Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Däcken är 17 år gamla vilket är ca 149000 timmar, minst 95% av den tiden har de varit förvarade i en bra eller dålig miljö. Utan att veta exakt hur de varit förvarade under dessa mer än 140000 timmar är det omöjligt att under ed i domstol slå fast att det är eller inte är trafikfarliga. Man kan på goda grunder anta hur det förhåller sig men det går inte att slå fast att alla däck som är x år gamla är en trafikfara medan x-1 år gamla däck är ok.
På skoj plockade jag fram mina gamla däck till supran. Det är kompletta fälg+däck som jag lade undan för sisådär 15 år sedan pga att jag köpte större fälgar. Det har inte rullat många mil, kanske 100.

Kan meddela att de fotfarande luktar nytt, är mjuka och fortfarande har ett sjuhelvetes grepp, ja, jag har provkört dem för att testa nu.

Lagrar man däcken mörkt o svalt åldras de knappt alls.

Känns som det är lika skadligt att ha bilen parkerad i solen en månad som att däcken ligger kallt o svalt i källaren i 15 år. Det är väl därför datummärkningen inte säger ett skvatt om hur bra däcket är.
VolvoB20 skrev:Känns som det är lika skadligt att ha bilen parkerad i solen en månad som att däcken ligger kallt o svalt i källaren i 15 år. Det är väl därför datummärkningen inte säger ett skvatt om hur bra däcket är.

Ja, exakt. Därför det också är omöjligt att sätta en "åldersgräns" på däck, eftersom det varierar så fruktansvärt mycket beroende på hur dom varit lagrade och använda.

Men alla parter är nog överrens om att 15år+ gamla däck som suttit på en bil hela tiden är tämligen skrot :roll: Problemet är ju hur man ska kunna bevisa det, utan att ta däcken till labb som säkert kostar mer än 5 uppsättningar nya däck :roll:
Jag köpte en andrabil förra året, på bilen satt indonesiska däck som var ca 7 år gamla och hyfsat mycket kvar på mönstret. Dessa däck fick den lilla 86-hästaren att kännas som en Ferrari, gick knappt att starta i vått underlag utan hjulspinn och bilen kunde kana rakt fram i rondeller vid regn och blött väglag om man inte körde sakta. Även vid torrt underlag fick man vara lätt på gasen för att inte börja spinna loss, lade två fina spår utanför parkeringen en dag när jag hade bråttom.
Till denna säsong åkte det på Michelin-däck med tillverkningsår 2002, alla tidigare problem som bortblåsta. Dessa är visserligen både något högre och bredare (195-60-15 mot tidigare 175/65-14), men går knappt ens att rivstarta med bilen. Inga problem i rondeller eller liknande.

Så jag skulle nog säga att det hänger på fabrikat och modell mer än åldern. Men det är klart, ett 15 år gammalt kvalitetsdäck kan orimligen mäta sig med ett nytt.
Visst är det så. Pirelli Scorpion Assimetrico som Volvo ibland levererar till XC modellerna är ju gjorda i bakelit eller samma material som i ishockeypuckar. Grymt kass grepp om det är det minsta fuktigt, för att inte tala om bromssträckan- Men så håller de i 10.000 mil också.

Continental har däremot en del däck "suddgummi", mjukt och sjukt bra grepp men så håller de bara 3000 mil.
OM Assimetrico var SÅ dåliga skulle dom INTE fungera så pinsamt bra som dom gör på våt gräsmatta, på sand, i väta, på snö för att vara sommardäck och bättre än sämsta dubbfria "vinterdäcket". Dom skulle ju inte heller greppa mera än vad XC klarar av enligt vissa "tester". XC70 skulle ju välta direkt OM Contis däck var så fantastiskt bra och vara livsfarliga med körförbud och säljförbud om dom sätts på en XC70.
XC70 är mera skogsmulle än asfaltsracer så däck som Assimetrico anpassade för grusväg/våt gräsmatta passar bättre än klibbiga däck som slits ut på nolltid utan att ge någon fördel annat än att man tvingas köpa nya däck i förtid.

Är inte imponerad av Contis motsvarande 4x4 däck efter att testat dom på en MY15 D4:a vid jämförande test utanför asfaltens revir förra sommaren.
Har haft klibbiga Goodyear F1 Eagle på en S40 för mer än 10 år sedan och det var sämsta skiten jag testat då dom tog slut på en sommar som framdäck och det utan att misshandlas med sugmotor på bilen, bara nöta grövre asfalt och oljegrusväg som sliter än mera än slät asfalt.

Heller 10000mil på trygga och säkra däck som inte sviker i väta som nån låtsas dom skulle göra än 3000 dyra mil på suddigummin som riskerar välta bilen och därmed tvinga en att köra på helspänn utöver att slanta upp onödiga summor för klart dyrare däck tre gånger så ofta. Finns roligare saker att lägga pengar på än däck som INTE ger något extra tillbaka.
jag ser att åsikterna går isär rejält här.
Ett mjukt däck är ett dåligt däck generellt sett, det tappar skärpan riktigt varma dagar samtidigt som det slits onödigt fort och har lång bromssträcka.
Hårda däck är bra sommardäck, men även bra på våta vägar - där mjuka däck är chanslösa

Kan bara inflika med att pirellie scorpion asimetrico inte är något bra däck, det har hög ljudnivå, men framförallt så spårar däcket otroligt mycket, även på plan väg.
Det blir bakläxa på det däcket, pirellli - Gör om - Gör rätt !

Spårandet försvann när jag bytte till Hakka, samtidigt som bilen går tyst.
milktrucker skrev:jag ser att åsikterna går isär rejält här.
Ett mjukt däck är ett dåligt däck generellt sett, det tappar skärpan riktigt varma dagar samtidigt som det slits onödigt fort och har lång bromssträcka.
Hårda däck är bra sommardäck, men även bra på våta vägar - där mjuka däck är chanslösa

Kan bara inflika med att pirellie scorpion asimetrico inte är något bra däck, det har hög ljudnivå, men framförallt så spårar däcket otroligt mycket, även på plan väg.
Det blir bakläxa på det däcket, pirellli - Gör om - Gör rätt !

Spårandet försvann när jag bytte till Hakka, samtidigt som bilen går tyst.
Då är det nåt fel på din bil, vilket jag kan hålla med om då min S60 ur samma generation som din XC spårade mera med vissa däcktyper/fabrikat än andra och var överkänslig på detta med däckval trotts allt nytt i hjulupphängningen/armar/fjädrar/dämpare/leder mm. Då satt det bara smala 225/45-17 på den. Var heller inte bästa bilgeneration att vara sparsam på gummit heller.
XC:n av senaste generationen spårar inte med Pirelli oavsett 235/55-17 eller 235/45-19 för mig, och spårar inte mera än motsvarande XC70 D4 MY14 jag provade förra sommaren med Contis motsvarande däck fast som 235/50-18.
Mera högljutt? inte märkbart sålänge däcket är hyfsat brukbart, alla däck blir mer eller mindre högljudda när dom närmar sig slutet på cykeln och V-mönster är förkastligt val om man vill ha någorlunda ljudnivå då dom blir högljudda så fort klackarna slits till ofördelaktig form vilket sker efter kort tid.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS