Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Den jag monterade har det iaf. Jämförde den med vår andra bil som har 3 st hella med 55w halogen i och min ramp lyser minst lika bra.

Stod i val och kval mellan 3 st vanliga halogen eller en ramp men valde rampen eftersom jag inte ville ha 3 klumpiga lysen fram på en annars smäcker bilmodell.

Så jag är väldigt nöjd med både pris och prestanda.
Meningen med extraljus är väl att man ska se bra även i mörker. Jag tyckte det var skitjobbigt att köra i mörker innan jag monterade extraljusen. Nu är mörkerkörning avslappnat & ögonen kan koncentrera sig på annat är att försöka hitta vägen :lol:
Är man nöjd med billiga rampen man tror är äkta cree så är väl det bra, men jämför man sen med vad man garanterat vet är äkta cree så blir man i många fall ledsen då kina är som blocket för bilar/bildelar, dvs bedragarnas marknad där man kan marknadsföra vad som helst "R-modell" trotts sunkig D2 snurra och man bara kostat på "tröjor och dekaler" för at få den magiska "R-modellen".
Kommer aldrig köpa vad jag garanterat inte vet är top of the line cree även om det så kostar 4000kr+ för korta 40cm modell. Finns bara 2-3 fabrikat jag ens tittar på när jag ögonshoppar ramper och funderar som komplement mellan railsen på taket till xenonextraljusen och som alltid avslöjar priset mycket.
Skall man sen reklamera så är det billigare att köpa nytt än skicka tillbaka runt halv jorden och 4 månader senare få "ny vara" man inte vet är bättre/felfri.
Sierra94 skrev:Den jag monterade har det iaf. Jämförde den med vår andra bil som har 3 st hella med 55w halogen i och min ramp lyser minst lika bra.

Stod i val och kval mellan 3 st vanliga halogen eller en ramp men valde rampen eftersom jag inte ville ha 3 klumpiga lysen fram på en annars smäcker bilmodell.

Säger ju inte mycket då 55W halogen är som herr pinkenstråle, lyser illa oavsett antalet ljus. Haft 130W halogen i episka Bosch Navigator och då blev det ljus och sen dagsljus med lite xenonkonvertering när man tröttnat på dåliga vägar som dödar halogenlampor, skillnaden mellan 55w och 100w är STOR. För stor för att inte gå på 100w.
Smaken är som baken. Alltid delad :-)-) Vissa tycker om en bred ljusbild framför bilen, andra inte. Jag har provat båda (länge sedan) och föredrar nog (som jag hade på min PV) 2 st långt lysande fjärrljus i stället för 4 st med helljusbild. Skillnaden blir minde för ögonen när du "bländar av" till halvljus med 2 st långtlysande än om du har 4 st som lyser upp vägen precis framför bilen. Sedan jag sålde PV har jag inte haft extraljus, det har inte behövts med den körning och den trafik som jag kör i numera. Har dock alltid "fixat till" med reläer och bra insatser så det ordinarie ljuset är 100% (på några mer än 100%). Min 740 är dock original än så länge (ink. original dimljus) men har planer på (måste ändå "plocka ner" hela fronten) att diska och polera strålkastarglasen + ev. nya reflektorer, alt. andra beg, strålkastare OM jag ska sätta tillbaka en grill (dom "snodde" den och fördärvade fästena i somras). :evil:

Mvh
Lennart
ER = däck och ljusexperten på forumet. Hur ser du skillnaden på en Cree och en billigare variant om du bara ser dem rakt framifrån och inte vet nåt om tillverkaren/leverantören? Dyra säljare kan ju oxo luras!

Om jag är nöjd med min ramp så är väl det bra? Sen om du vill lysa upp en raksträcka som är 4 mil lång så får väl du göra det. Alla vet ju att har man skitstarka exljus o sedan bländar av till svaga halvljus ser man knappt nånting den stund det tar för ögonen att vänja sig igen. Och att en som är så mån om att ha riktiga bågar för montering och tycker resten är skit ens funderar på att skända en snygg bil med en ramp på taket mellan railsen fattar jag inte.
Sierra94 skrev:ER = däck och ljusexperten på forumet. Om jag är nöjd med min ramp så är väl det bra? Sen om du vill lysa upp en raksträcka som är 4 mil lång så får väl du göra det. Alla vet ju att har man skitstarka exljus o sedan bländar av till svaga halvljus ser man knappt nånting den stund det tar för ögonen att vänja sig igen. Och att en som är så mån om att ha riktiga bågar för montering och tycker resten är skit ens funderar på att skända en snygg bil med en ramp på taket mellan railsen fattar jag inte.
Kan hålla med, När jag var yngre så experimenterade jag +1 kW hel-ljus och 200 A vattenkyld Audi generator och hela fronten nedtyngd av ljus.

