Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
Den vilospänning du nämner är mycket låg och borde bara finnas på ett urladdat batteri. Du måste absolut kontrollera hur din bil laddar (mäta batterispänningen med motorn igång och lysena på, exempelvis). Normal spänning vid laddning är minst 13,5 V, normalt upp mot 14 V. Läger än så gör att batteriet inte tar upp laddning och kommer att funka mycket dåligt och dessutom förstöras relativt snabbt. OBS att "vilospänning" innebär att ingen belastning eller laddning ska finnas!; batteriet ska helst vara bortkopplat från allt utopm mätaren.
av SirDuke
Ja jag mätte med motorn avstängd och det finns inget larm som ligger och drar.

Om spänningen vid laddning inte kommer upp i 13,5 V, ska man misstänka batteriet eller generatorn då?? Jag vill ju misstänka batteriet eftersom jag knappt kört med bilen sedan laddningen.
av Rådlös
Nej. Du skall misstänka generatorn i detta fallet. Även om batteriet är dåligt, så kör ju generatorn på mycket energi om den får signal att batteriet inte är fullt. Nu gör inte din generator detta, då framstår det i alla fall för mig som att det är fel på generatorn. En frisk generator skulle ha gett minst 14 volt eller mer i det läget då batteriet bara håller 11,72 volt. Och om batteriet också är dåligt så försöker generatorn ändå "fylla på" med energi, alltså hög spänning. Sedan är det en annan historia att energin inte stannar i batteriet om det är dåligt, om det nu är det?
Det här är ett exempel på hur en laddningsregulator kan se ut. Och du ser priset också, inget extremt kostsamt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... -63311009/
Nu vet vi inte hurdan generator du har, så jag vågar inte säga att du skall ha just denna, men om du köper den som är avsedd för din bil och sätter i så vet du att den är tämligen ny och färsk och bör fungera i flera år.
av SirDuke
Tack för info!
Ska generatorn börja ge uppåt 14 V redan från början? Eller måste man vänta en stund?
När jag mätt det tänkte jag koppla till laddaren och se hur många V den ger.
av rid54
Generatorn i en modern bil har ett "konstantspänningsdon" som försöker hålla systemspänningen på runt 14 V. Detta "don" kallas regulator och har en del extrafunktioner, som att ge högre spänning vid kyla och dessutom brukar det finnas skyddsfunktioner (laddströmsbegränsning) för att inte elda upp generatorn om batteriet skulle vara helkört (kortsluten cell etc). Systemspänningen ska uppnås så fort generatorn börjar ladda ordentligt, vilket för en modern bil innebär att det räcker med normal tomgång. Regulatorn känner systemspänningen och reglerar generatorns magnetiseringsström ("fältlindningens" ström) för att hålla spänningen konstant oberoende av belastningen (inom vissa gränser). Detta sker direkt och det ska till ett väldigt dåligt batteri för att hålla nere systemspänningen när generatorn laddar. I princip kan man koppla bort batteriet när motorn är igång, eftersom generatorn håller spänningen konstant, men det är inte nåt man rekommenderar, eftersom modern bilelektronik är så känslig för spänningsspikar som kan uppstå med bortkopplat batteri; det jag vill belysa är att generatorn är byggd för att hålla en viss spänning i systemet och spänningsnivån är vald för att ett blybatteri ska få rätt laddning hela tiden när man kör. Man ska inte behöva tänka på det alls, egentligen. Får man problem måste man kontrollera två saker: batteriets vilospänning och då får det INTE finnas last eller laddning, samt systemspänningen med motorn igång och den ska hålla runt 14 V hela tiden annars är generatorn suspekt.

Gott Nytt År.
av SirDuke
Här är lite mätdata:

31/12
Vilospänning 11,72

1/1
Vilospänning 11,71
Generatorspänning 14,75 (efter 1 minut tomgång, helljus på)
Laddspänning 14,41
Laddade först med 2 A, sedan 6 A, amperemätaren på laddaren ställde sig omgående nära 0 och laddindikatorn står på 75 %.

Laddspänning efter 2 timmar 14,78 (pågående laddning)
Vilospänning 13,43 (direkt efter borttagen laddare)
Amperemätaren stabilt kring 0
Laddindikatorn stabilt på 75 %

Vilospänning 2 timmar efter laddning 12,92

Min slutsats är att det är batteriet som felar, det tar inte emot strömmen?? Eller vad?

