Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Helt orimligt är det inte ändå. Jag vet OEM:er på tunga sidan som ser till att deras motorer lirar på skitolja för att inte kina m.fl. ska balla ur eftersom de är för snåla för ordentlig olja där. Då måste motorerna funka hyfsat med någorlunda serviceintervall utan att kosta alltför mycket i fältkvalitetärenden. För fulla serviceintervaller krävs dock så klart den kvalitet som motorn är specad för. Alltså tror jag sanningen kan ligga nånstans mittemellan er, jag har ingen direkt insikt i volvo pv men att man i alla fall testar med billigare oljor på kortare intervall i riggkörningen känns inte helt orimligt.
Användarvisningsbild
av MartinS
crumpets skrev:Helt orimligt är det inte ändå. Jag vet OEM:er på tunga sidan som ser till att deras motorer lirar på skitolja för att inte kina m.fl. ska balla ur eftersom de är för snåla för ordentlig olja där. Då måste motorerna funka hyfsat med någorlunda serviceintervall utan att kosta alltför mycket i fältkvalitetärenden. För fulla serviceintervaller krävs dock så klart den kvalitet som motorn är specad för. Alltså tror jag sanningen kan ligga nånstans mittemellan er, jag har ingen direkt insikt i volvo pv men att man i alla fall testar med billigare oljor på kortare intervall i riggkörningen känns inte helt orimligt.

Men det är väl en j-vla skillnad mot att alla bilar levereras till kund med skitolja?
Användarvisningsbild
av Funk
Det är mer pengar att spara för företaget att minimera antalet inköpta och lagerhållna oljor än att spara några kronor på oljekvaliteten..

Men visst provar man säkert olika oljor, t.ex de nya VEA motorerna skall ha en Volvoklassad 0W-20 olja som är unik för dessa motorer ( VCC RBS0-2AE heter den och kan bara vara syntet). I USA är det dock inte tillåtet av konkurrensskäl att tvinga kunden till en enda olja som bara finns hos en leverantör, så där man kan köra 0W-30 istället, jag har för mig att serviceintervallerna då även är annorlunda. Dock är mig veterligen inte en A5/B5 0W-30 annat än syntetisk den heller.
Vad det gäller marknader med dåliga oljor och/eller bränslen är dessa som regel inte heller dom som har tightast specar på partikelfilter och liknande och inte heller de senaste motorvarianterna. Dock fyller man med samma olja även till dem vid tillverkning. Det enda området det verkligen skiljer sig åt på är bränsle, alkylatbränsle används sällan av slutkund, medan det fylls i bilarna i produktion. Och det är absolut inte för att det är billigare (vilket det inte är) utan för att lagringbeständigheten vid framförallt långa exportrutter är prioriterad.

Thomas
Användarvisningsbild
av crumpets
MartinS skrev:
crumpets skrev:Helt orimligt är det inte ändå. Jag vet OEM:er på tunga sidan som ser till att deras motorer lirar på skitolja för att inte kina m.fl. ska balla ur eftersom de är för snåla för ordentlig olja där. Då måste motorerna funka hyfsat med någorlunda serviceintervall utan att kosta alltför mycket i fältkvalitetärenden. För fulla serviceintervaller krävs dock så klart den kvalitet som motorn är specad för. Alltså tror jag sanningen kan ligga nånstans mittemellan er, jag har ingen direkt insikt i volvo pv men att man i alla fall testar med billigare oljor på kortare intervall i riggkörningen känns inte helt orimligt.

Men det är väl en j-vla skillnad mot att alla bilar levereras till kund med skitolja?
Han sa ju att det är provfordonen det gäller. Sedan har han ju snurrat ihop det, men just den grejen är ju inte omöjlig, att man åtminstone kör begränsade tester på hur de presterar med skitolja. Om det ens motsvarar 1% av den totala testningen blir jag förvånad dock...
Användarvisningsbild
av MartinS
Ja crumpets, minst sagt tvetydigt...
snoddasD5 skrev:Dom provkörs med vanlig mineral men sen vid service då lurar dom kunderna och sätta svindyr olja i bilarna.
Användarvisningsbild
av Funk
För övrigt skulle jag tro att man inte låter testförare köra när man provar de parametrar som oljan påverkar. Det lär göras i riggar så man kan repetera testcykeln så resultat blir pålitligt..

/Thomas
Användarvisningsbild
av crumpets
Ja, jag antog att han menade provcellschaufför. De som sitter och nöter långtidsprov på bana vet generellt sett inte mer om fordonet än att det har ratt och hjul. Brukar vara billigaste möjliga inhyrda personal.
av monarped111
då kan man nästan samanfatta detta med häll i billig olja för att eftersom bytesintervallen är max 2 tusen mil, eller en ggn om året.
det som inträffar först.
v70 in har gått på bts delsynt i 7 år o går kanon.
745 an ja hade gick på bts delsyntet i 16 år och 44 tuden mil , o gick kanon.
v50 in kommer ja hälla 5-30 i o v70 in o mazdan 10-40.
kommer no gå kanon de me.
men trevligt ,roligt o intressant med en sån här diskussion
kollade oljan på bt o den uppfyller kraven till alla mina bilar.
o antingen köper man den o byter varje år .
eller så köper man Castrols flytande guld, o då kör man 2 till 3 år på den.
av Rådlös
Även om du kör på Castrol bör du byta varje år om du är mån om din bil. Vinterklimatet tar hårt på oljan.
Användarvisningsbild
av TommyP86
milktrucker skrev:håller fullständigt med dig, men när det gäller dagens bilar så finns det en mängd olika avgaskrav och efterbehandling som gör att vi inte bara kan titta på viskositet.
Det är t o m så att flera oljor kan med lika visko kan uppfylla olika egenskaper, och därmed vara olämpliga.
T ex är moderna tyska bilar ofta utrustade med trevägskat som gör att oljan i bilen måste vara low saps, dvs innehålla väldigt lite svavel och fosfor, dvs en C3 olja, vilken i sin tur vanligen är 5W-30.
5W-30 finns även som A5/B5, vilken kan skada avgasbehandlingen i en ovan nämnd bil.
Därför ska man välja efter bilens ACEA-krav först.
Vanligtvis bestämmer även ACEA-märkningen vilken viskositet oljan har, därför behöver man inte titta på viskositeten på flaskan, utan bara på ACEA-märkningen så får man rätt olja direkt.

Det finns något undantag, t ex A3/B3/B4 finns som både 0W-40 och som 5W-40, men båda passar motorn.
Low saps kravet kommer av partikelfilterrening.
Trevägskat sitter inte bara på tyska bilar.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Katalytisk_avgasrening
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Okej, ska testa det

En helt annan sak som slog mig när jag gic[…]

Larm går v70 -07

Hej,har en v70 2,5T -07 som larmet börjat g&a[…]