Problemet är ju att det går inte att hitta raksträckor som är långa nog och än mindre vägar som man får ha för sig själv så man kan brassa helljus utan möten om man inte kör i norrland.

Nu är själv sugen på LED ramp som går att montera snyggt och nästan dolt . Vilken köpte du?
Volvob20: du får en länk på pm senare.

OT: Nästan allt är tillverkat i kina idag. Sen importeras grejjerna hit och ett fint namn trycks på produkten och alla ska ha sitt och vips kostar min 1000 kr ramp 4500 kr hos nån leverantör. Kolla reservdelspriserna ute i europa så blir ni paffa över att meca/mekonomen lägger på mins 100% eller gärna mer på allt.
ER skrev:Är man nöjd med billiga rampen man tror är äkta cree så är väl det bra, men jämför man sen med vad man garanterat vet är äkta cree så blir man i många fall ledsen då kina är som blocket för bilar/bildelar, dvs bedragarnas marknad där man kan marknadsföra vad som helst "R-modell" trotts sunkig D2 snurra och man bara kostat på "tröjor och dekaler" för at få den magiska "R-modellen".
Kommer aldrig köpa vad jag garanterat inte vet är top of the line cree även om det så kostar 4000kr+ för korta 40cm modell. Finns bara 2-3 fabrikat jag ens tittar på när jag ögonshoppar ramper och funderar som komplement mellan railsen på taket till xenonextraljusen och som alltid avslöjar priset mycket.
Skall man sen reklamera så är det billigare att köpa nytt än skicka tillbaka runt halv jorden och 4 månader senare få "ny vara" man inte vet är bättre/felfri.
Sierra94 skrev:Den jag monterade har det iaf. Jämförde den med vår andra bil som har 3 st hella med 55w halogen i och min ramp lyser minst lika bra.

Säger ju inte mycket då 55W halogen är som herr pinkenstråle, lyser illa oavsett antalet ljus. Haft 130W halogen i episka Bosch Navigator och då blev det ljus och sen dagsljus med lite xenonkonvertering när man tröttnat på dåliga vägar som dödar halogenlampor, skillnaden mellan 55w och 100w är STOR. För stor för att inte gå på 100w.
Jag stödjer gärna svenskt näringsliv som skapar någon form för mervärde. Att importera 100 st 100W LED rampar för 300 kr/ st från alibaba och sen kränga dem för 3000 kr/ st är inte den typ företagsamhet som jag får dåligt samvete att inte stödja...
Apropå kavlitetsskillnader mellan de amerikanska orginalen och de kinesiska kopiorna. En 10W cree led kostar 20-25 kr / st. De tillverkas av det amerikanska företaget "Cree" i Kina. Att dessa också kommer ut på det kinesiska marknaden är väl mer än troligt. Visst kan det skilja i kvalitet på optiken mellan orginalen och kopiorna men skillnaden är inte så stor att det försvarar prisskillnaden. Ljusutbytet från en 100W orginal led-ramp är knappast större än från en 120w kinaprodukt för 1/5 av priset. Att köpa en amerikansk kvalitetsramp kan kanske passa dem som vill ha det bästa men att köpa en kinaramp från en svensk ocker-importör blir bara dumt...
Sierra94 skrev:Hur ser du skillnaden på en Cree och en billigare variant om du bara ser dem rakt framifrån och inte vet nåt om tillverkaren/leverantören? Dyra säljare kan ju oxo luras!

