- sön 28 aug 2016, 21:55
Vill man ha mycket anläggningsyta så är det ju bara att pysa ur lite luft ur däcken
Blir kanske inte så stabilt i kurvorna dock :D

Moderator: Moderatorer
ER skrev:Sa jag att jag kör dubbfritt också..? :mrgreen:llesrof skrev:Att det är halt vid korsningar/trafikljus beror på dubblösa bilister som polerar vägbanan sommar som vinter, med AWD förbättras chansen att komma iväg hyfsat även när man gör som dessa dubblösa FWD/RWD bilister, dvs "stämplar pellen i botten" fast med skillnaden att man inte spinner bort kraften som dom utan befinner sig 10-15m före innan dom ens fattat vad dom gjort för fel. Är enbart tack vare dubbat som vägarna har friktion och utan dubbdäck skulle vägarna behövas fräsas av årligen då slitytan polerats för mycket av däck som inte har dubb och det oavsett personbil eller tunga fordon som även sliter sönder underlaget när däcken på axel 2/3 och däröver på släp/dragbil hasar vid sväng och med undermåligt/"kostnadseffektivt" oljegrus så slits gruset bort på nolltid och oljan blöder vid sommarvärme.volvoc70cab skrev:Därför kör jag FWDTack. Då vet vi det.
LÄST !!!!
Lågt däcktryck påverkar inte däckets omkrets, jämför med en bandvagn. Däremot är det så att många AWD-system kopplar in "fyrhjulsdriften" under alldeles för lång tid när varvtalet skiljer mellan fordonets olika axlar – när framhjulen rullar snabbare än bakhjulen (t.ex. på grund av mer slitna framdäck). Min verkstad får in väldigt många stadsjeepar som måste få AWD-systemet utbytt när diverse solbrända blöjraggare har slitit ner framdäcken kraftigt efter att ha försökt imponera på fjortisarna utanför McDonalds genom burnouts och andra dito pubertala övningar
Fast när det gäller däck på samma axel torde det vara samma på alla bilar. Man bör ha lika stora för att inte diffen ska arbeta hela tiden.
Det är annat när det gäller fram- mot bakhjul, olika 4WD är olika känsliga beroende på konstruktion (mellandiff).
Tex. gick ju V70 AWD ner om man inte bytte alla däck samtidigt. En liten nätt kostnad på 40.000...
Om man läser i en del instruktionsböcker framgår ganska tydligt att det är ytterst noga med att alla däcken är lika mycket slitna. I Audis fall har jag för mig (orkar inte titta efter) är det så att om ett däck byts på t.ex. bakaxeln måste BÅDA bytas för att drivlinan inte skall ta skada. Få tycks ha koll på dett
Waizguy skrev:Sjukt att folk är så beroende av hur många drivande axlar fordonet har för att kunna klara en svensk vinter.Det är ju för tusan inne i stan man behöver AWD. Det är isigt när man skall iväg från korsningar och trafikljus, för att inte tala om dåligt snöröjda parkeringsplatser. Största anledningen till att köra AWD är nog ändå att det retar många små viktigpettrar som anser att AWD är onödigt, dåligt för miljön och att riktiga karlar minsann klarar sig med tvåhjulsdrift och helst så på bakhjulen. :mrgreen:
Ännu konstigare är att man behöver awd som boende i stockholm för att åka till fjällen en gång per år.
Kanske 4 hjul som driver inte är nog bäst att köpa 6WD så man tar sig till dalarna....;)
Ju fler jag kan reta med AWD ju bättre är det, men det är aldrig jag som sitter fast heller även om jag mer ofta än sällan agerar gratis snöplog med eller utan fordon med AWD.
Alltid lika tillfredställande att kunna glida iväg utan vilt hjulspinn som grannen i kön och det utan att ens varva nåt då kraften går ner i vägen och inte upp i rök/spinn och därmed tappa momentum. Bäst känsla får man om det är en BMW som saknar blinkers men sänkt så den är obrukbar på svenska vägar som "fastnar" och blir frånåkt av en "traktor".
Lövet skrev:Det här verkar just nu vara forumets sämsta tråd. Höj nivån en smula annars finns risk att den inte är kvar så värst mycket till.
volvoc70cab skrev:Undran , ska du verkligen ha åsikter om inläggen som moderator ?
