VolvoB20 skrev:joel80 skrev: ↑ons 30 jan 2019, 10:51
Ingen behöver ladda med 20kW hemma. Väldigt få som skaffat elbil behöver höja sin huvudsäkring. Den drar inte mycket mer än vattenkokaren... Fast under längre tid.
Det var ju bara ett exempel vad som händer när man bara tittar på en enskild del i taget.. Det spelar ju ingen roll hur långsamt man laddar om man inte bara fokuserar på effekttoppen utan tittar på årsförbrukningen tex. Om vi ökar förbrukningen med 50-100 Twh per år och samtidigt stänger av kärnkraftens 60 TWh så måste ju den energin fram på något sätt, och den måste kunna lagras för att jämna ut vindkraftens oförutsägbarhet.
Det enda som låg i budgeten var att höja energiskatterna på bensin o diesel för att lösa problement... det känns ju inte så offensivt..
Att öka förbrukningen med 10-15TWh fram till kanske 2040 för elbilar behövs det inte en massa extra insatser för. Precis som Camel säger är inte förbrukningen problemet. Redan idag skulle vi klara 20TWh mer per år utan problem, bara man tar ut dem vid rätt tid på dygnet. Vissa år exporterar vi t.o.m nästan så mkt.
Inom 3-5 år räknar man med ytterligare drygt 15TWh i vindkraft. Samtidigt bygga även värmekraft och solkraft ut, samt säkert andra produktionssätt också.
Tillgången till el är inte det stora problemet utan som vi tidigare sagt, effekttopparna.
Där är inte elbilen den stora boven, utan kan faktiskt vara en del av lösningen. Redan idag finns det mer än 1000MWh lagringakapacitet i de elbilar som rullar på våra vägar.
Många kommer också kunna styra sin laddning till tider med lägst elpris, dvs t.ex när vindproduktionen är hög.
Jag skulle klara mig på att ladda 3-4 nätter per vecka trots att jag kör +200 mil per månad. Och då har jag bara ca 20 mils räckvidd. Många som köper några av de nyare elbilarna med +30 mil kommer inte behöva ladda mer än nån enstaka natt i veckan. Det blir rätt lätt att med smart laddare styra tiden man ska ladda till tider med lägre belastning i övrigt.
Kan man styra den stora massan (vilket är rätt enkelt med pris) blir elbilsladdning inget större problem, och kan som sagt både genom V2G men också som frekvensstyrare, där elleverantörer så som Tibber, med hjälp av uppkopplad laddare kan slå på och stänga av laddningen i elbilar beroende på behov i nätet.
Det finns mängder av skapligt enkla lösningar för att faktiskt hitta hållbara sätt för elbilsladdning.
Jag upprepar igen att jag inte menar att elnätet på vissa ställen (speciellt i södra Sverige) behöve rustas, men att det inte är elbilar eller elfordons vara eller icke vara som avgör om det måste göras.
Det är snarare växande befolkning eller inflyttning till städer som skapar problemen. I artikeln ovan pratar man om en ny hamn etc.