Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:
mikethebik skrev:Nej min vän, vad vi gör i vår lilla ankdamm utöver det vi redan gör saknar tyvärr betydelse för det globala klimatet, om inte någon sitter på lösningen på överbefolkning.
Samma logiska fel igen. Att det vi gör betyder lite är inte samma sak som att det inte betyder något alls, vare sig direkt (fysisk effekt) eller indirekt (att vi går före och visar att det är möjligt).
Vanlig vettig enkel logik, se jämförelsen jag gjorde tidigare om alla som kissar i dammen. Och att vi går före är ett faktum.
Det är ett oomkullrunkeligt faktum att vad vi gör saknar betydelse för det globala klimatet, vi är fortfarande en tusendel av jordens befolkning, om vi inte kan övertala resten av världen att sluta konsumera, ungefär lika enkelt som att få alla jordens kvinnor att endast föda ett barn.

Vad är det som säger att resten av världen inte har rätt till samma standard som vi åtnjuter, redan idag konsumerar världsmedborgarna mera än planeten kan ge på sikt, att diskutera dessa frågor utan att på allvar ta tag i överbefolkningen är att stoppa huvudet i sanden.

Klart vi ska försöka tänka oss för hur vi lever, den eftertanken är vi skyldiga våra barn, men att på allvar tro att en promille av världsbefolkningen genom olika straffskatter eller undvika att elda i braskaminen förändrar det globala klimatet är mer än naivt.

Fick min elräkning idag, el 25,2 öre Kwh, energiskatt 29,5öre Kwh, moms på energiskatten!! 7,38 öre Kwh. Och ja, jag vet att på drivmedel ser det ännu värre ut med moms på skatten. Alla som vill ha mera skatt på skatten med motivering att vi ska rädda världen räcker upp en hand! 8)

Tro heller inte för ett ögonblick att solenergi på sikt kommer att stå utanför skattkraven, blir det tillräckligt stort och övriga energikällor minskar i betydelse hittar man något sätt att motivera en solskatt.

Fanns för några år sedan ett förslag (på allvar) att beskatta vedeldning.. Nej, nu ska jag gå ner och tända i pannan :D

Mike
av andersuw
mikethebik skrev:Vanlig vettig enkel logik, se jämförelsen jag gjorde tidigare om alla som kissar i dammen.
Nej en felaktig logik om du faktiskt vill bidra till en lösning av problemet. Den situation du beskriver är ett bland många exempel på den spelteoretiska situation som kallas "fångarnas dilemma" (prisoner's dilemma).

https://en.wikipedia.org/wiki/Prisoner's_dilemma

Spelet belyser en situation där två eller flera personer skulle vinna på att samarbeta men där det samtidigt finns en frestelse att svika sin omgivning vilket i sin tur innebär att utfallet för alla blir sämre än det kunnat bli. Lösningen består i att med olika medel söka motverka denna frestelse.
Var och en får göra som den finner bäst, och utifrån sin egen tro på att förändra, förbättra eller ett status quo.

Mike
av S80_140HK
Det man i princip kan konstatera, är dels att jorden är överbefolkad (resurserna räcker inte, ännu mindre om alla ska ha det "bra")Och dels att levnadsstandarden idag (där en del har det bra och andra mindre bra) inte heller funkar. Så, vad ska vi göra åt det? Hittils så känns det som att dom "förslagen" som finns innehåller för många nackdelar (det finns alltid nått) som gör att det egentligen inte finns någon hållbar lösning.

Därför spelar det mindre roll vad vi gör i lilla Sverige. Självklart ska vi inte förgifta våra sjöar och vattendrag, dumpa avfall i skogen eller bromsa utvecklingen. Dock kan VI inte rädda planeten.

Som vanligt när det gäller människor så måste det gå åt pipsvängen innan vi reagerar. Så, även fast man ser tecken på klimatförändringar idag, så kommer inga krafttag tas förrens det gått åt helskotta på riktigt. Och då är det försent. Fint förresten att USA har röstat fram en president som förnekar klimatförändringarna.

Nå, själv bor jag i ett hus med en boyta på drygt 50kvm och värmer hela ytan med ved. Eldar dagligen mellan oktober-april/maj. Alternativet till det är att smacka in en massa el-element som får stå och bränna ström dygnet runt. Har inte köpt hemelektronik på 6år och varit utomlands 1 gång under mina 28år i livet. Har kört mycket bil men nu gått över till kollektivtrafik och därmed minskat bilkörningen. Så, MITT klimatavtryck är nog i princip minimalt.
Användarvisningsbild
av joel80
När det gäller vedeldning har det också stor betydelse vad man har för kamin. Jag eldar ibland när det är kallt.. Både för komfort och för att den elvärme jag har blir så satans dyr när det är snorkallt. (då funkar inte luftvärmepumpen optimalt precis..)
Min kamin har efterbränning och ska enligt papperna ha så pass hög temperatur att mycket av det skadliga i röken faktiskt bränns upp innan det släppa ut. Det är också ett betydligt väremeffektivare sätt att elda. Gissar att många som faktiskt värmer sina hus med ved har kaminer som är mindre dåliga än att "bara elda".
av andersuw
S80_140HK skrev:Det man i princip kan konstatera, är dels att jorden är överbefolkad (resurserna räcker inte, ännu mindre om alla ska ha det "bra")Och dels att levnadsstandarden idag (där en del har det bra och andra mindre bra) inte heller funkar. Så, vad ska vi göra åt det? Hittils så känns det som att dom "förslagen" som finns innehåller för många nackdelar (det finns alltid nått) som gör att det egentligen inte finns någon hållbar lösning.