Lucif3r skrev: Hehe ja... Jag bor i en riktig snöhåla, där AWD faktiskt skulle göra någon nytta men... Jag har bara haft 2-hjulsdrivna bilar med öppen diff(=driver på det hjul som går lättast), och jag har bara "kört fast" EN gång, och det var på min egen uppfart som får spolad glansis under vintern, och det var första vintern med V70in och var helt mitt eget fel, då jag placerade bilen som om den vore RWD(hade en 945a innan) som jag var van vid för att få fäste...Hehe, jag har kört runt i syd, nord, öst och väst i Sverige med RWD och aldrig fastnat (Peppar peppar). Jag har dock en endaste gång fastnat med en FWD och det var en Ford med icke urkopplingsbar antispinn :-(O). Det var egentligen mitt eget fel, jag stannade och skulle vända på en skitsmal skogsväg och bakhjulen sjönk ned i snödrivan sen var det stopp. Jag var själv i bilen såklart, men efter lite gungande och slirande så kom jag loss efter ett par svettiga minuter.Då var det bara att låta bilen glida ner för backen med stolheten droppandes efter och göra om göra rätt :lol:
llesrof skrev: Det är ju för tusan inne i stan man behöver AWD. Det är isigt när man skall iväg från korsningar och trafikljus, för att inte tala om dåligt snöröjda parkeringsplatser. Största anledningen till att köra AWD är nog ändå att det retar många små viktigpettrar som anser att AWD är onödigt, dåligt för miljön och att riktiga karlar minsann klarar sig med tvåhjulsdrift och helst så på bakhjulen. :mrgreen:Riktiga män med träskor åker väl spark? :)
ER skrev:nja, dubbfritt och att folk inte kan köra utanför dom 2 första hjulspåren som blir är de största problemet, alltid samma sak vid röljusen, i mitten av vägen där alla kör är det tok halt, men håller man en halvmeter åt något håll så är det hur bra fäste som helst. men det är något med folk att dom måste följa den första bilens spår, om än den bilen hade kört rakt ut i diket så hade dom efter hållit dom spåren.llesrof skrev:Att det är halt vid korsningar/trafikljus beror på dubblösa bilister som polerar vägbanan sommar som vinter, med AWD förbättras chansen att komma iväg hyfsat även när man gör som dessa dubblösa FWD/RWD bilister, dvs "stämplar pellen i botten" fast med skillnaden att man inte spinner bort kraften som dom utan befinner sig 10-15m före innan dom ens fattat vad dom gjort för fel. Är enbart tack vare dubbat som vägarna har friktion och utan dubbdäck skulle vägarna behövas fräsas av årligen då slitytan polerats för mycket av däck som inte har dubb och det oavsett personbil eller tunga fordon som även sliter sönder underlaget när däcken på axel 2/3 och däröver på släp/dragbil hasar vid sväng och med undermåligt/"kostnadseffektivt" oljegrus så slits gruset bort på nolltid och oljan blöder vid sommarvärme.volvoc70cab skrev:Därför kör jag FWDTack. Då vet vi det.
LÄST !!!!
Lågt däcktryck påverkar inte däckets omkrets, jämför med en bandvagn. Däremot är det så att många AWD-system kopplar in "fyrhjulsdriften" under alldeles för lång tid när varvtalet skiljer mellan fordonets olika axlar – när framhjulen rullar snabbare än bakhjulen (t.ex. på grund av mer slitna framdäck). Min verkstad får in väldigt många stadsjeepar som måste få AWD-systemet utbytt när diverse solbrända blöjraggare har slitit ner framdäcken kraftigt efter att ha försökt imponera på fjortisarna utanför McDonalds genom burnouts och andra dito pubertala övningar
Fast när det gäller däck på samma axel torde det vara samma på alla bilar. Man bör ha lika stora för att inte diffen ska arbeta hela tiden.
Det är annat när det gäller fram- mot bakhjul, olika 4WD är olika känsliga beroende på konstruktion (mellandiff).
Tex. gick ju V70 AWD ner om man inte bytte alla däck samtidigt. En liten nätt kostnad på 40.000...
Om man läser i en del instruktionsböcker framgår ganska tydligt att det är ytterst noga med att alla däcken är lika mycket slitna. I Audis fall har jag för mig (orkar inte titta efter) är det så att om ett däck byts på t.ex. bakaxeln måste BÅDA bytas för att drivlinan inte skall ta skada. Få tycks ha koll på dett
Waizguy skrev:Sjukt att folk är så beroende av hur många drivande axlar fordonet har för att kunna klara en svensk vinter.Det är ju för tusan inne i stan man behöver AWD. Det är isigt när man skall iväg från korsningar och trafikljus, för att inte tala om dåligt snöröjda parkeringsplatser. Största anledningen till att köra AWD är nog ändå att det retar många små viktigpettrar som anser att AWD är onödigt, dåligt för miljön och att riktiga karlar minsann klarar sig med tvåhjulsdrift och helst så på bakhjulen. :mrgreen:
Ännu konstigare är att man behöver awd som boende i stockholm för att åka till fjällen en gång per år.
Kanske 4 hjul som driver inte är nog bäst att köpa 6WD så man tar sig till dalarna....;)
Ju fler jag kan reta med AWD ju bättre är det, men det är aldrig jag som sitter fast heller även om jag mer ofta än sällan agerar gratis snöplog med eller utan fordon med AWD.
Alltid lika tillfredställande att kunna glida iväg utan vilt hjulspinn som grannen i kön och det utan att ens varva nåt då kraften går ner i vägen och inte upp i rök/spinn och därmed tappa momentum. Bäst känsla får man om det är en BMW som saknar blinkers men sänkt så den är obrukbar på svenska vägar som "fastnar" och blir frånåkt av en "traktor".
osla skrev: sen att awd skulle behövas i stan är ju bara skitsnack, planerar man körningen och inte håller full fart fram till röljus och korsningar och då ställer sig på bromsen, utan istället saktar in och slipper stanna till helt så är du jämsides med han som kör en ny fin awd bil som fått stå still och vänta på gröntEh... vänta nu.. Skulle dom med AWD på nått vis kunna hålla full gas längre tid och klara av att stanna snabbare?! Nej nu tänkte du nog lite snett? ;)