Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
andersuw skrev:
snepo skrev:Tycker synd om dom som inte provar bakhjulsdrivet,,typ Bmw eller Mercedes. Mycket bättre. Drar inte höger vänster från stillastående,går rakt fram i kurvor.. Man slipper alla oljud i bilen.
I mina ögon finns det ingen anledning att tycka synd om dem. Jag har ägt fem bakhjulsdrivna bilar varav tre Volvo. Kan inte säga att jag saknar bakhjulsdriften det minsta. Instabil och sladdbenägen på vinterväg. Har lätt att köra fast även på sommaren. Mycket bättre framkomlighet och stabilitet med framhjulsdrivet. Ingen av mina framhjulsdrivna bilar har haft någon påtaglig "torque steer" (855 T5 med full pådrag möjligen undantagen) och några oljud har jag inte heller haft, i vart fall inte något som orsakats av framhjulsdriften.

En bil som går rakt fram i kurvor? Nej en sådan vill jag helst slippa. ;-) Men bakhjulsdrivna bilar tenderar oftast att ha motsatt problem. Svänger gör det men inte sällan för mycket. ;-)
De bakhjulsdrivna Volvo du hade. Fanns väl varken antispinn eller antisladd. Nu finns ju både och,så det är inga problem. Kan hålla med om att innan antispinn,så var framhjulsdrivna bättre. Har också haft bakjulsdrivna Volvos och Oplar. Som var ännu lättare i bak än Volvo.
av andersuw
Visst, mina bakhjulsdrivna Volvo hade varken antispinn eller antisladd. Men samma sak gäller den Saab 99 -71 jag en gång hade liksom i huvudsak min 855 T5 -94 (som visserligen hade TRACS men det är ju ett rätt begränsat system). Så jag har ju i vart fall kunnat jämföra rakt av hur det fungerar med fram- respektive bakhjulsdrift utan hjälpsystem.

Antispinn och antisladd kan säkert hjälpa till en del när det gäller en del av bakhjulsdriftens stabilitetsproblem. Däremot har de bara begränsat värde när det gäller framkomligheten på slipprigt underlag. Läste för övrigt nyligen ett stort test där man korat "bästa vinterbilen" i Auto Motor & Sport. Såväl den BMW som den Mercedes som deltog (minns inte exakt vilka) hamnade bland de sista i det bankörningstest som ingick, passerade av en rad framhjulsdrivna och motorsvagare småbilar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Framkomlighet handlar mest om stora hjul och tyngden på drivhjulen. Speciellt i en 744, med 57 % av vikten fram, lider den av dåligt tryck på drivande axel. När man inte har släp, alltså.
En farbror körde med två sågverksanpassade lådor spik i botten på bagaget på sin 264 GL en gång i tiden. De fyllde hela bagagebotten (72000 spik per låda) och gjorde att det gick att köra var som helst, praktiskt taget. Förmodligen påverkades även andra vägegenskaper...
Användarvisningsbild
av Derank
Fanns väl bara en bil som var sämre än 740 på vintern och det var Ford Taunus ( hade en sån ochså ) Jag hade 30kg i varje reservhjulsbalja på 740in + baslåda steg och växlare där bak, då tog man sig fram helt ok faktiskt, fick dok planera sina körningar i backarna, sedan hade man väl inet de bästa vinterdäcken på den tiden heller, man körde nog mer olagligt än lagligt men men.
av osla
och om vi då fortsätter under den tid volvo drev i rätt ände så kan vi konstatera att dom var väldigt obalanserade, är man och leker med en 2-900 volvo så får man tokratta och returen tvärkommer, med mercedes från samma tid går det så lungt och fint, oavsett vad man gör som förare så gör bilen exakt samma gång på gång utan att tvärkasta och ha sig
av Waizguy
Beror på vilken diff det sitter på samt hur man vill att bilen ska beté sig. Men javisst har man plattan i mattan och kastar hejdlöst med ratten så kommer returen som ett brev på posten.
Jag förstår inte riktigt hur ni kör om ni behöver cementsäckar och grejer i skuffen :P
Jag körde idag på en isig skogsväg med rena skitdäcken och det var inga problem förutom i en brant nedförsbacke med tvärkurva och lite för hög fart höll på föra volvonosen rakt ned i diket men "fotabs'en" och lite omväxlande gas och små rattrörelser höll mig borta från att få gå sista biten.

Jag har dock svårt att tro att Volvo lever upp till en mercedesstardard (dock inte inräknat med mercedes snik-bilar) Men det var så länge sen ja prova en merca så det kan ju ha skett både förbättringar och försämringar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
2/7/940-serien är väl inte mer obalanserad än någon annan stel bakaxel bil. Grejen med stel axel är ju att den flyttar sig sidleds när den kränger, om man inte har 4-länk eller liknande. 760/960 med delad bakvagn är betydligt mer "lätthanterlig" så att säga, dom kränger inte på samma vis.
Användarvisningsbild
av snepo
Derank skrev:Fanns väl bara en bil som var sämre än 740 på vintern och det var Ford Taunus ( hade en sån ochså ) Jag hade 30kg i varje reservhjulsbalja på 740in + baslåda steg och växlare där bak, då tog man sig fram helt ok faktiskt, fick dok planera sina körningar i backarna, sedan hade man väl inet de bästa vinterdäcken på den tiden heller, man körde nog mer olagligt än lagligt men men.
Opel Ascona A,eller Opel Rekord. De var väldigt lätta i bak. Kom på en till jag haft Mazda 929 -90. Den var extremt halfotad. Stor tung bil,sexa automat. Den släppte hej vilt bak.
Användarvisningsbild
av Derank
Waizguy skrev:Beror på vilken diff det sitter på samt hur man vill att bilen ska beté sig. Men javisst har man plattan i mattan och kastar hejdlöst med ratten så kommer returen som ett brev på posten.
Jag förstår inte riktigt hur ni kör om ni behöver cementsäckar och grejer i skuffen Bild
Jag körde idag på en isig skogsväg med rena skitdäcken och det var inga problem förutom i en brant nedförsbacke med tvärkurva och lite för hög fart höll på föra volvonosen rakt ned i diket men "fotabs'en" och lite omväxlande gas och små rattrörelser höll mig borta från att få gå sista biten.

Jag har dock svårt att tro att Volvo lever upp till en mercedesstardard (dock inte inräknat med mercedes snik-bilar) Men det var så länge sen ja prova en merca så det kan ju ha skett både förbättringar och försämringar.
Då har du säkert aldrig kört en gammal 740 el Opel el taunus i vinterväglag heller
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]