Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Testade lite i backarna i Mosel. Dra på trissor, det finns ju viss motorbroms med den åttastegade automatlådan till D4 motorn, utan att gå till manuellt läge. Bara att rull, bromsa till lite lätt för att justera hastigheten, fortsätta rulla och bromsa lite hårdare vid kurva. Verkar inte bli något problem och jag kan inte tänka mig att bromsarna blir överhettade på det.
Bra att du provar dig fram men de backar du hittar i Mosel är inte mycket att komma med i jämförelse dem du stöter på i alperna. Korta och branta backar hittar man lite överallt men när du skall ner från ett pass i alperna kan det handla om en fallhöjd på flera tusen meter. Sammantaget blir det en väldigt lång brant backe. ;-)

För egen del börjar jag använda manuell växling vid fallhöjder på bara något hundratal meter förutsatt att backen är brant. Såg till att få paddlar på ratten på min V70 D4 -15 just av det skälet. Men det går säkert bra att rycka i "kryckan" istället bara man är lite energisk. Klokt dock att öva lite först. ;-)

Det är för övrigt ingen risk att du gör fel genom att växla ner för lågt och övervarva motorn. Klokt nog tillåter inte bilen det utan vägrar växla ned om det innebär risk för övervarvning. Men om du kör rätt kommer D4:an att varva högre än den någonsin gör annars, upp mot rödmärket vid 5000 rpm. ;-) Den annars så stillsamma D4:an låter också lite grann i det läget. ;-)
VolvoB20 skrev:
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Antigen kör du rejält fort eller så kör du i turistsäsongen. När den är över och det bara är lokalbefolkningen kvar på bergsvägarna så kör de som raketer.
Jag har kört i alpin terräng både i och utanför semestertid och inte märkt någon större skillnad. Ett av mina favorittillhåll semestertid ligger för övrigt i norra Appeninerna ungefär mitt emellan Turin och Genua. Där finns väldigt få turister och nästan bara lokalbefolkning på vägarna. De allra flesta kör hur lugnt som helst och jag känner mig väldigt sällan stressad av trafiken. Särskilt fort kör jag som sagt inte heller. Jag blir rätt sällan omkörd men kör också sällan om på de bergsvägar det i det här fallet är fråga om.
Då är det jag som är en snigelförare då, för jag har blitt omkörd av i princip alla bilmodeller som finns på de vägarna. :D
Ja så är det säkert även om alla våra rapporter om våra "köranden" och låtanden tyder på motsatsen. ;-)

En av mina kosmopolitiska vänner (ungrare, tysk, österrikare, lite beroende på hur man ser det) berättade häromdagen en historia om en god vän från Österrike som köpt hus i den del av Italien vi pratar om. En dag försökte han med sin sportbil hänga på en gammal folka. Till sin förvåning klarade han inte av det utan folkan försvann i fjärran. När han kom ner stod folkan där och väntade på honom. Vid ratten satt till hans förvåning en äldre herre men ... denna äldre herre visade sig så småningom vara "pensionerad" racerförare och de blev så småningom mycket goda vänner. Så kan det gå ibland men det är nog mera undantag än regel. ;-)

Kan faktiskt på rak arm inte erinra mig en enda incident från dessa trakter där jag blivit nosad i häcken på det lite mer aggressiva sättet. Och ja, jag tar det rätt piano i nedförsbackarna med tanke på att det är där risken är som störst. Bromssträckan blir ofrånkomligen ett gott stycke längre än normalt även om man hållt bromsarna friska med hjälp av motorbroms.

Uppför är en lite annan sak. Där kan det vara riktigt kul att köra en motorstark bil och där har mina T5:or ibland fått "göra rätt för sig". Minns att jag en gång körde med full sula med min 855 T5 upp till St. Gotthardpasset på sydsidan. Det är fina rakor där mellan hårnålarna med god sikt så det blev lite av en sport att se hur många man kunde köra om på varje raka. ;-)
andersuw skrev:Bra att du provar dig fram men de backar du hittar i Mosel är inte mycket att komma med i jämförelse dem du stöter på i alperna. Korta och branta backar hittar man lite överallt men när du skall ner från ett pass i alperna kan det handla om en fallhöjd på flera tusen meter. Sammantaget blir det en väldigt lång brant backe. ;-)

För egen del börjar jag använda manuell växling vid fallhöjder på bara något hundratal meter förutsatt att backen är brant. Såg till att få paddlar på ratten på min V70 D4 -15 just av det skälet. Men det går säkert bra att rycka i "kryckan" istället bara man är lite energisk. Klokt dock att öva lite först. ;-)

Det är för övrigt ingen risk att du gör fel genom att växla ner för lågt och övervarva motorn. Klokt nog tillåter inte bilen det utan vägrar växla ned om det innebär risk för övervarvning. Men om du kör rätt kommer D4:an att varva högre än den någonsin gör annars, upp mot rödmärket vid 5000 rpm. ;-) Den annars så stillsamma D4:an låter också lite grann i det läget. ;-)
Jo, det var 10% lutning och jag testade att vid 70 km/h att flippa över till aktuell växel och motorbromsa. Testade samma sak med att ligga kvar på automat och den accelerade inte så jättesnabbt, jämförelsevis. Bra att det finns manuellt läge att ta till dock.
andersuw skrev: Däremot har jag gjort en sådan inspektion efter nedfärd från Lautenthal till Seesen (i de ganska beskedliga Harzgebirge i mellersta Tyskland). Hotellet där vi övernattat var inte särskilt högt beläget (ca 800 meter) och nedförsbacken inte heller särskilt brant. Inte desto mindre kunde jag när vi kommit ner se i backspegeln att det kom rök från bakhjulen på den 245:a jag då körde. Kunde först inte förstå vad det berodde på men närmare inspektion av bakbromsarna gav snabbt besked om den saken. Sedan dess är jag rätt petig med att använda motorbroms i alla någotsånär rejäla nedförsbackar. ;-)
Oj Oj, Om det ryker om bakdäcken så det syns i backspegeln så brinner det ordentligt i bromsarna, jag har kört eller åkt med vid olika tillfällen då skivorna både har varit röda och t.o.m gula men det räcker ju inte för att få det att ryka. Man får hålla på rätt länge så att värmen vandrar in i andra detaljer som kan börja ryka. Vad var det som brann egentligen för dig på 245:an? Lite nyfiken blir man ju.

