Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
BennyL skrev:Andersuw, kollegan fick 22 veckors leveranstid (okej då, 22 veckor är inte 26 veckor...) nyss när han beställde en V90, leverans efter sommaren. Det är OK om man är van från Tyskarna, 6 månader är vanligt där om du vill kryssa de val du vill ha, men Volvo har ofta haft max hälften är min erfarenhet.
Leveranstiderna för Volvo har ökat lite på sistone så vitt jag kan bedöma. Men vad jag förstår gäller det över hela linjen, inte bara S/V90. Orsaken är sannolikt att Volvo glädjande nog vuxit totalt sett och det finns gränser för hur hårt man kan pressa befintlig personal (inklusive den hos underleverantörer) och hur fort man kan anställa och skola in ytterligare bemanning.
av BennyL
Jag har haft Passat kombi, V70, Touran och nu två V60, men för mig har det inte varit för att den skall lasta maximalt med läskbackar utan för att en kombi ibland är mer praktisk om man vill lasta lite mer, men jag klarar mig bra med V60 idag och det tror jag helt ärligt att många V70-åkare också skulle göra. Jag hade klarat mig med en sedan men då jag ofta kör med taklast så blir det enklare på en bil med rails.
Jag tror inte heller att så många av de som har V70 som tjänstebil idag har behov av hela lastutrymmet och därmed skulle klara sig bra med lastutrymmet i V90.
V90 är däremot inget vidare om man har hund, främst då för att den lutande rutan ger mer sol i lastutrymmet och för stora hundar kan det bli lite trångt mellan ett nät och bakrutan.
Jag tror mer att V90 tappar lite av tjänstebilsförarna för att man inte får rätt "kit" för pengarna, jämfört med typ Passat eller för all del V60. Låt oss vänta ett tag så kommer det att se bättre ut, men många har gått till XC60 och V60 istället för V70/V90.
Användarvisningsbild
av Funk
andersuw skrev:
Funk skrev:Det kan ju även vara så enkelt att man prioriterat andra marknader än Sverige, för att man får bättre betalt på dessa vagnar. Något som varit extra viktigt när volymerna varit begränsade under uppstart och inkörning. När det sedan flyter på efter anställningar och upptakter så dirigerar man fler bilar till dom marknaderna som fått "vänta lite"..Detta i sig är standard för alla företag som agerar på internationella marknader, strategiskt och ekonomiskt viktiga marknader får fördelar så klart.
Ja fast jag tror att Volvo betraktar Sverige som en strategiskt och ekonomiskt synnerligen viktig marknad. Visserligen tar man mindre betalt för bilarna här än på vissa andra marknader, vilket åtminstone delvis kanske också förklaras av att transport- och försäljningsomkostnader skiljer sig åt. Men det är viktigt för Volvo att kunna peka på hur stort förtroende märket har på sin hemmamarknad, en hemmamarknad som trots sin litenhet svarar för en rätt stor del av Volvos totala försäljning och därmed också är betydelsefull för produktionsvolym och ekonomi.

Vad Volvo sannolikt är medveten om är också risken för att förmånsbilskunder, inklusive de företag som erbjuder sådana bilar till sina anställda, helt eller delvis ser sig om på annat håll om de känner att Volvo inte längre bryr sig om deras krav och önskemål i tillräcklig utsträckning. Förmånsbilar ersätts ju i många fall efter tre år och det finns sannolikt en hel del som varit vana att helt enkelt byta ut sin V70/XC70 mot en ny. Men om den bil som erbjuds istället inte längre svarar mot behovet ifråga om lastkapacitet och/eller medför ovanligt lång leveranstid kanske de tänker sig för två gånger.
Man har inte släppt den svenska marknaden, här har man i stället kampanjat XC60 Classic och V60 med massor erbjudanden för att väga upp det hela under hela förra året. I stort sett allt av MY-17 har ju dessutom varit slutsålt ett tag.
Säljer man allt man kan tillverka och därför väljer att ta hem största vinstmarginalen samtidigt som man växer och investerar på tre kontinenter så tyder väl årets vinstsiffror på att man gjort hyfsat rätt..

/Thomas
av andersuw
Volvo har definitivt tappat mark på den svenska marknaden trots att den totalt sett expanderat och trots att man sålt bättre än någonsin globalt sett. Tappet på V90 jämfört med V/XC70 har helt klart bidragit till det.

https://www.svd.se/forsaljningen-steg-6 ... -cars-2016
av andersuw
BennyL skrev:Jag har haft Passat kombi, V70, Touran och nu två V60, men för mig har det inte varit för att den skall lasta maximalt med läskbackar utan för att en kombi ibland är mer praktisk om man vill lasta lite mer, men jag klarar mig bra med V60 idag och det tror jag helt ärligt att många V70-åkare också skulle göra.
Varför tror du det? Vad finns det för bra skäl att välja en V70 om man praktiskt sett klarar sig precis lika bra med en V60?

