Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Ungefär vid 28:30 i videon nedan går restriktionen in.. efter över 25 minuter i 200km/h eller mer.
25 minuter är ju länge.....

De video jag har sett handlar ju om 10 sek, Teslan accelererar ursinnigt och ger Ferrari, Lambo, Porsche, GTR osv en tuff match, Så efter 10 sek så når man 150-180 km/h och det tar liksom slut.

Att det skulle vara vikten som gör det låter väldigt konstigt, om det bara vore för Teslans vikt som påverkar så borde ju inte sprinten 0-150 gå som en blixt. Det måste vara något annat som går in och begränsar.
Användarvisningsbild
av joel80
Alltså vikten har ju klar betydelse för acceleration och toppfart, samt acceleration i hög hastighet där vindmotståndet är högt också.
Jag menar.. en lastbil har bra mycket mer hästkrafter men accelererar inte speciellt snabbt.. :)

Men det kan ju alltid vara så att dom valt att mjukvarubegränsa i toppen för att spara in på någon komponent.

Nu tycker jag inte att accelerationen är så väldigt slö i en tesla även i högre hastigheter. Det är ju klart snabbare än de flesta bilar... Men jämför man med bilar med ungefär samma motorstyrka kanske dom är segare. Och det är där jag menar att bl.a tyngden kan ha betydelse, samt som tidigare skrivits här, att man inte har flera växlar.

Ca 10 mil körde norrmannen (han som gjorde testen på Autobahn) i ca 200km/h innan han fick nån begränsning. Jag erfarar att det är rätt sällan man kan hålla den hastigheten så länge på Autobahn. Har kört Sverige - England flera gånger senaste två åren och även om vi inte håller 200km/h med vår van är det svårt att köra i 140-150km/h så långa sträckor i taget. Det är antingen trafik, vägarbeten eller hastighetsbegränsningar som gör att man får sakta ner lite då och då.

Han har testat fullgasaccelerationer ca 0-250km/h också.. och om han gör 3 sånna på rad där han trycker ut allt bilen har i varje acceleration får han begränsningen då också.
Det här är begränsningar som går att åtgärda med mer kylning eller större spolar... men man har valt att lägga sig på den nivån p.g.a vikt och pris.

Om han hade legat i 180-190km/h istället hade det troligen tagit slut på kräm i batteriet innan han fick begränsningen.. så han hade säkert behövt ladda innan det blev för varmt, om det nu ens skulle bli för varmt då. Det verkar ju som att det var precis på gränsen vid 200km/h under den tiden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Alltså vikten har ju klar betydelse för acceleration och toppfart, samt acceleration i hög hastighet där vindmotståndet är högt också.
Jag menar.. en lastbil har bra mycket mer hästkrafter men accelererar inte speciellt snabbt.. :)
Om nu vikten är problemet borde ju inte Teslan göra 0-100 på under 3 sek.... utan acca som en lastbil.
av Lövet
Vikten spelar inte mer roll i 200km/h än den gör 100 km/h. Problemet ligger på annat håll.
Användarvisningsbild
av joel80
Letat lite på forum.. Här skriver en användare såhär:
I read in a TM investor presentation that the MS motor is limited to 18000 rpm. That means 1849 wheel rpm at the reduction of 9.73:1 and at a wheel diameter of 27,7" gives you a speed of

drum roll... 152,8 mph!
https://forums.tesla.com/forum/forums/r ... ed-model-s

Och en annan användare skriver:
I calculated top speed using the 0.24 drag coefficient and assuming 4800 lb curb weight with a driver. There is also a nominal value included for rolling resistance. 416HP would get a top speed of just over 200 mph, but would need lower gearing to avoid destroying the motor and a really long straight away.

Here is a calculator I used:
http://www.wallaceracing.com/Calculate% ... 0Speed.php
Det gäller för Model S RWD som alltså "bara" har 416hp..

