Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

volvoc70cab skrev: ons 30 jan 2019, 09:44 Läsvärt !
https://illvet.se/transport/framtidens- ... =transport
Vad är det för menlös artikel !

"Men varifrån ska strömmen komma?
De två bästa alternativen är vätedrivna bränsleceller och batterier."

Strömmen kommer väl inte från batteriet, det är ju lika urbota dumt som att säga "Varifrån kommer Bensin/Diesel i framtiden, jo från bränsletanken under bilen"
joel80 skrev: ons 30 jan 2019, 09:07 Nu brukar det vara just elbilar som får bära skulden för allt.. Elbilar i sig skulle, om utvecklingen fortsätter i samma takt) utöka Sveriger behov av el med ca 8-10TWh fram till 2040.
Det är just det tankesättet att räkna på varje särintresse individuellt för att se om det funkar som jag tycker är det stora problemet.

Bara för att det funkar för mig att köpa en elbil och ladda 20 kW så innebär det inte att det funkar om alla i mitt kvarter gör samma sak.

Samma sak med elbilar, strömmen räcker kanske till men om vi dessutom ställer om lastbilar/bussar/båtar/masugnar/batterifabriker/ etc och samtidigt stänger av kärnkraften så blir det en helt annan story än om vi endast räknar på elbilar ensamt.

Varför tror elbilsfantaster att de är de enda som kommer behöva strömmen i framtiden ?

Tex. går ju Cartepillar ju i serieproduktion med sin nya elgrävare, 300 kWh batteri som kan laddas med 350 kW ..
Alla stora tillverkare är på G med Lastbilar/Bussar/Färjor/Traktorer/Lastare/Grävare med eldrift... Det kommer bli slagsmål om strömmen ...

Bild
volvoc70cab skrev:Läsvärt !

https://illvet.se/transport/framtidens- ... =transport
Verkar som att den där länken inte riktigt går till samma artikel hela tiden.. Jag fick upp "Varför består alla planeter inte av samma materia?".

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: ons 30 jan 2019, 09:07 Nu brukar det vara just elbilar som får bära skulden för allt.. Elbilar i sig skulle, om utvecklingen fortsätter i samma takt) utöka Sveriger behov av el med ca 8-10TWh fram till 2040.
Det är just det tankesättet att räkna på varje särintresse individuellt för att se om det funkar som jag tycker är det stora problemet.

Bara för att det funkar för mig att köpa en elbil och ladda 20 kW så innebär det inte att det funkar om alla i mitt kvarter gör samma sak.

Samma sak med elbilar, strömmen räcker kanske till men om vi dessutom ställer om lastbilar/bussar/båtar/masugnar/batterifabriker/ etc och samtidigt stänger av kärnkraften så blir det en helt annan story än om vi endast räknar på elbilar ensamt.

Varför tror elbilsfantaster att de är de enda som kommer behöva strömmen i framtiden ?

Tex. går ju Cartepillar ju i serieproduktion med sin nya elgrävare, 300 kWh batteri som kan laddas med 350 kW ..
Alla stora tillverkare är på G med Lastbilar/Bussar/Färjor/Traktorer/Lastare/Grävare med eldrift... Det kommer bli slagsmål om strömmen ...
Ingen behöver ladda med 20kW hemma. Väldigt få som skaffat elbil behöver höja sin huvudsäkring. Den drar inte mycket mer än vattenkokaren... Fast under längre tid.

Att elbilar inte är de enda som behöver ström är ju min poäng! Trots det är det många som totalt fastnat i att de skulle vara de enda som "tar" ström och är nån slags orsak till att det kan bli problem. Och att det skulle vara nån slags lösning att fortsätta att köra på olja? Elbilar är det klart bästa alternativet för massproduktion just nu. Tillsammans med hållbara fossilfria bränslen (om de produceras på rätt sätt... Precis som elen) ger det störst och snabbast minskning av Co2-utsläpp.
Elproduktionen får lösas.. Även om det till en början skulle bli delvis, under vintermånader, med fossil el är det betydligt bättre än att bränna olja i bilar, eller andra fordon, året om.
joel80 skrev: ons 30 jan 2019, 10:51 Ingen behöver ladda med 20kW hemma. Väldigt få som skaffat elbil behöver höja sin huvudsäkring. Den drar inte mycket mer än vattenkokaren... Fast under längre tid.
Det var ju bara ett exempel vad som händer när man bara tittar på en enskild del i taget.. Det spelar ju ingen roll hur långsamt man laddar om man inte bara fokuserar på effekttoppen utan tittar på årsförbrukningen tex. Om vi ökar förbrukningen med 50-100 Twh per år och samtidigt stänger av kärnkraftens 60 TWh så måste ju den energin fram på något sätt, och den måste kunna lagras för att jämna ut vindkraftens oförutsägbarhet.