Om jag är nöjd med min ramp så är väl det bra? Sen om du vill lysa upp en raksträcka som är 4 mil lång så får väl du göra det. Alla vet ju att har man skitstarka exljus o sedan bländar av till svaga halvljus ser man knappt nånting den stund det tar för ögonen att vänja sig igen. Och att en som är så mån om att ha riktiga bågar för montering och tycker resten är skit ens funderar på att skända en snygg bil med en ramp på taket mellan railsen fattar jag inte.
Var ju det jag påstod, är man nöjd så är ju det bra, men när man sen hittar bättre prylar man är sugen på så blir man mindre nöjd med det man köpt tidigare oavsett original eller kopia oavsett om jag alltid föredrar originalet då det blir billigast i längden även om det är dyrare initialt och med LED ger mest ljus.
BRA halvljus ser man till att skaffa genom sitt bilval inte fulkonvertering senare för skillnaden mellan kanon helljus och något sämre halvljus lär man sig att anpassa sig till genom tiden. Det särklass mest tröttande vid mörkerkörning är svagt helljus tätt följt av flaxade ljus så därför är jag som jag är med riktigt fäste för ljus som även förlänger livslängden på halogenlampor när det är stabilt och då jag testat 55,100 och 130W så säger som jag skrev 55W jämförelsen inte mycket när 55W inte lyser mycket och på tok för lite mot 100W för att kunna levas med när man gör mycket mörkerkörning utan att det tröttar ut ögonen. Sen är det känt faktum att efter 40:års ålder så är mera ljus nödvändigt än för en slyngel på 30 bast pga hur ögat åldras så att avstå mera ljus pga att man inte "kan använda ljuset" är sämsta logiken jag hört hittills då även sunkigt halogenextraljus samt LED ramp/ljus skall blända av vid samma tidpunkt oavsett räckvidd, dvs när det är möjligt att se ljuskällan även om det inte hunnit lysa upp vägen mellan fordonen för bländningsrisken finns så fort man kan se källan även om ljuset inte når fram på vägen.
Varför jag vill lysa upp 4mil vet jag inte, för mig räcker dryga 1000m jag nu har då det är kompakt ljusmatta och vilsamt för ögonen vid mörkerkörning vilket är A och O för säker körning i mörker då man ser allt både på och vid sidan om vägen direkt framför bilen och 1km fram och en bra bit ut så man inte blir överraskad av älgen som travat från "säker position" till "livsfarlig" på den tid det tar att färdas denna stäcka och man undviker den utan minsta problem.
Det är ju dom som måste blända av utan att först veta om det finns hinder på vägen som är farliga pga sitt svagare ljus men blädar mötande då ljuskällan är synlig vid samma tidpunkt oavsett hur mycket väg man lyser upp.
Kan inte bli mycket mer diskret än detta och ändå lysa helt ok. Lycka till att ta MB:n framifrån som "ful" pga nedsänkta rampen mellan railsen vilket gav mig samma ideé.
Att fippla till det med montering bakom grill, under nummerskylt nere på backen mm ger ju ännu sämre förutsättningar till bra ljus med alla hinder som äter upp ljuset.
Vill man förfula en bil så sätter man på nummerplåtsfäste, taskiga feltema ljus helst med blåa ramen så dom sticker ut mera.

Givetvis är det svårt/omöjligt se skillnaden mellan äkta och falsk utan vidare kunskap, importörer som postar på andra forum, kontakter, att själv pilla på dessa så man kan leta tecknen man söker men priset säger en hel del även med kina mått mätt och det finns dom som hellre säljer volym billigt utan hänsyn till kvalitet än något mindre volym till något högre men fullt vettiga priser och i slutändan har samma slutresultat med skillnaden att man har nöjda kunder då dessa är kräsna mot "nöjda" som inte vet lika mycket.
Hittills har inga av min "tyska" dioder till innerbelysningen dött efter snart 6 månader, till skillnad från flertalet "billigast möjliga" man var dumsnål och köpte en gång i tiden som sällan levde mer än 1vecka för innerbelysningen upp till 1 månad för nummerskyltsbelysningen.
Ang länken på MB:n. Vart drar de sin matarkabel? Hål i taket eller längs listen på A stolpen? Kan förövrigt säga att min ramp ser precis ut som deras. Fast jag köpte min direkt från tillverkaren ist för av dyr mellanhand.

Och jag har en v50 med bi-xenon. Den har erkänt bra hel/halvljus.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]