- mån 16 jan 2017, 21:42
#1141176
Annars har allt jag läst om den där automatlådan talat för att den inte var anmärkningsvärt problembenägen i de bilar GM satte den i. GM kanske å andra sidan la in oljebyten i serviceschemat på berörda bilar..?
andersuw skrev:Den sexcylindriga sugmotorn i S80 är förstås i grunden samma motor som T6:an och hade liksom denna sina rötter i det utvecklingsarbete man gjort redan runt 1990. De båda sexorna i S80 parades också båda ihop med den halvdana automatlåda som Lucif3r talar om, en fyrstegad automat från GM kallad 4T65EV-GT, och de fick den av precis det skäl Lucif3r nämner: platsbrist på bredden. Att sätta den lådan på flaggskeppsmotorn andades ju rätt mycket B-lösning från början, särskilt som femmorna, med mera plats i sidled, fick den femstegade AW55-50 från Aisin.Sugsexan finns också i enstaka exemplar av S80 med manuell låda har jag sett.
Annars har allt jag läst om den där automatlådan talat för att den inte var anmärkningsvärt problembenägen i de bilar GM satte den i. GM kanske å andra sidan la in oljebyten i serviceschemat på berörda bilar..?
Nu: V70N 2.5T -04 ~33000 mil Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88

