Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av perhall
Droopy skrev:
crumpets skrev:Taklucka har ju inte ett smack att göra med att släppa ut värme. Det är ju att antingen få in solljus i kupén, eller få lite vindbrus i håret utan att behöva ha cab. Jag älskar taklucka, tycker det gör sjukt mycket på bil med plåttak. Skulle verkligen försöka få in det i budgeten om jag köpte bil där panorama ej var valbart bara pga solljuset.

Sagaper: Håller helt klart med dig! Underbart!

Usprungligen var tackluckan för att ventilera/släppa ut värmen. och i takt med att allt fler bilar fick AC/ECC/ACC försvann tácklucan.
Fast nu är den vanligare på V70 än den var MY80!
142 GL hade soltak std.
244 GL (MY75-58) också.
244 GLE (MY79) också.
244 GLT (MY80f) inte.
245 fanns inte med taklucka i Sverige.
Skulle tro att 15% av 244 och 7% av 240 MY80 hade taklucka.
Nu är det nog 30% iom paket...
av perhall
MartinS skrev:Ljusinsläpp är positivt, men sedan är det bara negativa punkter jag kan komma på. Jag skall inte välja soltak på min nästa bil.

-Lägre takhöjd
-Läckagerisk
-Högre vikt i taket
-Sämre krockskydd
-Vindbrus
-Risk för stenskott i luckan

Så i kombination med svart innertak, finns det ju inga fördelar whatsoever, enligt mig...
Vindbrus och läckagerisk är minimalt för "små" takluckor men ganska vanligt på panoramatak. BMW e61 värst... och e46... i övrigt precis som du säger. På marginalen är det ju även vid en helt tät taklucka svårt att tro att det int låter liiiiiiiiite mer, precis som en takreling...
Användarvisningsbild
av EjS
Har taklucka och tycker om det. Använder den dock inte i motorvägsfart.

Kör dessa dagarna i en hyrt 2015 Camaro Cab och innan skulle jag också vilja sagt att jag aldrig skulle tycka om en cab.

Visst - den ska bara används på sommaren - men när det blir dags. Vilken helt fantastisk känsla.

Att köra utan tak och njuta av motorljudet - det är oslagbart.

Fast det blir nog aldrig populärt i Sverige pga. Klimatet.

Taklucka vill jag försöka ha i alla fall. En targa - typ Corvette eller 911 vore optimalt :)
av dissonans
oldtimersmc skrev:Har en älgkrocktestfilm i bakhuvudet där en v70 dras in i en fiktiv gummi älg och där är inte takluckan ett plus...
Skall försöka leta upp den.
Yiha här kommer den...

Hör ihop med följande:
http://media.folksam.se/sv/files/2011/1 ... t-2011.pdf

Där det summeras med: "Det var för få fall för att utvärdera effekt av taklucka. Utfall i tidigare körde [sic!] krocktester tyder på att taklucka skulle kunna vara fördelaktigt."
Användarvisningsbild
av sony
Har ni Ac på när luckan är öppen?
Användarvisningsbild
av wissel
Idag körde vi faktiskt med Takluckan fullt öppen.....har inte använt den ö h t. tidigare,
men det var en positiv överraskning, SKÖNT med frisk luft (nåja) när vi rullade i 40-60 km.
Kommer nog att öppna den någon gång till framöver.....
av mikebike
Jag körde med takluckan öppen i bakkant för första gången idag, mindre buller än när den var helt öppen.
Mindre risk för solbränna i flinten också... :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Grymt konstigt mode, snart försvinner fönstren för modet drar upp dörrsidorna högre o högre.Som att sitta i en tank med skottgluggar, Så för att få in lite ljus får man sätta in glaslucka,
Användarvisningsbild
av lennarte
mikebike skrev:Jag körde med takluckan öppen i bakkant för första gången idag, mindre buller än när den var helt öppen.
Mindre risk för solbränna i flinten också... :wink:
Jag gjorde samma, det brusade ordentligt. Kommer inte ihåg att det gjorde det i fjor så jag fick kolla när jag kom hem. Lastbågar.... :oops:

Mvh
Lennar
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]