För egen del skulle jag med glädje välja en mindre bil om det skulle gå lika bra funktionellt. Ser bara fördelar med det mindre formatet under den förutsättningen.

Att jag har en V70 beror helt och hållet på att jag behöver den större lastkapaciteten. Jag skulle däremot ha svårt att motivera en V90. Det bättre benutrymmet där bak är inte särskilt viktigt eftersom det sällan sitter någon där och då normalt relativt korta personer. Lastförmågan är dålig i relationen till bilens yttermått. Den är ju rekordartat lång (4,96 meter) samtidigt som den lastar mindre än flertalet konkurrenter. Det beror bland annat på att Volvo valt att luta luckan ovanligt mycket.

http://www.vibilagare.se/blogg/biltesta ... e-baklucka

Lutningen börjar också relativt långt ner. Riktigt hur lågt ser man inte förrän man öppnat luckan. Jag måste medge att jag blev lite lätt chockad när jag såg hur illa det faktiskt var ställt.
av BennyL
Volvo har ÖKAT på den Svenska marknaden jan-feb 2017 kontra 2016.
Totalt antal registrerade Volvo-bilar 2017 är 10678st kontra samma tid 2016, 9755st vilket är 9,46% ökning på en marknad som totalt ökat med 5,15%, allt enligt Bil Sweden.
Vet inte varför vi vill skriva ner Volvo när det inte är sant?
Jag är mer orolig för kapaciteten i Torslanda efter omställningen och hemtagningen av nya XC60.
av andersuw
Vet inte varför du antyder att jag försöker skriva ner Volvo när det inte är sant. Om man jämför helåret 2016 med helåret 2015 tappade Volvo mark i Sverige trots att man borde ha ökat sin attraktionskraft via nylanseringarna. Årets första månader i år har man ökat lite igen och det är förstås glädjande. Men att bedöma den lite mer långsiktiga utvecklingen på den svenska marknaden bara utifrån dessa månader är förstås rätt äventyrligt.

Jag är för övrigt inte särskilt orolig över Volvo. Jag tycker bara det är synd att man inte valde en annan och bättre utformning av V90.
av Exyzäta
andersuw skrev:Vet inte varför du antyder att jag försöker skriva ner Volvo när det inte är sant. Om man jämför helåret 2016 med helåret 2015 tappade Volvo mark i Sverige trots att man borde ha ökat sin attraktionskraft via nylanseringarna. Årets första månader i år har man ökat lite igen och det är förstås glädjande. Men att bedöma den lite mer långsiktiga utvecklingen på den svenska marknaden bara utifrån dessa månader är förstås rätt äventyrligt.

Jag är för övrigt inte särskilt orolig över Volvo. Jag tycker bara det är synd att man inte valde en annan och bättre utformning av V90.
"Bättre utformning" är en väldigt subjektiv ordanvändning. Vad du inte gillar kan ju mycket väl stå högt i kurs av någon annan, eller hur? Att många här inne klagar på bakrutans lutning på just V90 behöver ju inte stå i relation till den stora skaran där ute. Vid varje modellbyte genom decennierna har ju skapat stora rubriker att man skulle t,ex inte gå över till framhjulsdrivet, eller 740/940 kantiga lådform. Alla modellserier har ju hittat sina köpare eller tappat sina, inget konstigt med det. Volvo kan ju inte passa till alla.
av Lövet
En ganska uppenbar sak som missas i vissa resonemang är ju att alla V90 köpare inte på något sätt måste ha åkt V70 innan. Finns rätt många XC60 där ute som tjänstebilar. Knappast en fyrkantig bil, eller hur? För att inte tala om de köpare från A6 och 520d som helt plötsligt överväger V90 men som inte kunde tänka sig att åka V70. Har flera sådana själv i bekantskapskretsen. De har inte ens övervägt V70 tidigare eftersom de helt enkelt inte tyckt den varit snygg nog. Tycker det är ett oerhört starkt betyg för V90 att dessa köpare nu är intresserade.
av andersuw
Det är väl ingen som påstått motsatsen. Tvärtom. Se t.ex. här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=15

Den intressanta frågan är om bilen kan dra till sig tillräckligt mycket nya kunder för att kompensera det bortfall som orsakas av den sämre lastförmågan. Just det faktum att bilen är så praktisk när det gäller lastutrymme och lastförmåga har ju alltid varit något av ett kännemärke för Volvos stora kombibilar genom åren och jag misstänker att många tidigare kunder, inte bara i Sverige utan också utomlands, valt bilen till stor del av det skälet. Nu bortfaller den anledningen att föredra Volvo framför konkurrenterna och frågan är vad det betyder för dem som hittills varit Volvo trogna.

Sedan behöver man förstås inte försaka formgivningen bara för att man gör bilen funktionell. Jag vet inte om någon är särskilt glad över bakdelen på V70 II men den här alternativa baken på V90 finner jag inget större fel på.
008-volvo-v90.jpg
008-volvo-v90.jpg (146.82 KiB) Visad 490 gånger
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13
Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]

Den stora annons-tråden