Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:
VolvoB20 skrev:
MartinS skrev:Mina Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico i 255/45-20 på XC60'n har jag haft i fyra somrar, och nu är de nere på mellan 4-5mm. Uppskattar att det rör sig om cirka 6000 sommarmil hittils och jag räknar med att få åtminstone en sommar till innan de är nere på 3mm och dags för byte. Jag upplever inte att de är dåliga på något sätt, som B20 tycker, men han kanske inte hade Zero-däcket? Möjligen är ljudnivån hög, men prestandan upplever jag inte sämre än något annat bruksbilsdäck.
Jodå det var samma Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico. Men du har ju 4-5 mm kvar vid 6000 mil, det innebär att du kan köra 10.000 mil :-O) :-O) :-O) innan de är nere på 1.6 mm, och du har ju en motorstark o tung T6a, med en lättare och svagare bil kan man ju köra ännu längre.

Ett däck som rullar 10.000 mil innan det blir olagligt kan bara inte vara mjukt och greppa bra i alla lägen, det är en fysisk omöjlighet, det måste vara lite av bakelithårdhet för att palla så länge.

En varm sommardag greppar de helt ok. Men en höstdag med +5 grader och våt vägbana var det rena skämtet och några panikbromsningar för älgar, rådjur och vildsvin fick mig verkligen att få hjärtat i halsgropen då de bara kanar.

Men ekonomin är ju rent ut sagt sjukt bra. Milkostnaden blir ju superlåg när de rullar så långt.
Som sagt, jag upplever inte att de är dåliga på något sätt för att vara ett bruksbilsdäck. Jag kan inte erinra mig att jag en enda gång under alla dessa milen känt att däcken har varit en begränsning.
I sådana fall är det bara att gratulera Pirelli om man har lyckats få till bra grepp och 10.000 mil hållbarhet i samma däck. Svårslaget!

Har åkt Continental 4x4 Contact senast, fick bara ut 6000 mil av dem jämfört med Scorpion Assimetrico Zero, men de var betydligt mjukare och greppade på ett helt annat sätt när tempen gick ned och det blev blött ute. Men det snabba slitaget gjorde ju milkostnaden rejält mycket högre också..

Bild
MartinS skrev:När temperaturen går ner under +5 sätter jag på andra däck... :)

Bild

Continental Icecontact 4x4
Det är ju redan nu under +5 på mornarna här nere i södern, men inte vill jag tugga runt på dubbar redan :-), i norrbotten kan det ju t.o.m bli +5 kalla sommarnätter :-)

Men jag har gjort samma iakttagelse på vinterdäcken.

Har kört både europeiska och nordiska friktionsdäck. De nordiska är mycket mjukare och greppar mycket bättre på snö och is men slits betydligt snabbare p.g.a mjukheten. Det europeiska är rätt hårda och funkar i hög fart på Autobahn, men nordiska är för mjuka för att köra riktigt fort med, då smälter de nästan.
Sommardäck Michelin Energy Saver 205/55R16: Helt nya var det bara 6.7 mm mönster på. Var lite förvånad att det var så lite mönster på ett nytt däck

Men efter ca 2000 mil så är det 4.5 mm kvar, kanske lite mindre längst ut på däcket men inte mindre än 4 mm.
Inte så mycket motorväg, har en genomsnittlig hastighet på 58 km/h enligt färddatorn.
Jo.. Vikt och motorväg har ju betydelse.. Men då borde ju mina vinterdäck ha slitits mycket också. Dom torskade ju inte en mm på 1000mil.
Även hur vägarna ser ut påverkar ju slitaget av däcken. Grov halv-sunkig asfalt tenderar att slita mer än plan, tät och fin asfalt.
Sen spelar ju bilen givetvis en stor roll också, bl.a. så kan en tyngre bil ha betydligt bättre fäste med en sorts däck än en lättare bil med exakt samma däck - eller vice versa.

Så det finns ju betydligt mer saker som påverkar slitage(och grepp) än just däcken i sig.
Personligen oroar jag mig inte direkt mycket för slitage, fast skulle dom slitas ut på <1000mil skulle jag väl inte vara så glad förståss...
Det rekommenderas ju att man lägger om till vinterdäck innan snön kommer så att dom får gå ett antal mil på just asfalt för att mjukas upp. Man får försöka att ta det lite lugnt i kurvorna. :)

Verkar som att det finns risk för snö uppåt norrlandskusten i veckan så det känns just nu rätt bra att jag bytt!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]