Om det stämmer kan man kan väl kanske säga att det inte är så att en elbil som Tesla med massor av hästkrafter inte "orkar" köra fortare, utan att deras elmotorn helt enkelt inte klarar det utan att växlas om. Man skulle kunna ha en annan utväxling och kanske tappa en sekund mellan 0-100km/h men då få högre toppfart/acceleration vid högre hastighet.. eller ha en växellåda..

Man behöver nog inte vara så orolig för att en elbil med 150hk skulle få några problem att accelerera fortare än en motsvarande bensin/dieselbil upp i höga hastigheter också.. så länge man inte underdimensionerar elmotorn i bilen.
av Mwi
joel80 skrev:Man behöver nog inte vara så orolig för att en elbil med 150hk skulle få några problem att accelerera fortare än en motsvarande bensin/dieselbil upp i höga hastigheter också.. så länge man inte underdimensionerar elmotorn i bilen.
Jag tror inte motorn är det stora problemet för en elbil, utan att kunna hantera effektuttaget på batteriet utan överhettning och där är Teslas teknik överlägsen. Acceleration vid höga hastigheter och höga hastigheter kräver väldigt höga effekter för att övervinna lufmotståndet.
av rid54
Men säg att man halverat utväxlingen i denna Tesla. Då får man halva vridmomentet på hjulen, men det håller i sig upp till dubbla hastigheten (innan motorns begränsningar märks). Problemet är ju då att effektuttaget vid de högre hastigheterna blir vansinnigt stort. Nånstans måste det finnas en begränsning; kretsmässigt, styrmässigt eller batterimässigt. Men, för en normalbilist, fullständigt akademiskt. Som vanligt är det väl kundkretsens behov som påverkar tekniken.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Letat lite på forum.....
Om det stämmer kan man kan väl kanske säga att det inte är så att en elbil som Tesla med massor av hästkrafter inte "orkar" köra fortare, utan att deras elmotorn helt enkelt inte klarar det utan att växlas om. Man skulle kunna ha en annan utväxling och kanske tappa en sekund mellan 0-100km/h men då få högre toppfart/acceleration vid högre hastighet.. eller ha en växellåda...
Tack för att du letat upp det.

Då stämmer det jag alltid tyckt att Teslan är en Show-Off där man prioriterat 0-100 och släpper ludicrously tuningkits för just 0-100 och prioriterar ned resten. Tesla kommer ju trots allt från landet som uppfann dragracing mellan rödljus.

Även en elmotor har inte oändligt register utan kan må bra av att få jobba i sitt optimala varvtalsområde tex med en växellåda.

Men ju mindre o svagare elmotor man har, ju större nytta borde man väl ha av en växellåda.
Användarvisningsbild
av joel80
Med du.. Tror du inte att folk har lite mer användning och uppskattning av snabba accelerationen i 0-180km/h än mellan 200-250?

Det är helt meningslöst med en växellåda när bilen ändå har en acceleration på under 12sekunder mellan 0-200km/h! Vem faan vill ha en krånglande växellåda! Fördyrar och försämrar bilen i övrigt förutom just accelerationen över 200km/h. Självklart väljer man bort det!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nä, jag har inget behov att acca 0-100 på 2.7 sek vid rödljusen. Uppskattar hellre bra kraft vid omkörning om jag måste välja.

Om nu växellåda är uteslutet så vill jag ha en utväxling som prioriterar landsvägskörning, lång räckvidd och möjlighet att dra ett släp före rödljus-dragrace det har jag växt ifrån. Nu är den ju så låg att spolarna i motorn cenrufugeras sönder när man närmar sig toppfarten

Varför ska växellådor krångla förresten, manuella lådor och lådor i lastbilar rullar ju 1.000.000 km i utan problem
Vi snackar ju bara en hög/låg i navreduktion här, borde enkelt kunna byggas så den håller bilen ut.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Anliggande frambroms 740

Bromsok hållaren får skruvas bort ibla[…]

Växellådsolja

Så vad är skillnaden mellan dessa 2? Me[…]

Du får tänka på att du är en[…]

Rengör sensorer parkingshjälp