- tor 03 dec 2020, 16:31
#1416164
Jag är en av de som Bempo (med viss självinsikt) verkar tycka rätt illa om. Dvs jag arbetar i branschen (dock ej Volvo) med digital försäljning och omvandling av åteförsäljarstruktur och finansprodukter. Utan att vara alltför specifik så vill jag ändå belysa ett antal punkter som förklarar varför branschen omvandlas som den gör. Det är liksom inte så att man sitter och gissar och chansar på att det är en bra ide att omvandla försäljningsstrukturen:
- Kostnaden för marknadsföring, transport, försäljning och lagerhållning som del av bilens slutpris är _extremt_ hög. Vi pratar alltså om i storleksordningen 20%. Produktionen av bilar i dag är i princip så effektiviserad det går, det går inte att få ner kostnaderna så mycket mer. Med pressen att alltid leverera mer för mindre pengar för varje generation - vad ska man försöka effektivera om inte den delen? Om bilen blir 15% billigare (sifforna är exempel men inte helt felaktiga) kan du inte tänka dig att göra mer själv?
- Återförsäljare idag har tämligen dåligt anseende hos kunderna. Man använder inte ord som "råd" för att beskriva upplevelsen efter ett köp. Man använder ord som "lurad".
- 50% provkör inte bilen eller ens modellen de ska köpa överhuvudtaget
- 33% har inte besökt en återförsäljare alls innan de bestämt sig för bilen utan bara tittat digitalt.
- En återförsäljare kan idag inte påverka priset mer än några tusenlappar upp eller ner, priset styrs av centrala avtal och kampanjer. "Prisförhandlingen" idag ligger på ett värde av ett takräcke upp eller ner vid nybilsköp utan inbyte.
- Företagskunder är inte lojala utan den viktigaste faktorn för köp som de själva anger är "få så mycket som möjligt för pengarna". Dvs att göra en bra affär är det viktigaste, att få så mycket som möjligt för sin TCO eller PBB. Det är viktigare än vilken bil det blev.
- Mycket stort intresse för hemleverans av bil. Det är svårt att ta sig till ÅF som ofta ligger långt från city om man inte har bil. (Därav showrooms inne i stans osv)
Andelen köpare som sitter och myser med kataloger och ser bilköpet som en kul upplevelse (dvs personer som finns på Jagrullar) är en mycket liten del av köparkretsen. Den stora försäljningen går på ramavtal med färdigförhandlade priser och paket, privatleasing, hyrbil/demo som sen hamnar hos ÅF osv. Antalet privatköpare som köper 300k> bilar och specar själv är så litet att man nästan kan bortse från den.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i