Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1213005
Det var därför jag tyckte det lät billigt när man sade 10 miljarder för att köpa nya bilar. Har man verkligen räknat in de som bara passerar Stockholm någon gång. Eller tänker man sig att Norrlänningarna som vågar sig söderut väljer "inlandsvägen" istället.

Eller så får man vänta till år 2036 när förbifart Stockholm öppnas.
av Lövet
#1213007
2026 öppnar förbifarten redan så det är lugnt på den fronten i så fall: https://www.trafikverket.se/nara-dig/St ... stockholm/ Om man ska vara lite realistisk så är det nog där vi hamnar om det ska införas miljözoner med automatisk övervakning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1213014
Ahh, det var trafikstart 2026 inte byggstart :oops:

Japp det är väl en bra tidpunkt att "stänga" Essingeleden för äldre bilar
Användarvisningsbild
av SvenB
#1213017
VolvoB20 skrev:Essingeleden ligger ju inom miljözonen så alla bilar som inte är Euro 6 måste pendla via Västerås.

Bild
Om, jag säger om det blir detta scenario måste de flytta kameran långt ut där det finns en alternativ väg för de förbjudna bilarna, inte som nu mitt på Essingeleden. Visst det finns skyltar, men nu har du ju tillstånd att passera och blir debiterad avgift vid kameran. Men i detta med miljözon får du inte passera, utan blir bötfälld om du skulle göra det.
Sedan undrar jag om de skulle få för sig att använda trängselkameror, om det är juridiskt riktigt att ha bilägaransvar. Måste man inte ha föraransvar för att utdöma böter?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1213038
SvenB skrev:Sedan undrar jag om de skulle få för sig att använda trängselkameror, om det är juridiskt riktigt att ha bilägaransvar. Måste man inte ha föraransvar för att utdöma böter?
Du behöver ju inte ge böter på 4000 kr, du kan ju utfärda miljöavgift på 4000 kr i samma anda som trängselavgift.
Användarvisningsbild
av joel80
#1213042
Jag har inte tolkat det som att dom med ”innerstaden” räknar med Essingeleden. Vet inte ens om man räknade med den i den där utredningen som kartan hänvisar till. Den kan vara undantagen precis som den var med trängselskatten från början. Och är ju inte speciellt svår att undanta också. Förstår inte riktigt vad du menar med att man måste flytta kameror? Man har ju kameror för trängselskatten vid alla avfarter från Essingeleden inom tullarna... Eller missade jag hur du menar nu?
Användarvisningsbild
av SvenB
#1213046
Ja, det gjorde du en smula. Det finns ju en kamera, ungefär mitt på, för de som ska passera över Essingeleden utan att åka in i stan. Men om Essingeleden undantas, kommer man ju kunna fortsätta köra rakt fram utan att vara "skurk". Och om det som visats nu, är förslaget är inte Essingeleden undantagen. Jämför att Vallhallavägen och Tegeluddsvägen är lagda utanför
Användarvisningsbild
av SvenB
#1213052
VolvoB20 skrev:
SvenB skrev:Sedan undrar jag om de skulle få för sig att använda trängselkameror, om det är juridiskt riktigt att ha bilägaransvar. Måste man inte ha föraransvar för att utdöma böter?
Du behöver ju inte ge böter på 4000 kr, du kan ju utfärda miljöavgift på 4000 kr i samma anda som trängselavgift.
Så kan det bli förstås. Men då är det inte förbjudet att köra in i stan med Euro 5 klassad diesel, utan bara avgiftsbelagt.
Användarvisningsbild
av joel80
#1213054
SvenB skrev:Ja, det gjorde du en smula. Det finns ju en kamera, ungefär mitt på, för de som ska passera över Essingeleden utan att åka in i stan. Men om Essingeleden undantas, kommer man ju kunna fortsätta köra rakt fram utan att vara "skurk". Och om det som visats nu, är förslaget är inte Essingeleden undantagen. Jämför att Vallhallavägen och Tegeluddsvägen är lagda utanför
Det finns ju inget område satt än, bara förslaget i utredningen, samt att Daniel verkar sagt olika saker. Du citerade när han sa ”vissa gator och områden” och jag har sett där han nämner ”innerstaden” som tänkbar zon.
Och jag vet inte om man i den bild som delats här bara ritat in zonen även om Essingeleden är tänkt att vara undantagen.
Har inte sett eller läst den utredningen från Trafikverket som gjort den bilden... det skulle inte förvåna mig om Essingeleden är undantagen.
av Lövet
#1213058
Vem har gjort bilden egentligen, transportstyrelsen eller Aftonbladet? Viss betydelse för trovärdigheten har det ;-)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 22

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]