Därför spelar det mindre roll vad vi gör i lilla Sverige. Självklart ska vi inte förgifta våra sjöar och vattendrag, dumpa avfall i skogen eller bromsa utvecklingen. Dock kan VI inte rädda planeten.
Kan du förklara för mig varför det faktum att det finns stora globala problem innebär att det spelar mindre roll vad vi gör i "lilla Sverige"? Och ingen har väl påstått att vi i "lilla Sverige" ensamma kan rädda planeten. Däremot kanske det finns hopp om att vi kan göra det tillsammans med andra.
av Waizguy
andersuw skrev: Kan du förklara för mig varför det faktum att det finns stora globala problem innebär att det spelar mindre roll vad vi gör i "lilla Sverige"? Och ingen har väl påstått att vi i "lilla Sverige" ensamma kan rädda planeten. Däremot kanske det finns hopp om att vi kan göra det tillsammans med andra.
Klart att vi i Sverige kan bidra med vår promille, många bäckar små. Men den Svenska modellen är alltid att beskatta, aldrig att förbjuda. Beskatta = inkomst, förbjuda = inkomstbortfall. Du brukar ju själv alltid prata om fossilfri diesel och bensin, men ser du att vi har förbjudit fossilt bränsle? eller att vi ska göra det inom en snar framtid? Nej, man pratar enbart om att beskatta bort bränslet över en väldigt lång tid vilket kommer ge mycket klirr i kassan fram tills vi gått över till något annat. Nästan steg elmotorskatt, högre elavgifter. Jag skulle vilja se bevis på att alla miljarder i miljöskatter återinvesteras i just miljön, eller går det till annat mån tro.
av andersuw
Det finns förvisso ett och annat förbud i det här landet så någon allmän ovilja att ta till just den lösningen har jag inte märkt. När det gäller fossilt bränsle misstänker jag att det finns någon EU-regel som just nu sätter P för ett förbud. Kortsiktigt finns det ju inte heller icke-fossilt bränsle tillkommet på rätt sätt (således inte palmolja exempelvis) att tillgå i tillräcklig mängd för att försörja ens den svenska bilparken.

Skatterna på bilbränsle är för övrigt tillkomna för länge sedan, innan det fanns några icke-fossila alternativ att tillgå och innan debatten om CO2 och global uppvärmning ens börjat. Så skatternas existens har ju inte mycket med den saken att göra. Vad man för tillfället gjort är att ta bort skatten på det icke-fossila bränslet. Den dag det finns tillräckligt med icke-fossilt bränsle av miljövänligt ursprung att tillgå för att försörja hela EU ser jag det som fullt tänkbart att EU skulle förbjuda det. Inte heller EU är obenägen att förbjuda när rätt förutsättningar finns. Försäljning av vissa tidigare vanligt förekommande glödlampor är exempelvis förbjuden inom EU vid det här laget:

http://www.energimyndigheten.se/energie ... lodlampan/

Och för att ta ytterligare ett par exempel som ligger ännu närmare till hands är det ju förbjudet att sälja nya bilar som inte uppfyller kraven för Euro 6. Och om biltillverkarna överskrider vissa genomsnittliga CO2-värden för de bilar de säljer får de betala böter. Detta CO2-värde är dessutom gradvis sjunkande.
av Waizguy
Klart att det finns förbud på vissa områden. Ja, att EU har ett finger med i spelet är väl rätt uppenbart när man tittar på vad som hände med priset av etanol som bränsle, men nu har vi i vilket fall ett litet uppskov en kort stund. Men samtidigt följer priset hela tiden bensinens pris så något som lurar i mossen är det allt. Visst, jag köper att går bensinpriset upp så följer de 15-25% med, men det tycks ligga mer bakom.

Har inte du förespråkat fossilfri diesel väldigt länge? är den inte tillräckligt miljövänlig alltså?
Sen att jämföra gamla skatter som vägskatt och annat som är byggd på att de som kör på vägen ska också betala för den, går väl inte riktigt att jämföra med hur vi för skatterna idag? Som den årliga årsskatten baserad på Co2 och sen ska man samtidigt betala skatt för Co2 vid pumpen. Hur mycket Co2 släpper en stillastående bil ut egentligen? Släpper en V8 med årsskatt på 8000kr som kör 200mil/år ut mer än en snåldiesel som kör 4000mil?

Glödlampan går inte riktigt att sätta en liknelse med då varken glödlampan, kvicksilverlampan eller LED hade någon form av skattelättnader/påslag. Samma moms gällde. Det blev snarare dyrare i inköp att köpa ett miljövänligare alternativ, men billigare i längden.
Men eftersom vi är inne på glödlampstråden som du liknade med så blev ju utbudet både större och billigare så fort glödtrådslampan försvann. Samma med fossilfritt då kanske?

Men vi får väl se nu när utbudet på fossilfritt och elmotorer kommer öka, det tordes ju bli billigare skatter (vid pump/laddstation) än dagens.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]