Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:Den sexcylindriga sugmotorn i S80 är förstås i grunden samma motor som T6:an och hade liksom denna sina rötter i det utvecklingsarbete man gjort redan runt 1990. De båda sexorna i S80 parades också båda ihop med den halvdana automatlåda som Lucif3r talar om, en fyrstegad automat från GM kallad 4T65EV-GT, och de fick den av precis det skäl Lucif3r nämner: platsbrist på bredden. Att sätta den lådan på flaggskeppsmotorn andades ju rätt mycket B-lösning från början, särskilt som femmorna, med mera plats i sidled, fick den femstegade AW55-50 från Aisin.
Sugsexan finns också i enstaka exemplar av S80 med manuell låda har jag sett.

Annars har allt jag läst om den där automatlådan talat för att den inte var anmärkningsvärt problembenägen i de bilar GM satte den i. GM kanske å andra sidan la in oljebyten i serviceschemat på berörda bilar..?
Det kan säkert ha funnits en och annan S80 med sexa och manuell låda. Jag avsåg inte att säga motsatsen utan bara att den automatlåda som erbjöds om man ville ha en var 4T65EV-GT. Jag har inte följt den lådan så noga i spåren och det kan mycket väl vara så att den inte varit särskilt problembenägen i andra bilar. Om den varit det i S80 och särskilt då med T6 kan det ju bero på att den motorn levererar mer moment än motorerna i de flesta andra bilar där lådan använts. Alternativt kan det förstås vara så att dess rykte som problembarn i S80 T6 är lite överdrivet.

Vad som i vilket fall var lite "B" från början var att bilen fick en fyrstegad automat trots att minst femstegat annars var vad som gällde vid den här tiden, även på väsentligt modestare bilar än S80 T6.
Möjligt att det lite överdrivet, men och andra sidan så är just S80 T6 med denna automatlåda milsvis vanligare att hitta billigt pga. rasad låda. Speciellt om man jämnför med andra automat-bilar i samma generation(inte bara volvo). Finns gott om dieslar t ex som har skapligt mycket mer vrid än T6an, som lådorna håller alldeles utmärkt på.
Så att dom inte håller måttet helt och hållet råder det ju ingen tvivel om iaf. Jag tror säkert lådorna håller om man kör som en gammal tant eller liknande........ Men vad ska man då ha en T6a till? :lol:
av BennyL
svergie2 skrev:
BennyL skrev:Inte Volvo-nörd alls, men har haft ett antal:
142-73, orange med K-kam och 36/36:a, Mmmmmm
V50 2,4 Momentum, trevlig bil att köra, men lite trött med sina 140 kusar.
V70 2,5FT Momentum, gillade den skarpt men hade den bara under ett drygt halvår pga byte av jobb.
V60 T5 Momentum, riktigt kul att köra, gick att köra snålt om man ville och gick som ett troll om man ville det...
V60cc D3 Momentum, skön och tyst bil som jag kör nu.

Sedan har det blandats med VW, SAAB, Mazda, Toyota, Citroen under mina snart 30 år som bilförare. Jag har gärna en Volvo igen, gillar dem för komforten och körergonomin som är viktiga faktorer för mig och att de är bäst när det gäller säkerhet.
Dags att prova Summum? Bild Bild

Skickat från min OnePlus 3
Svettig i baken är inget för mig :mrgreen:
Faktum är att det lite slumpat sig så tack vare budget, jag kunde köra V70 2,5FT istället för 2,0F genom att välja Momentum, jag kunde köra V60 T5 Momentum i min budget, då fanns inte T4 när jag beställde och nu kan jag köra V60ccD3a med Momentum inom budget och det är egentligen inget jag saknar som finns i Summum, komforten blir ju inte större med skinpallar och 18", jag väljer hellre VoC, Intellisafe Pro och lastpaket.
V60T5 kördes på 16" och touringchassit, DET ger komfort! 8)
BennyL skrev:
svergie2 skrev:
BennyL skrev:Inte Volvo-nörd alls, men har haft ett antal:
142-73, orange med K-kam och 36/36:a, Mmmmmm
V50 2,4 Momentum, trevlig bil att köra, men lite trött med sina 140 kusar.
V70 2,5FT Momentum, gillade den skarpt men hade den bara under ett drygt halvår pga byte av jobb.
V60 T5 Momentum, riktigt kul att köra, gick att köra snålt om man ville och gick som ett troll om man ville det...
V60cc D3 Momentum, skön och tyst bil som jag kör nu.

Sedan har det blandats med VW, SAAB, Mazda, Toyota, Citroen under mina snart 30 år som bilförare. Jag har gärna en Volvo igen, gillar dem för komforten och körergonomin som är viktiga faktorer för mig och att de är bäst när det gäller säkerhet.
Dags att prova Summum? Bild Bild

Svettig i baken är inget för mig :mrgreen:
Faktum är att det lite slumpat sig så tack vare budget, jag kunde köra V70 2,5FT istället för 2,0F genom att välja Momentum, jag kunde köra V60 T5 Momentum i min budget, då fanns inte T4 när jag beställde och nu kan jag köra V60ccD3a med Momentum inom budget och det är egentligen inget jag saknar som finns i Summum, komforten blir ju inte större med skinpallar och 18", jag väljer hellre VoC, Intellisafe Pro och lastpaket.
V60T5 kördes på 16" och touringchassit, DET ger komfort! 8)
V70 2.0F Summum mot 2.FT Momentum är ju ett riktigt lätt val Bild Ja, det är väl inget så jag skulle sakna mer än elstol, läder och 17" i Summum, tänkte mest på att du bara hade haft Momentum Bild

BennyL skrev:Svettig i baken är inget för mig :mrgreen:
Svettig i baken (eller på ryggen) finns det ju ingen anledning att bli bara för man sitter på skinn. Tvärtom. Ovanligt svalt och luftigt. ;-)
P3258666.JPG
P3258666.JPG (643.97 KiB) Visad 542 gånger
av LOB
Började med en grön 242 -76 som 18 åring.
Därefter min första och enda otrohet, En VW Golf GLS -76, fyrväxlad och otroligt bullrig och lite komfortabel, varvade väl 4000 rpm vid 100 km/h... Rosten tog den efter ett par år. Tur jag inte krockade med den då den, med dagens standard och jämfört med 240, hade och var livsfarlig krocksäkerhet...

