Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jwiss
Vad jag läst så blandas HVO med fossilbasen innan destillering/förädling till diesel-olja så den räknas som "destillerad petrolium" här (?)
av skrothögen
jwiss skrev:Vad jag läst så blandas HVO med fossilbasen innan destillering/förädling till diesel-olja så den räknas som "destillerad petrolium" här (?)
Okej så då skulle man kunna säga att det uppskattningsvis kan röra sig om 25-30%, men även vara under?
Användarvisningsbild
av milktrucker
både preem, statoil och OKQ8 erbjuder idag en ny typ av miljövänlig diesel baserad på alternativa fettkällor. slaktrester, veg.olja etc. Det är spelar ingen roll hos vilken av dem du tankar - det finns nämligen bara 2 raffinaderier som tillverkar det, den ena är preem den andra finska Neste oil.
Oljemarknaden fungerar identiskt med elmarknaden. Det finns olika typer av avtal, produkter och rabatter.
När jag tecknar mig för 100% ren förnyelsebar energi betyder det att jag betalar för den el som vindkraftverket/vattenkraftverket producerar och fyller på elnätet med tillsammans med tysk kolkraft och svensk/finsk kärnkraft, allt är ändå ihopkopplat.
Precis likadant är det inom drivmedel. Man köper en produkt som tillförs depån, men det man får är även blandat med andra producenters produkter. Den evolutions ni tror ni får i tanken har några 08'or redan fått en del av, så återigen är det inte troligt att man får mer än max 10% förnybart vid en tankning. Så om ni tror att ni får ner 35% ren förnyelsebar energi i tanken, tänk om!

Jag tankar hos det företag där jag känner mig välkommen och uppskattad hos som kund, med fina erbjudanden och bra rabatter. I detta fallet OKQ8. Sen att jag egentligen tankar preems produkter, utblandat med ST1 och statoil är inget jag bryr mig om, det är rabatten som är det viktiga för mig.
av Perra79
Den bästa dieseln man kan tanka är Ultimate Diesel på Aral i Tykland, där märker man att bilen dra mindre soppa mot Sveriges MK1 smörja... Sen var jag även en Sväng efter Trollstigen i Norge och tankade jag vid 2 tillfällen V-Power Nitro+ som jag också märkte gjorde att bilen tog lite mindre sås...
Sen när jag är uppe i Luleå så brukar jag åka över till Finland och tanka röddiesel, och då tar bilen också lite eftersom detta bränsle tar dom in från Ryssland.

Om jag säger som så, så fort jag får tillfälle att tanka i ett annat land så gör jag det eftersom jag helst inte vill tanka MK1 här i Sverige.
av Perra79
SBergdahl skrev:Varför skulle mer föroreningar som ändå inte förbränns vara bra för förbrukningen? Bara nyfiken.
Allt handlar ju om hur mycket energi bränslet har, ju mera desto mindre drar bilen... Svenskdiesel har som sagt inte mycket energi i sitt bränsle därför drar bilen alltid mera när man tankar i sveariket.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Skillnaden mellan mk1 och europeisk diesel är väl i första hand mängden föroreningar så som svavel? Dessa är dyra att rena bort så bara så mycket som behövs tas bort i raffen. Eller skulle den spädas ut samtidigt menar du?

De europeiska kraven har väl/ska också skärpas till samma nivå som de svenska?
av Perra79
SBergdahl skrev:Skillnaden mellan mk1 och europeisk diesel är väl i första hand mängden föroreningar så som svavel? Dessa är dyra att rena bort så bara så mycket som behövs tas bort i raffen. Eller skulle den spädas ut samtidigt menar du?

De europeiska kraven har väl/ska också skärpas till samma nivå som de svenska?
Europadieseln har inget svavel i sig numera, eller är nog ganska så länge som dom tog bort den i hela Europa... Den största skillnaden jag vet som tex inte Ultimate Diesel på Aral inte har är att det är ren diesel så det finns inget Biodiesel inblandat i.
Skillnaden är STOR när man tankar riktigt diesel mot diskvattnet som säljs här.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Man får skita uti busken då. :-)

Nytt Ferrita rostfritt sportsystem installerat. :[…]

Värmepaket

Säger det POFF plötsligt utan för v[…]

En blinkers funkar inte Volvo 940