Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

kvillebäck skrev:Det kanske till och med kan komma viss utveckling av bränslet.

Helt klart gör det det , utvecklingen följer ju kraven , det är ju inte så längesedan det var helt OK att en mellanklassbil drog 1,2 i stadstrafik och att motorerna renoverades vid 10-15 k

Bränleceller finns ju och har funnits i flera år nu ,kommer kravet så lanseras dom och kommer förmodligen att slå ut samtliga övriga alternativ
Den första vätgas macken är under planering i Göteborg redan nu :D
Njae bränslemotorena blir inte bättre för varje år som går, tex S80 D4 vea automat -16 har fått högre deklarerad förbrukning än s80 vea d4 -14 däremot ska den senare bränsletörstiga vean släppa ut färre skadliga partiklar.
llesrof skrev:Men det tar väl fortfarande uppåt 40 minuter att snabbladda en elbil och då får man ändå inte mer än högst 80% laddning? Att stanna och ladda uppåt en timma var 30:e mil känns som primitiv teknik även om det just idag anses enastående och framkant.
Tesla har visat att det inte behöver vara så.. Där laddar du 20-25mil på 20-25min.
Däremot är det för dyra bilar för gemene man just nu.. men när model 3 kommer kan det bli annorlunda. Det har snackats om ungefär samma räckvidd på en bil som ska starta på $35000.
Beräknad att släppas 2018.

Följt forumet där ett tag nu och läst flera historier om sommarsemester ner till både Frankrike, Italien och Kroatien.
Jag stannar och tar paus under semesterresor med fossilbil också.. oftast längre än 20 minuter.
De allra, allra flesta bilar kostar en hel del pengar att använda. Oftast blir en dyrare bil dyrare i drift. Största punkten för de flesta med en någorlunda ny bil är värdeminskningen. Bilen kommer att minska i värde oavsett om den drivs med bensin, diesel eller el.

Med nuvarande låga ränta och relativt höga reallöner har det i snitt aldrig varit billigare att köra ny bil för "medelsvensson". Det oavsett om bilen ägs, privatleasas eller är en tjänstebil.

De flesta nya bilar säljs till företag. Där styr policy angående utsläpp ofta ganska hårt. Därför är det många som mer eller mindre tvingas välja diesel. Det smittar också av sig till de som köper privat, då de bästa erbjudandena oftast läggs på de modeller som väljs av tjänstebilisten. De som köper begagnat får vackert ta vad som erbjuds.

Min spådom är att vi kommer att se en växling mot hybrid, och i viss utsträckning elbilar. Jag har svårt att se att förmånsbeskattningen inte görs om relativt snart, och det kommer att styra vad många väljer. VW räknar med att sälja många GTE hybrider. Inte för att de är så bra, men för att de ger lågt förmånsvärde. För precis som i Norge blir många betydligt mer "miljövänliga" om det är ekonomiskt fördelaktigt. :wink:
Lite of topic.. Men VWs framtida bilförsäljning får vi se hur det går med... Känns som att det som hänt är ett rätt stort slag för förtroendekapitalet. Totalt säljstopp i USA idag och risk för sinnessjukt höga bötesbelopp för fusket med utsläppssiffrorna.
Camel skrev: Med mitt inlägg avsåg jag endast det faktum att varje teknologi premieras skattemässigt vid införandet för ett sedan beläggas med full skatt (och lite till) när bred användning uppnåtts.
Så sant som det är sagt. Ta exemplet med LPG på 1980 talet. Det bränslet skattade man bort genom att besluta om lika mycket skatt per liter, när det blivit en stor andel bilar som använde det bränslet.
Det skrivs i tråden om elbilars låga driftskostnader. Men när de bilarna kommer ut som begagnade på marknaden efter några år kanske de måste göras byte av batterierna, och det är nog inte billigt. Jag har hört siffror på 100.000 tals kronor för batteripacket i en Tesla. Hur blir begagnatpriset då?
joel80 skrev:Lite of topic.. Men VWs framtida bilförsäljning får vi se hur det går med... Känns som att det som hänt är ett rätt stort slag för förtroendekapitalet. Totalt säljstopp i USA idag och risk för sinnessjukt höga bötesbelopp för fusket med utsläppssiffrorna.
VW är inte först ut, Volvo (Trucks) har gjort precis samma tidigare och åkt fast.

Och Volvo och VW är inte ensamma på listan, där finns också Caterpillar, Inc., Cummins Engine Company, Detroit Diesel Corporation, Mack Trucks, Inc., Navistar International Transportation Corporation, Renault Vehicules Industriels
SvenB skrev:Det skrivs i tråden om elbilars låga driftskostnader. Men när de bilarna kommer ut som begagnade på marknaden efter några år kanske de måste göras byte av batterierna, och det är nog inte billigt. Jag har hört siffror på 100.000 tals kronor för batteripacket i en Tesla. Hur blir begagnatpriset då?

Ja så är det nog , vem skulle vilja betala "elbilspris " för en elbil som är 6- 10 år så förmodligen blir det dom bilarna som får kortas livslängd av alla . :shock:
Det skulle vara intressant att få reda på hur många el bilar inklusive Tessla som köpts i Sverige och inte dom som leasats och så .
Under perioden jan-aug 2015 registrerades 2049st elbilar i Sverige, varav 635 st var Tesla model S. Elbilarna utgör i dagsläget knappt 1% av försäljningen.

Bland elbilarna ser topplistan ut så här:

Nissa Leaf 651
Tesla Model S 635
Renault Zoe 230
E-Golf 217
Nissan E-NV200 113
E-Up! 110
BMW i3 51 (ej med räckviddsförlängare)
Kia Soul 26

(BMW i3 med räckviddsförlängare räknas som laddhybrid och registrerades under samma period i 179st exemplar.)

http://www.bilsweden.se/statistik/arkiv ... -2015-(ii)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE