Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
800serien skrev:
VolvoB20 skrev:Vad är problemet ??? Jag har kört dubbfritt i 15 år och det är suveränt.

Hatar dubbdäck, körde 100 mil genom Tyskland och bilen var ren och fin när jag kom fram till Svenska gränsen trots fuktigt och temp på nollan. Sen efter en mil i Sverige med samma väder ser bilen ut som man har rullat den i ävja, totalt igenmurad med dynga som består av nedmald asfalt och sten. Hela vägbanan är helt södersågad av dubbdäcken och inte bara bilen utan allt i vägen närhet som vägren, skyltar, räcken, sidomarkeringar är skitigare än det skitigaste. Ser verkligen inte roligt ut. Vart tar det vägen när det regnar, ner i grundvattnet ?
Har du glömt bort hur de saltar i Sverige? Där har du anledningen.
Nej, inte alls, det var minusgrader även i Tyskland och rejält saltat så vägen var blöt hela sträckan. Men det var också allt som märktes, bilen blev lite blöt av saltlaken. som man kört sträckan i regn bara. Sen så fort man kommer över gränsen in i dubbdäcksland så förvandlas vägen till en svart smet av söndersågad asfalt som täcker allt. Dubbarna i hårdmetall är verkligen grymma på mala sönder asfalten så man fär den där gråsvarta grymma ävjan som består av nedmald sten+bitumen.

Körde även en sträcka i Sverige i höstas, 60 mil +10 grader och lite svagt regn. Bilen blev inte smutsig, bara lite vattenstänk. Sen körde jag samma sträcka 4 veckor senare när folk fått på dubbdäcken, fortfarande +10 grader,inga saltbilar hade varit ute för säsången ännu. Ändå blev bilen megaskitig av nedmald vägbeläggning.
av andersuw
Det är slasket, inte dubbarna, som gör att det samlas och stänker skit. Om det regnar på vintern så att både vatten och skit rinner av vägen istället för att samlas på den blir inte bilarna alls lika nedsmutsade. Körde E4:an Uppsala - Stockholm i fredags sent på eftermiddagen. Första biten var det lite isigt och det strömmade in radiomeddelanden om olyckor. Skönt att ha dubbdäcken på i det läget. Fram till Upplands Väsby var det sedan slask och när vi närmade oss Stockholm bara väta. På den slaskbemängda delen av resan fick jag spola rutan stup i kvarten. Därefter var det däremot rätt lugnt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:Det är slasket, inte dubbarna, som gör att det samlas och stänker skit. Om det regnar på vintern så att både vatten och skit rinner av vägen istället för att samlas på den blir inte bilarna alls lika nedsmutsade. Körde E4:an Uppsala - Stockholm i fredags sent på eftermiddagen. Första biten var det lite isigt och det strömmade in radiomeddelanden om olyckor. Skönt att ha dubbdäcken på i det läget. Fram till Upplands Väsby var det sedan slask och när vi närmade oss Stockholm bara väta. På den slaskbemängda delen av resan fick jag spola rutan stup i kvarten. Därefter var det däremot rätt lugnt.
Nog är det dubbarna som är orsaken och inte slasket. Slasket blir ju fullt av nedmald vägbana och gör det så grymt skitigt. Visst ösregnar det, så spolas ju den söndermalda vägbanan ned i avlopp och hamnar i vattendrag o grundvatten och inte så mycket på bilen. Men hur bra är det ?

Redan i november märkte man hur bilen började bli skitig av stenmjöl/mald bitumen trots att det var +10 grader och flera veckor kvar till frost/slask/saltbilar skulle dyka upp.

Märks ju väldigt mycket i biltunnlar på vintern också när alla åker dubbat, luften är ju full av stendamm och det är lite som dimma i tunneln från vägbanan som pulveriseras.

Visst gör dubbarna att man kan köra rejält mycket fortare på isig väg och vid risk för svart-is, det håller jag med om till 100%, men det kommer med ett pris också i form av slitage och nedsmutsning.
av Lövet
Varför blir min bil lika skitig i Norge då där 10% av bilarna har dubbdäck endast?
av andersuw
VolvoB20 skrev:Nog är det dubbarna som är orsaken och inte slasket. Slasket blir ju fullt av nedmald vägbana och gör det så grymt skitigt. Visst ösregnar det, så spolas ju den söndermalda vägbanan ned i avlopp och hamnar i vattendrag o grundvatten och inte så mycket på bilen. Men hur bra är det ?
Läste nyligen en del om problem med gummipartiklar från bildäck i vattendrag. Se t.ex. här:

