Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1239637
Sharkbait skrev:
SvenB skrev: Jag nojar mig inte för eventuella miljözoner. Det har du nog missuppfattat. Jag bor på vischan 1,5 mil från Flen. Där kommer inga miljözoner. :D
Men prisfall kommer över hela landet om detta går igenom som det här gjort i Tyskland.
Jag nojar mig inte över något prisfall heller. :D
#1239647
Tyskland har haft zoner i 10år. Du vet ju aldrig I förväg iaf vad du får för din bil den dagen du ska byta.

Och ingen tvingar ju dig att sälja. Du kan ju köpa en ny och ge den gamla till sonen.

Och om du fär 100k el 120k efter 8år är ju en piss I nilen iaf.

Nä. Som sagt. Här p forumet som folk nojar över värdeminskning en.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
#1239665
snepo skrev:Inte Volvo men Jagga. Aldrig i livet och nästa bil kan nog också bli diesel. Hysterin lugnar nog ner sig snart tror jag.
Jag köpte nyligen en diesel. Körde Volvo S80 D5 innan. De är de två första dieselbilarna jag ägt sen jag fick körkort och är skitnöjd. Troligtvis kommer jag köra diesel så länge det går. Att kunna köra 120 mil på en tank i en stor och komfortabel bil tycker jag är enormt tillfredställande, inte bara för egen del utan också för plånboken. :mrgreen:
#1239674
[
Derank skrev:Tyskland har haft zoner i 10år. Du vet ju aldrig I förväg iaf vad du får för din bil den dagen du ska byta.

Och ingen tvingar ju dig att sälja. Du kan ju köpa en ny och ge den gamla till sonen.

Och om du fär 100k el 120k efter 8år är ju en piss I nilen iaf.

Nä. Som sagt. Här p forumet som folk nojar över värdeminskning en.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Sverige har inte haft det tidigare. Men om man läser vilken tidning som helt så framgår det rätt tydligen vad man behöver göra för att minska sin förlust om man äger en Euro 5 eller äldre.

Intressant att det finns folk som har så gott ställt att tex 20K "är en piss i nilen".

Derank skrev:Och hur ska ni göra efter 1 juli få skatten höjs? Cykla?

El ska ni vänts 3år med att köpa bil......

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Skattehöjningen är för nyregistrerade bilar efter 1 juli. Efter 3 år återgår skatten till det normala. Förstår inte vad det har med existerande bilar att göra som ev kommer att förbjudas att köra i miljözoner. Det är väl det ställningstagandet rör om man skall sälja sin Euro 5 eller äldre för att minimera ev förlusten.
#1239695
Sharkbait skrev: Men om man läser vilken tidning som helt så framgår det rätt tydligen vad man behöver göra för att minska sin förlust om man äger en Euro 5 eller äldre.
Och vad skulle det vara? Att paniksälja så priserna verkligen sjunker? För att senare märka att de eventuella miljözonerna blev "en tummetott" och man kunnat fortsätta att köra med sin Euro5 bil, utan att drastiskt få ändra sina vanor, även om man bor i närheten av Stockholm. Det är precis sådana handlingar som får börser att dyka. :roll:
#1239696
Sharkbait skrev:
Derank skrev:Och hur ska ni göra efter 1 juli få skatten höjs? Cykla?

El ska ni vänts 3år med att köpa bil......

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Skattehöjningen är för nyregistrerade bilar efter 1 juli. Efter 3 år återgår skatten till det normala. Förstår inte vad det har med existerande bilar att göra som ev kommer att förbjudas att köra i miljözoner. Det är väl det ställningstagandet rör om man skall sälja sin Euro 5 eller äldre för att minimera ev förlusten.
Jag tror mig förstå vad Derank menar. Om man paniksäljer sin Euro5 bil. Vad ska man då göra? Det blir knappast billigare med en ny bil, och Bonus-Malus efter 1:a juli. Du kan aldrig "räkna hem" en sådan affär ekonomiskt. Alternativet blir då en cykel för att komma billigare undan. :roll:
#1239884
osla skrev:inte ska stads muppar bestämma vad jag kör. kommer fortsätta med gamla mb dieslar så länge det bara går att få tag i dom, och att 124 karossen nu börjar finnas som skattebef gör det ju bara ännu bättre, ingen skatt, diesel och komfortabel bil, kan inte bli bättre
Och det fina i förslaget är att bilar äldre än 30 år är undantagna. Dvs. Köra en gammal Volvo 244 med sliten motor utan avgasrening kommer att gå finfint att köra fritt inne i storstäderna. Undra hur Miljöpartiet tänker. Ska nog sälja mig min Volvo euroklass 5 Diesel mot en gammal bensinslukare o rulla fritt i innerstan. Kanske bara finglida ibland i brist på annat...
#1239896
Fast nu har ju regeringen sagt att det kommande beslutet inte kommer att bli precis så som det bearbetade förslaget från transportstyrelsen...
Så kan ju hända att gamla sunkdieslar från 1995 blir förbjudna och vissa elhybrider blir tillåtna... För i förslaget från Transportstyrelsen som regeringen sagt att dom inte ska ta rakt av skulle t.ex Volvos V60-hybrider inte få köras i Stockholm... (Dom är Euro5).

Jag är ju lite fundersam på hur det kommer påverka mitt inbytespris nu i slutet av året om dom skulle ta det rakt av från förslaget...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

När det gäller behörigheten (kö[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]