Jag har varit med om det två ggr, ena gången var det så varmt att värmen letat sig hela vägen in i hjulcentrum och lagret så hjullagerfettet brann, men det resulterade i att hjulet flög av efter ett tag pga att hjullagret inte klarar sig utan fett så länge och lagret skar ihop rätt snart.

Andra gången var det så att värmen letat sig in i bromskolvarna så packboxarna brunnit bort och bromsvätskan kom ut på den glödande metallen, det var inte kul för trots tvåkrestsystem så tömdes mycket bromsvätska ut och det blev väldigt lite bromskraft kvar. Packboxen hade förvandlats från gummi till ett svart pulver bara.
Brann gjorde det dessbättre ingenstans. Rykte gjorde det däremot. Exakt vad kunde jag inte utröna och jag insåg att det var klokt att inte sätta fingrarna överallt för att känna efter var det var som hetast. ;-)
Robbi skrev:Jo, det var 10% lutning och jag testade att vid 70 km/h att flippa över till aktuell växel och motorbromsa. Testade samma sak med att ligga kvar på automat och den accelerade inte så jättesnabbt, jämförelsevis. Bra att det finns manuellt läge att ta till dock.
Vilken växel låg den på när du gick över i manuellt läge? Poängen är att bilen knappt skall accelerera alls även när det går brant utför så att man bara behöver hjälpa till minimalt med fotbromsen. För att åstadkomma det behöver man ofta gå ner till tvåan på min D4 med den åttastegade lådan.
EjS skrev:Ang. broms temp så varnar bilen om broms temp innan du får fading. Om åken är rätt dimensionerad får du fading mellan belägg och skiva (reducerad bromsförmåga men inte 0) innan bromsvätskan förångrar (helt slut med broms...)
Att det skulle finnas någon varning för alltför hög bromstemp har jag aldrig hört talas om. Däremot kanske man får varning för tryckbortfall när bromsvätskan kokar men då är det ju så dags. Hjälper ju inte att man vet vad det hela beror på när man sitter där med bromspedalen i botten. ;-)
VolvoB20 skrev:Det är ju väldigt stor skillnad på vad som står i motororganisationernas rekommendationer och hur man sedan kör i medelhavsområdet i verkligheten.

Som försiktig svensk så tar jag ju på hjälm, skinnställ, handskar, ryggplatta, knä, axel och armbågskydd, mc-kängor på innan jag ger mig ut på bågen. Sen blir man omblåst av våghalsar i södra frankrike som kör på 1000-kubikare i flip-flops, vit t-shirt och shorts (dock med hjälm) mellan st Tropez och Marsielle på slingervägar med sten på båda sidor. De har å något sett ett en helt annan inställning till risker här i livet.
En gång i tiden kanske det var stor skillnad. Men det är ju rätt länge sedan nu våra fördomar om hur fransmän, italienare m.fl. kör hade något egentligt berättigande. Det värsta körbeteende jag i praktiken stött på var i Polen strax efter murens fall, då polackerna började importera kraftigt begagnade men relativt motorstarka bilar från Tyskland och ett tag tävlade med varandra om att riskera livhanken på smala och kurviga vägar med dålig sikt och urusel beläggning (massa hål överallt). Men numera har även de lugnat ner sig. Handlade väl mest om att leka av sig lite när de väl fått lite hästar under huven.
andersuw skrev:Brann gjorde det dessbättre ingenstans. Rykte gjorde det däremot. Exakt vad kunde jag inte utröna och jag insåg att det var klokt att inte sätta fingrarna överallt för att känna efter var det var som hetast. ;-)
Då var det kanske bara någon ambitiös 245-ägare som hade lackat bromsskivorna bak med icke värmetålig färg, då behövs det ingen speciell värme för att det ska ryka, bara normal inbromsning av lite kraftigare modell. Om bromsarna i sig själva ryker så illa är det något som går åt skogen och måste åtgärdas innan kör vidare. Har du glödgat beläggen så de ryker så det syns i backspegeln är de inte mycket att hurra för efter en sådan behandling.

Dessutom så bromsar ju bilen absolut mest fram så där borde det vara betydligt varmare även om skivorna är lite större och ventilerade.

Körde 660 mil i somras med bil utan släp efter där nere och de ligger på rätt hårt. Blev t.o.m. omkörd i Karpaterna i Transylvanien av en VW Touareg V10 Diesel med bilsläp och en bil surrad på släpet :-O) Det påminde om CalleAnka&Co husvagnssemester när man såg krängningarna i hårnålarna.

PS, jag har varit med om att bromsarna fejdar pga värme, och är grymt noga med motorbroms när man kör en tung turistbuss eller en tungt lastad långtradare. Men Trådskaparen har ju en sprillans ny V90 CC med stora bra bromsar utan släp och åker inga speciellt branta pass, jag hävdar fortfarande att han kan köra precis som vanligt på de vägar han valt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Vilken motor har du? Hur ligger batterispänn[…]

Anliggande frambroms 740

Tack för tipset. Vad kan jag använda f&o[…]

Om man räknar med att få högre av[…]