Edit: Ändrat siffrorna, hade skrivit fel värden på vilospänning.
av xxargs
11.71 Volt är för låg olastad vilospänning på batteriet - det skall vara minst 12.6 Volt - helst vid eller något över 12.8 Volt om batteriet är hyffat nytt (AGM-batterier kan vara över 13 Volt i vilospänning vid 100% laddning) - detta förutsätter att man inte i något moment har dragit ur batteriet allra minsta med någon förbrukare i alla fall minst 12 timmar - att öppna dörren för att öppna motorhuven och innerbelysningen tänds räcker för att spoliera mätningen.

Om det är 11.7 Volt i vilospänning så är batteriet i princip tomt och kanske max 20% kapacitet kvar. Det kan mycket väl klara av en start men har halvlysena varit på mer än ett antal minuter med motorn avstängd så är det inte säkert att det orka starta igen då kapaciteten som är kvar är som ett MC-batteri.

laddat batteriet (med någon av polskona avtagna för strömmen till själva bilen) med en intelligent laddare tills den anser att den är full (ladda så att det bubblar i ca 3 timmar om det är gammal plåtladdare) - ta bort klämmorna - lämna över natten batteriet helt oanslutet (minst 12 timmar, helst 24 timmar) - mät spänningen nästa dag och det bör vara över 12.6 Volt. är det under detta så är batteriet ganska så kass.

Är det batteri med proppar så kan du använda syramätare för att se laddningsstatus - är det på gult och lägre även efter en ordentlig laddning så är batteriet inte bra - den har sulfatiserat och det är inget man kan göra något med någon laddare.
Användarvisningsbild
av lennarte
xxargs skrev:är det på gult och lägre även efter en ordentlig laddning så är batteriet inte bra - den har sulfatiserat och det är inget man kan göra något med någon laddare.
På "intelligenta" laddare startar laddaren i ett "avsulfateringsläge" om spänningen är under en viss spänning. Jag testade det på mina (gamla) båtbatterier. Dom kasserades förra våren, men var inte "helkass". Jag kopplade in en 60W helljuslampa och tömde batteriet. När jag kopplade in laddaren "lyste" avsulfateringslampan varje gång spänningen var under c:a 11V (olika länge beroende på hur lågt spänningen sjunkit) Efter c:a 10 ggr upprepade urladdning/laddning lyste 60W lampan i 9 - 10 timmar (den lyste c:a 2 tim. första gången). Det skulle betyda att där är c:a 50% kapacitet i batteriet nu. Jag har det batteriet i Volvon nu (sedan 3 månader c:a), ska bli spännande att se hur länge det funkar. Batteriet är ett c:a 7 år gammalt Biltema 88Ah SMF batteri. Laddaren är Biltemas "intelligenta" 8A laddare, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 8-A-37745/ . Det andra båtbatteriet är i batteriernas himmel, tillsammans med batteriet som satt i Volvon. :lol:
Jag undrar, hur fungerar "avsulfateringen"?? Kör den strömmen baklänges i början?? "Förr i tiden" kunde man "förlänga" livslängden ett tag genom att "rulla runt" batteriet och koppla in startkablar "bakvänt en kort stund. Det var andra material och "kraftigare" byggt på den tiden, men det kunde funka "en vinter till" i bästa fall. Fungerar det överhuvudtaget eller är det något annat "fuffens" som gör att jag har mer "ork" i batteriet nu än i våras. Jag gjorde detta "experiment" i somras, sedan stod batteriet i skuffen på Volvon som "starthjälp" någon månad innan jag satte i det i stället för det då helt uttjänta batteri som satt där.

Mvh
Lennart
av NilsO
Det framgår ur vad xxargs skriver ovan men kan påpekas ändå: det är meningslöst att mäta "vilospänningen" om batteriet sitter inkopplat i bilen eller om det nyss blivit laddat. Det ska vara urkopplat och ha stått så ett tag när man mäter.

Även om man inte har larm i bilen, och även om man stänger av innerbelysningen, finns alltid klockor, styrboxar etc som drar något tiotals mA, och det räcker för att påverka värdet på vilospänningen så att mätvärdet inte säger något.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12