;-)

M V H
--> Matz
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]