Det enda som låg i budgeten var att höja energiskatterna på bensin o diesel för att lösa problement... det känns ju inte så offensivt..
joel80 skrev:Nu brukar det vara just elbilar som får bära skulden för allt..
Elbilar laddas med elenergi. Det kräver en effekt över viss tidsintervall. Det finns mycket annat som kräver el. Men det betyder inte att elbilar inte kräver el. Allt beror bara på vilka egenintressen man själv har och hur man passar frågan till andra aktörer. Pajkastning.

joel80 skrev:Elbristen i vissa delar av södra Sverige beror inte på elbilar, och står heller inte och faller p.g.a elbilar.
Det finns ingen elenergibrist i Sverige. Däremot finns det en effektbrist i flera områden vissa delar av året. I södra Sverige initierades detta av att man stängde Barsebäck utan att ha en plan för hur bortfallet av elproduktionen skulle hanteras. Stängningen var ett rent självändamål. Ett politiskt självmål. Rent eltekniskt stod Barsebäck som en del av stamnätet eftersom överföringskapaciteten i stamnätet norrifrån dimensionerades med hänsyn till att Barsebäck skulle täcka behovet i det område som nu är SE4.
viewtopic.php?f=22&t=147248&start=30#p1295635

joel80 skrev:Den måste fixas oavsett hur mkt elbilar som säljs.
Hur? Genom att ersätta ännu mera baskraft med intermittenta kraftslag? Redan idag har denna verklighetsförnekelse orsakat praktiska konsekvenser. Dessa konsekvenser spås bli större och större i framtiden. T.o.m. SVK är oroliga. De uttrycker stor tveksamhet i sina analyser, men på ett ganska inlindat sätt eftersom man inte kan ta politiska ställningstaganden.

joel80 skrev:Problemen kring effekttoppar i södra Sverige kommer att ha behövts lösas långt innan dess. Så även om elbilar kan hjälpa till med V2G skulle det nog inte hjälpa.
V2G kan knappast avhjälpa nationell effektbrist. Däremot tror jag definitivt att det skulle hjälpa att utjämna effekttoppar i lokalnäten, förutsatt att det tidsmässigt passar. Någon gång ska ju elbilarna också kunna ta emot elenergi, inte bara laddas ur.
joel80 skrev:Ingen behöver ladda med 20kW hemma. Väldigt få som skaffat elbil behöver höja sin huvudsäkring. Den drar inte mycket mer än vattenkokaren... Fast under längre tid.
Att alla ska snabbladda hemma är uteslutet. Men även vid långsam laddning uppstår ju sammanlagring, om många laddar samtidigt, som innebär problem i lokalnäten som måste hanteras. Detta har diskuterats i många inlägg i annan tråd.
viewtopic.php?f=22&t=140328&hilit=samma ... 0#p1234275

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: ons 30 jan 2019, 10:51 Ingen behöver ladda med 20kW hemma. Väldigt få som skaffat elbil behöver höja sin huvudsäkring. Den drar inte mycket mer än vattenkokaren... Fast under längre tid.
Det var ju bara ett exempel vad som händer när man bara tittar på en enskild del i taget.. Det spelar ju ingen roll hur långsamt man laddar om man inte bara fokuserar på effekttoppen utan tittar på årsförbrukningen tex. Om vi ökar förbrukningen med 50-100 Twh per år och samtidigt stänger av kärnkraftens 60 TWh så måste ju den energin fram på något sätt, och den måste kunna lagras för att jämna ut vindkraftens oförutsägbarhet.

Det enda som låg i budgeten var att höja energiskatterna på bensin o diesel för att lösa problement... det känns ju inte så offensivt..
Att öka förbrukningen med 10-15TWh fram till kanske 2040 för elbilar behövs det inte en massa extra insatser för. Precis som Camel säger är inte förbrukningen problemet. Redan idag skulle vi klara 20TWh mer per år utan problem, bara man tar ut dem vid rätt tid på dygnet. Vissa år exporterar vi t.o.m nästan så mkt.

Inom 3-5 år räknar man med ytterligare drygt 15TWh i vindkraft. Samtidigt bygga även värmekraft och solkraft ut, samt säkert andra produktionssätt också.

Tillgången till el är inte det stora problemet utan som vi tidigare sagt, effekttopparna.

Där är inte elbilen den stora boven, utan kan faktiskt vara en del av lösningen. Redan idag finns det mer än 1000MWh lagringakapacitet i de elbilar som rullar på våra vägar.
Många kommer också kunna styra sin laddning till tider med lägst elpris, dvs t.ex när vindproduktionen är hög.
Jag skulle klara mig på att ladda 3-4 nätter per vecka trots att jag kör +200 mil per månad. Och då har jag bara ca 20 mils räckvidd. Många som köper några av de nyare elbilarna med +30 mil kommer inte behöva ladda mer än nån enstaka natt i veckan. Det blir rätt lätt att med smart laddare styra tiden man ska ladda till tider med lägre belastning i övrigt.
Kan man styra den stora massan (vilket är rätt enkelt med pris) blir elbilsladdning inget större problem, och kan som sagt både genom V2G men också som frekvensstyrare, där elleverantörer så som Tibber, med hjälp av uppkopplad laddare kan slå på och stänga av laddningen i elbilar beroende på behov i nätet.

Det finns mängder av skapligt enkla lösningar för att faktiskt hitta hållbara sätt för elbilsladdning.
Jag upprepar igen att jag inte menar att elnätet på vissa ställen (speciellt i södra Sverige) behöve rustas, men att det inte är elbilar eller elfordons vara eller icke vara som avgör om det måste göras.
Det är snarare växande befolkning eller inflyttning till städer som skapar problemen. I artikeln ovan pratar man om en ny hamn etc.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12

Vet inte faktiskt hur de ligger till mä det. […]

Start stopp laddning mm

Såvitt jag vet ska båda batterierna la[…]

Mera fel på denna modell…. ” En[…]

Hej, jag var ute och körde min V60 (D4) varp&[…]