Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Heh, stulen polisbil... Skulle tro att om det skulle hända skulle det nog vara rätt högt prioriterat att finna bilen och få bort den från vägarna asap. Polisbilarna nu för tiden har väl GPS trackning inbyggt också för delen(borde ha iaf, med tanke på att t om nya privatbilar kan fås med det), så hitta en stulen polisbil bör nog inte ta många minuter.
Så att "bli stoppad" av en stulen polisbil är nog tämligen obenfintlig i sverige, men visst kan det ju hända rent teoretiskt.
det är bara jönssonligan som kan komma på den tanken
skrothögen skrev:Haha, cruisar det omkring många stulna polisbilar där du bor som då även har tid att åka omkring och stanna folk?
Dra den valsen för tingsrätten och du kommer för evigt att bli citerad i diverse dassböcker.
Är vi på den nivån nu :D :-)-) :-)-) :-)-)
Tja, cruisar det omkring många som viftar med bibliotekskort där du bor? ;) Dra den valsen i tingsrätten och du komer för evigt att bli citerad i diverse dassböcker. Det var ni som satte nivån redan på förra sidan, inte jag.

3 § En trafikant ska lyda en polismans anvisning för trafiken.
torbjorn_75 skrev:
skrothögen skrev:Och om du stannar för en "skojare" som blinkar med olika ljus, lås dörren och invänta polislegitimation annars ringer du och anmäler direkt att någon utger sig för att vara polis.
Polisleg ja, det är det ju flera här på forumet som inte godkänner.
Om det är mig, bland annat, du menar så godkänner jag visst ett pölisleg om det presenteras på ett sådant sätt att det går att identifiera som just ett polisleg. Men att viffta med något tre-fyra meter bort, är inte det enda som behöver göras för att stoppa mig. Men enligt din tolkning skulle det vara onödigt att utrusta polisbilar med stoppanordningar, det skulle ju räcka med att hålla ett polisleg innanför vindrutan.
Det kanske är jag som missuppfattat. Jag tyckte att du hade åsikten att polisleget var tillräcklig stoppmetod. Det är ju inte alltid som polisen kan komma upp jämsides.
SvenB skrev:Det kanske är jag som missuppfattat. Jag tyckte att du hade åsikten att polisleget var tillräcklig stoppmetod. Det är ju inte alltid som polisen kan komma upp jämsides.
Då blir det inget stopp. De kör upp jämsides om de ska stoppa någon, och visar polisleg genom sidorutan. Då är man skyldig att stanna.

Om polismannen mot förmodan inte kan reglerna och försöker stoppa någon på ett felaktigt sätt är man naturligtvis inte skyldig att stanna. Det är ju därför vi har regler för det här.
:stefan: skrev:Min käre far jobbade som trafikpolis och stoppade flera gånger trafiksyndare i vår vanliga privata bil.

Upp jämsides, hänga på tutan, visa upp polisleget så gott det gick genom sidorutan och en bestämd gest att stanna - behöver inte vara mer avancerat än så. :D
Direktrapport från verkligheten. Glasklart och odiskutabelt.
torbjorn_75 skrev:
:stefan: skrev:Min käre far jobbade som trafikpolis och stoppade flera gånger trafiksyndare i vår vanliga privata bil.

Upp jämsides, hänga på tutan, visa upp polisleget så gott det gick genom sidorutan och en bestämd gest att stanna - behöver inte vara mer avancerat än så. :D
Direktrapport från verkligheten. Glasklart och odiskutabelt.
Jag tvivlar inte en sekund på att det som :stefan: säger om sin far stämmer. Men jag är inte lika säker på om man blir bötfälld om man inte åtlyder en sådan uppmaning att stanna. :roll:
Om polisen har signalerat att ett fordon ska stanna, är föraren enligt trafikförordningen skyldig att stanna.

Böterna hittar du i ordningsbotskatalogen
"Underlåtenhet att lyda polismans anvisning för trafiken" 1500 kronor

Men det finns inga garantier, inte ens Palmemordet är ju uppklarat.
Har en vän som är polis och jobbar civilt och använder sin egen bil allt som oftast. I den har han ett löst blåljus, en sk. Kojak-lampa som ligger gömd i mittpanelen.
Jag skall fråga honom vad som krävs för att han skall få göra ett fordonsstopp.
torbjorn_75 skrev:Om polisen har signalerat att ett fordon ska stanna, är föraren enligt trafikförordningen skyldig att stanna.

Böterna hittar du i ordningsbotskatalogen
"Underlåtenhet att lyda polismans anvisning för trafiken" 1500 kronor

Men det finns inga garantier, inte ens Palmemordet är ju uppklarat.
Jag vet ingen här på forumet som påstått något annat, det är väl bara sättet hur polismannen ska signalera som diskuteras.
Men observera att jag inte påstår att min uppfattning är rätt, jag tycker bara inte att det är rättssäkert att bara hålla upp något legliknande föremål som man inte kan kontrollera äktheten av på 3-4 meters avstånd. Av den anledningen är jag tveksam till om jag kan bli lagförd om jag väljer att inte åtlyda personen i bilen bredvid.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]