andersuw skrev:Brann gjorde det dessbättre ingenstans. Rykte gjorde det däremot. Exakt vad kunde jag inte utröna och jag insåg att det var klokt att inte sätta fingrarna överallt för att känna efter var det var som hetast. 
Då var det kanske bara någon ambitiös 245-ägare som hade lackat bromsskivorna bak med icke värmetålig färg, då behövs det ingen speciell värme för att det ska ryka, bara normal inbromsning av lite kraftigare modell. Om bromsarna i sig själva ryker så illa är det något som går åt skogen och måste åtgärdas innan kör vidare. Har du glödgat beläggen så de ryker så det syns i backspegeln är de inte mycket att hurra för efter en sådan behandling.
Dessutom så bromsar ju bilen absolut mest fram så där borde det vara betydligt varmare även om skivorna är lite större och ventilerade.
Körde 660 mil i somras med bil utan släp efter där nere och de ligger på rätt hårt. Blev t.o.m. omkörd i Karpaterna i Transylvanien av en VW Touareg V10 Diesel med bilsläp och en bil surrad på släpet :-O) Det påminde om CalleAnka&Co husvagnssemester när man såg krängningarna i hårnålarna.
PS, jag har varit med om att bromsarna fejdar pga värme, och är grymt noga med motorbroms när man kör en tung turistbuss eller en tungt lastad långtradare. Men Trådskaparen har ju en sprillans ny V90 CC med stora bra bromsar utan släp och åker inga speciellt branta pass, jag hävdar fortfarande att han kan köra precis som vanligt på de vägar han valt.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.