- tor 18 jun 2015, 13:44
Vad jag läst så blandas HVO med fossilbasen innan destillering/förädling till diesel-olja så den räknas som "destillerad petrolium" här (?)
Moderator: Moderatorer
jwiss skrev:Vad jag läst så blandas HVO med fossilbasen innan destillering/förädling till diesel-olja så den räknas som "destillerad petrolium" här (?)Okej så då skulle man kunna säga att det uppskattningsvis kan röra sig om 25-30%, men även vara under?
SBergdahl skrev:Varför skulle mer föroreningar som ändå inte förbränns vara bra för förbrukningen? Bara nyfiken.Allt handlar ju om hur mycket energi bränslet har, ju mera desto mindre drar bilen... Svenskdiesel har som sagt inte mycket energi i sitt bränsle därför drar bilen alltid mera när man tankar i sveariket.
SBergdahl skrev:Skillnaden mellan mk1 och europeisk diesel är väl i första hand mängden föroreningar så som svavel? Dessa är dyra att rena bort så bara så mycket som behövs tas bort i raffen. Eller skulle den spädas ut samtidigt menar du?Europadieseln har inget svavel i sig numera, eller är nog ganska så länge som dom tog bort den i hela Europa... Den största skillnaden jag vet som tex inte Ultimate Diesel på Aral inte har är att det är ren diesel så det finns inget Biodiesel inblandat i.
De europeiska kraven har väl/ska också skärpas till samma nivå som de svenska?
Man får skita uti busken då. :-)
Nytt Ferrita rostfritt sportsystem installerat. :[…]