Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

fjohan82 skrev: lör 26 jan 2019, 12:06
FreddanNo1 skrev: lör 26 jan 2019, 11:44
fjohan82 skrev: lör 26 jan 2019, 11:25

Ingen är tvingad att åka bil genom Tyskland.
Det finns både tåg och flyg man kan ta till sin destination istället.

För mig är bilresan igenom Tyskland halva nöjet med resan. :-)
Ja skulle gärna flyga om det vore billigare och man fick ta med mkt bagage och hyrbil också vore mycket billigare. Har testat att boka tåg till utlandet, det gick förr att göra via SJ. Men nu finns inte möjligheten på samma sätt för krångligt. Men åkte tåget Hamburg till Schweiz gräns i somras och hade bilen med på tåget. Funkade bra.
Dex skrev: sön 27 jan 2019, 10:11 Jag menar att de flesta tyska bilförare har större erfarenhet än vi på att köra bil och kunna hantera bilen i högre hastigheter >130km/h.
Största felet på oss här är att många nästan aldrig tittar i backspeglarna och har ingen kontroll på trafiken bakåt km efter km och bara lunkar på i sin egen takt.
Till och med utryckningsfordon med blåljus blir stående bakom ibland och föraren bara tittar framåt.
Om du läser inlägget innan så skrev jag att vi har många bra bilförare också.
Jag vet att det alltid är lite känsligt när man börjar diskutera om en förare är bra eller dålig för många.
Samma sak är det med om kvinnliga förare kör bättre än män.(ungefär som din pappa är bättre än min diskussion) :-)
Att vara dålig på att titta bakåt är väl en kompromiss mellan att vara nogrannare med att titta framåt istället. Ser inte det som något problem i Sverige direkt. Bra att de tittar framåt och inte pillar med mobilen eller nåt, vilket jag ser folk göra varje dag. Mobilpillande är nog det mest störande tycker jag. Man ser ju direkt om man närmar sig en mobilpillare.

Vill man att filk skall titta mer bakåt så kan man både blinka till med helljus eller tuta kort, så slipper man irritera sig på den saken mer. Utryckningsfordon gör så tydligt och det brukar funka för dom
Fjonsson skrev:Mobilpillande är ju den största trafiksäkerhetsrisken idag. En del sitter ju till och med i stadstrafik och pillar.
Sedan finns det en massa inspelningar här på detta forum, där den som sitter bakom ratten spelar in ljud och bild under körning med en mobiltelefon. Lika olagligt det.
Men att kritisera en person och säga att han/hon inte kan köra bil, är en dålig chaufför eller gör något fel i trafiken - Ja då brakar helvetet löst! Du kan säga att dom är fula, har en skitbil, otrevlig fru osv, men att säga att dom inte kan köra bil gör du inte ostraffat!
Så nämn inte något om mobilinspelningar under körning heller. :-)
Micce1980 skrev: lör 26 jan 2019, 19:23 Det självklara är att man sparar fler liv samt utsläpp, de ar sina mål de vill uppfylla och det tjänar vi på genom detta. Om jag är rätt informerad så har Tyskland har cirka 38 dödsoffer i trafiken jämfört med te.x Sveriges cirka 25, rätt stor skillnad som de kommer få ner om de har högst 130 km/h.
Fast bra mycket mer bilar i trafik också.

Jag har hur som kört på deras motorvägar så pass mycket att jag vill hävda att det inte är farten, så vida man inte kör i 70 km/h eller under :) utan antal olyckor som ger stau samt antal och hur långa vägbyggen det är där man färdas och även hur länge och ofta man behöver rasta.
EbbevonVolvo skrev:
Fjonsson skrev:Mobilpillande är ju den största trafiksäkerhetsrisken idag. En del sitter ju till och med i stadstrafik och pillar.
Sedan finns det en massa inspelningar här på detta forum, där den som sitter bakom ratten spelar in ljud och bild under körning med en mobiltelefon. Lika olagligt det.
Men att kritisera en person och säga att han/hon inte kan köra bil, är en dålig chaufför eller gör något fel i trafiken - Ja då brakar helvetet löst! Du kan säga att dom är fula, har en skitbil, otrevlig fru osv, men att säga att dom inte kan köra bil gör du inte ostraffat!
Så nämn inte något om mobilinspelningar under körning heller. :-)
Mobilinspelning är väl lika illa även om den pajasen åtminstone har lite uppmärksamhet mot trafiken han spelar in...:)
Vi hade en killen från Tyskland som besökte jobbet. Han hävdade bestämt att det sedan så länge han kan minnas är det redan max 130 km/h på Autobahn.
Men hur???????????
Jo, det är max 130 km/h. Men vill man så kan man köra fortare, men det är på eget ansvar. Försäkringen gäller inte eller gäller sämre och är man inblandad i en olycka så kan man åka på ansvar, även om man inte har orsakat olyckan, om man har kört fortare än 130 alltså. Kan kosta fläsk alltså och andra problem att köra över 130. Skulle nog inte våga köra över 130 om det inte är en tidig morgon och mycket lite trafik. Min ekonomi och annat skulle inte tåla en sån smäll.
Egentligen skall även de som kör över 130 ta hänsyn till andra och inte blåsa på och blinka bara, men polisen är inte så hårda på det, ser mellan fingrarna, orkar inte, gråzon, vill hålla sig populära, lobbying från Porsche!?! :) Men något som kan ge 3000 euro i böter är om man kör om på höger sida och går in framför för att någon i vänsterfilen håller avståndet till framförvarande bil.
ICEnow skrev:är man inblandad i en olycka så kan man åka på ansvar, även om man inte har orsakat olyckan, om man har kört fortare än 130 alltså.
Det kanske kommer som en överraskning för dig men du kan åka på ansvar för en olycka även om du håller hastighetsgränsen även i sverige...
Dock gäller ju din försäkring fortfarande och den gäller även i tyskland, även om du kör fortare än 130km/h. Kanske har tyskar andra villkor i sina precis som du säger.
Men i princip kan ju din ersättning för den egna bilen påverkas av om du kör så vårdslöst att du blir åtalad.
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]