xxargs skrev:är det på gult och lägre även efter en ordentlig laddning så är batteriet inte bra - den har sulfatiserat och det är inget man kan göra något med någon laddare.
På "intelligenta" laddare startar laddaren i ett "avsulfateringsläge" om spänningen är under en viss spänning. Jag testade det på mina (gamla) båtbatterier. Dom kasserades förra våren, men var inte "helkass". Jag kopplade in en 60W helljuslampa och tömde batteriet. När jag kopplade in laddaren "lyste" avsulfateringslampan varje gång spänningen var under c:a 11V (olika länge beroende på hur lågt spänningen sjunkit) Efter c:a 10 ggr upprepade urladdning/laddning lyste 60W lampan i 9 - 10 timmar (den lyste c:a 2 tim. första gången). Det skulle betyda att där är c:a 50% kapacitet i batteriet nu. Jag har det batteriet i Volvon nu (sedan 3 månader c:a), ska bli spännande att se hur länge det funkar. Batteriet är ett c:a 7 år gammalt Biltema 88Ah SMF batteri. Laddaren är Biltemas "intelligenta" 8A laddare,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 8-A-37745/ . Det andra båtbatteriet är i batteriernas himmel, tillsammans med batteriet som satt i Volvon. :lol:
Jag undrar, hur fungerar "avsulfateringen"?? Kör den strömmen baklänges i början?? "Förr i tiden" kunde man "förlänga" livslängden ett tag genom att "rulla runt" batteriet och koppla in startkablar "bakvänt en kort stund. Det var andra material och "kraftigare" byggt på den tiden, men det kunde funka "en vinter till" i bästa fall. Fungerar det överhuvudtaget eller är det något annat "fuffens" som gör att jag har mer "ork" i batteriet nu än i våras. Jag gjorde detta "experiment" i somras, sedan stod batteriet i skuffen på Volvon som "starthjälp" någon månad innan jag satte i det i stället för det då helt uttjänta batteri som satt där.
Mvh
Lennart