http://science.gu.se/aktuellt/nyheter/N ... .cid839605
VolvoB20 skrev:Redan i november märkte man hur bilen började bli skitig av stenmjöl/mald bitumen trots att det var +10 grader och flera veckor kvar till frost/slask/saltbilar skulle dyka upp.
Det märkte inte jag. Tyckte tvärtom bilen höll sig skapligt ren tills december då det började slaska på allvar.
VolvoB20 skrev:Märks ju väldigt mycket i biltunnlar på vintern också när alla åker dubbat, luften är ju full av stendamm och det är lite som dimma i tunneln från vägbanan som pulveriseras.
Har inte märkt det heller trots att det regelmässigt blir en del tunnelkörning för min del vintertid. Finns ju som bekant en del sådana i Stockholmstrakten.
VolvoB20 skrev:Visst gör dubbarna att man kan köra rejält mycket fortare på isig väg och vid risk för svart-is, det håller jag med om till 100%, men det kommer med ett pris också i form av slitage och nedsmutsning.
Själv kör jag dubbat främst därför att det är väldigt svårt att säkert förutse exakt när och var isen kan finnas där. Det blir förvisso ökat vägslitage av dubb. Det tror jag ingen förnekar. Men enligt min uppfattning är det slitaget en kostnad vi kan leva med.
Användarvisningsbild
av 800serien
VolvoB20 skrev:Nu har man ju t.o.m. börjat salta gatorna för att binda allt material som dubbarna sågar bort.

http://goteborg.se/wps/portal/start/mil ... BIS9nQSEh/

http://www.trafikverket.se/om-oss/var-v ... ing-pagar/
Det är saltet som fräter sönder vägarna sen river såklart dubben upp det mer än vad dubbfria däck gör. Är det ren asfalt och minusgrader utan salt och man kör med dubbdäck så blir inte bilen skitig ett dugg. Det är när de saltar som bilen blir skitig, aldrig annars. Saltet är djävulens påfund, när det fryser på så blir det ännu halare än vad det skulle varit också.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Nu har man ju t.o.m. börjat salta gatorna för att binda allt material som dubbarna sågar bort.

Tyvärr verkar ju varken Trafikverket eller Göteborgs stad ha koll ens på det som borde lysa i ögonen:

http://www.gp.se/nyheter/debatt/f%C3%B6 ... -1.3990681
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:

Tyvärr verkar ju varken Trafikverket eller Göteborgs stad ha koll ens på det som borde lysa i ögonen:

http://www.gp.se/nyheter/debatt/f%C3%B6 ... -1.3990681
För 25 år sedan var dubbdäcksslitaget cirka tio gånger så stort. Det är med utgångspunkt från detta slitage, som modeller för spårbildning tagits fram. Detta är också utgångspunkten för beräkning av bortslitet stenmaterial, som sedan blir luftföroreningar.

Orsaken till det mindre slitaget i dag är att Vägverket utvecklade betydligt slitstarkare beläggningar samt att de dubbar som används i dag endast väger en fjärdedel av de tidigare dubbarna, vilket ger motsvarande reduktion i slitage. Forskningsresultat visar dessutom att dubbdäcksslitaget ökar med kvadraten på bilarnas hastighet.

Detta innebär att slitaget på en stadsgata med hastigheter på 50 km/tim bara är en fjärdedel av slitaget på en riksväg med hastigheter på 100 km/tim. Finska forskningsresultat från VTT visar att de partiklar som slås sönder från stenmaterialet i vägen av dubbarna består av större partiklar och inte finmalet stenmjöl
.

Det där motsäger ju inte det jag pratar om, jag håller med om allt han säger. Jag pratade inte om luften i städerna utan på vägnätet i allmänhet. Som han skriver om slitageskydd tex, i Sverige har vi ju gått över till den skrovliga "buller-asfalten" där man vältar fast hård granitsten i slitlagret för att vägen ska ha en chans att överleva dubbarnas hårdmetall. Nackdelen är ju att vi får leva med bullriga vägar och stenskott när granitstenarna släpper med tiden. Därför kan vi aldrig i Sverige ha de släta tysta vägar man finner på de ställen där man inte kör dubb. Sen att det bortfrästa materialet inte har en partiklestorlek som är så liten att den tar sig ned i lungorna gör ju inte att den gör allting skitigt.

Om dubbarna inte hade varit extremt aggressiva mot vägytan hade man aldrig behövt lagstifta om lättare dubbar, färre dubbar, mindre utstick på dubbar och dessutom hade man inte behövt plåga oss med buller-stenskott-vägbeläggningen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 23

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]