- mån 06 feb 2017, 23:25
Körde även en sträcka i Sverige i höstas, 60 mil +10 grader och lite svagt regn. Bilen blev inte smutsig, bara lite vattenstänk. Sen körde jag samma sträcka 4 veckor senare när folk fått på dubbdäcken, fortfarande +10 grader,inga saltbilar hade varit ute för säsången ännu. Ändå blev bilen megaskitig av nedmald vägbeläggning.
800serien skrev:Nej, inte alls, det var minusgrader även i Tyskland och rejält saltat så vägen var blöt hela sträckan. Men det var också allt som märktes, bilen blev lite blöt av saltlaken. som man kört sträckan i regn bara. Sen så fort man kommer över gränsen in i dubbdäcksland så förvandlas vägen till en svart smet av söndersågad asfalt som täcker allt. Dubbarna i hårdmetall är verkligen grymma på mala sönder asfalten så man fär den där gråsvarta grymma ävjan som består av nedmald sten+bitumen.VolvoB20 skrev:Vad är problemet ??? Jag har kört dubbfritt i 15 år och det är suveränt.Har du glömt bort hur de saltar i Sverige? Där har du anledningen.
Hatar dubbdäck, körde 100 mil genom Tyskland och bilen var ren och fin när jag kom fram till Svenska gränsen trots fuktigt och temp på nollan. Sen efter en mil i Sverige med samma väder ser bilen ut som man har rullat den i ävja, totalt igenmurad med dynga som består av nedmald asfalt och sten. Hela vägbanan är helt södersågad av dubbdäcken och inte bara bilen utan allt i vägen närhet som vägren, skyltar, räcken, sidomarkeringar är skitigare än det skitigaste. Ser verkligen inte roligt ut. Vart tar det vägen när det regnar, ner i grundvattnet ?
Körde även en sträcka i Sverige i höstas, 60 mil +10 grader och lite svagt regn. Bilen blev inte smutsig, bara lite vattenstänk. Sen körde jag samma sträcka 4 veckor senare när folk fått på dubbdäcken, fortfarande +10 grader,inga saltbilar hade varit ute för säsången ännu. Ändå blev bilen megaskitig av nedmald vägbeläggning.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.