Därefter en brun 244 GLE med insprutning och 12? hästar. Riktig lyxvagn som dessvärre blev slaktad av ngn idiot. När jag skulle hämta den en dag på gratisparkeringen utanför tullarna (Liljeholmen) så stod den på bromsskivorna och saknade allt av värde, inkl. stolar. Ratten tror jag jag fick behålla för rattlåset smackade in när jag skulle bogsera den till skroten och precis hade kommit ut på huvudleden utanför Liljeholmen T-bana. Som tur var fick jag stopp på bilen som bärgade mig då jag inte hade nyckel i närheten...

Flyttade till Norge och köpte en vetetan- 242 -76, 7000 mil för några tusen kronor. Såldes några år senare för 18 000 NOK. Drog till Malmö och inhandlade en 960, 2.5 -96. 11 000 mil. Nu snackar vi komfort. Ngt helt annat än jag ägt tidigare. Köptes för 28 000 kr + 28 000 NOK för å få norska skyltar. Såldes för 49 000 NOK fem år senare då jag behövde en kombi.

Nuvarande supermoderna 20 år gamla bil. 855 GLT 2.5T -97 (193 hkr) USA-export med all utrustning och 7700 mil vid inköp. Vem kan önska ngt met och bättre?

PS. förstår inte alla med vanliga löner 4-500 000 kr/ år som tycker det är ok att förlora 30-40000 kr per år i värdeminskning när man istället kan gå i pluss, noll eller maks någon tusenlapp minus per år... Jag har väl egentligen råd till en bil för 350 000 jag också men förstår inte riktigt varför, hellre två veckor extra i alperna per år, en ny båt eller ngt än att visa upp en ny V60 för grannarna... Påstår dock inte att alla knegare med ny bil är fåfänga men undrar mest över den i mina ögon underliga prioriteringen....
Ja man blir lite nostalgisk när man tänker tillbaka när man hade sin 144GL eller Amazon 65:a .
Så någon gång i framtiden så ska det inhandlas en fin Amazon eller en 144 som jag ska ta ut soliga dagar :D
Jag började mitt bilägande med en (egentligen 2 st) Opel Rekord -59 (inhandlades 1972 för 300 kr den andra 1978 för 400 kr) som rullade några år innan jag inhandlade en PV-62 som vinterbil (när jag renoverat den andra Rekorden) för 700 kr hösten 1979. Därefter har det varit olika Volvo under åren (med 2 undantag) en Amazon, 2 st 140 och numera 745-an. Den bästa och mest saknade är dock den bil jag körde med i flest år (11 år), en Mazda B1800 Pick Up -78 som kördes till skroten 2002 när jag övertog Farsans 144-72. 240 har jag aldrig ägt någon, av någon anledning, och jag hade nog kört farsans 144 än idag om inte jag "fått till skänks" svågerns 745-a 2008 när Volvo vägrade byta in den...... Han köpte en V70 någon annanstans.
Jag fyller 28år i år och har hållt på med bilar sen jag var 12 kanske. Detta utan att ha en bilintresserad förälder.

Haft ett 20-tal Volvo. Mestadels 240 och 740, men även gjort avstickare till nyare såsom S60 -07. Den bilen jag minns bäst var farsans 244 1988. Han köpte den 1990 efter att Volvo löst in hans 744 -88 (motorfel som det aldrig blev ordning på....På en 740 liksom.) Den bilen hade vi i 20år tills den slutligen gick på skrot 2010. Åkt på låååånga resor i den och både "240-lukten" och ljuden sitter som inetsade i minnet. Jag började renovera den runt 2008, men ledsnade tyvärr och bilen samt massor av (ovanliga) tillbehör fick åka på skroten. Om man jämför med dom få 240 som finns kvar idag, så var den alldeles för fin för att skrotas egentligen....Ångrat det rejält. En dag ska jag äga en fin 240 igen och åka med på sommaren.

Den bästa bilen jag haft hittils var en 740 -90 som jag köpte för 2000kr i våras när min S60 återigen var trasig och jag var less. 2000kr var ett fynd, den var sliten men verkligen ingen burk och gav ett rejält intryck. Körde drygt 2500mil med den över sommaren/hösten utan några reparationer eller problem förutom service. Bränsleförbrukning på 0,75 (pendlar mycket landsväg) och en försäkring på 120kr/månaden gav egentligen den ultimata bilekonomin. Sålde den tyvärr i höstas, åkte istället 745 -91 någon månad innan den också såldes, åkte S60 ett tag igen innan den pajade återigen och såldes trasig och nu åker jag 945 -97.

P2 är nog den nyaste plattformen jag kan tänka mig att ha faktiskt. Relativt lättskruvade och undviker man måndagsex så är det bra bilar. Klart man är sugen på en V70II eller nått i den stilen, men jag vet att det blir problem, kör så pass mycket och på dåliga vägar, så det är bara en tidsfråga innan det blir problem.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Bildelsbasen.se har faktiskt lite stötfå[…]

Räckvidd T6 Recharge

Körstilen samt klimatet styr räckvidden […]

Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]