Fixaren skrev:
Jag kör alltid riskmedvetet när jag kör. Varför? Jo för att kunna reda upp situationer som ANDRA förare orsakar.
Ni som är aviga till kameror, är ni lika aviga till poliser vid vägkanten också?
En annan sak som folk inte tänkt på är att om alla kört ordentligt så skulle vi slippa den där straffskatten på trafikförsäkringen som kommer i sommar.
Det låter som en
väldigt stressfull situation: att konstant försöka förutse vad andra medtrafikanter kan tänkas ta sig för som påverkar dig!! Hur smart är den motiveringen till att själv hålla t.ex. hastigheten?? Sen förutsätter jag att du träffar på en och annan gångare och cyklist oxå; och inte bara förare
Kameraskåp ersätter inte polisens arbete; såvida inte skåpen utrustas med drogkontroll-, och besiktningsfunktion

Det hade vi väl redan avklarat?
Att syftet med kameraskåpen är flertydigt råder det inget tvivel om för min del iaf. Självfallet är det ekonomiska utfallet en betydande faktor; minskade hastigheter på VISSA sträckor leder ju till minskade vårdkostnader (olyckor). Dessutom blir det en god förtjänst "vid sidan om".
Den där "straffskatten" du talar om, har flera bottnar.. Dels så är den helt i linje med nuvarande regerings politik
att olika försäkringsskydd ska bära sina egna kostnader i allt större utsträckning. Det blir då tydligare för regeringen och resp. departement att se vad den faktiska kostnaden är. Dessutom kräver jag det som medborgare

Av de 125 miljarder staten får in via alla fordonsrelaterade skatter går/gick tidigare 24 miljarder tebax till infrastruktur och trafikforskning. Resten gick till andra verksamheter och sociala försäkringar. Så varför var/är dessa skatter så höga? Inte till att göra vägarna säkrare och forskning om fordon (och närliggande) en skjuts framåt..Snarare är/var skatterna ett sätt att täcka upp ändlösa håligheter inom andra områden. För visst vore det rimligare att skatt på bilsidan oxå återförs av staten till närliggande verksamhet?! Jag tycker att tydligheten med skatterna är bra; varje område får mer och mer en självbärande budget. Ett annat exempel är barnomsorgen; de som har barn i omsorg kan, och bör, (enligt mej) oxå betala mera av kostnaderna för det själva. Det ska inte tas intäkter från andra områden för att täcka upp det försäkringsskyddet mer eller mindre i sin helhet. Tänk på fastighetsskatten; om du har köpt din bostad och mark ska det ändå betalas skatt för ditt ägande. Inte faan går de skattekronorna tebax till min villa eller mark inte! Där kan du snacka om straffskatt..eller åtminstone en missvisande skatt.
Och sen har vi den politiska miljöstyrningen oxå...
Och fortfarande; den enskildes moral och etik, grundantagande (nytt eller gammalt) grundar det beteende som denne har. Även i trafiksituationer.
Här skulle jag vilja skriva mer utförligt om psykologiska faktorer som styr människans egna vilja men väljer att inte göra det t.v. Ingen uppsats det här

Och nej, jag tycker inte att det därmed är ok att förgripa sej på andra människor sexuellt eller på annat sätt nedvärdera en medmänniska.
Verkar finnas hur mycket som helst att diskutera med den här tråden. Hoppas det inte blir för mycket OT (Off Topic)
M V H
--> Matz
------------------------------------------
http://matzen10.wordpress.com