Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
NilsO skrev:Hm. Vad bygger det på, att dubbdäck är bättre på lätta bilar? Javisst, bromskraften innan hjulen släpper blir mindre med en lätt bil, men det blir ju också massan som ska bromsas.

(Detta är inte ett ifrågasättande, utan en fråga :) )
I mitt sinne bygger det på att det krävs vikt för att packa snö så däcken kan få det grepp som önskas. Nu förlitar jag mej på att det lilla dubbutsticket gör skillnad. Jag har testat bägge kombinationerna på bana på nåt hundratal bilar i olika storlekar och tro mej att det är en enorm skillnad mellan bilar. Smala däck, breda däck, lätta och tunga bilar. Då talar vi om EN sort EN modell på alla bilar.
Vi konstaterade att en väldigt lätt bil med smala hjul lämpar sej inte för att åka med friktionshjul. Det blev både problem med start och stopp samt undanmanövrer däremellan.
Med dubb dito uteblev problemen i stort sett helt.

På en tyngre bil blev inte skillnaden alls så markant. Där blev det betydligt jämnare utslag.
men då det släpper med en tyngre bil så kan det skjuta på bättre, och blir ändå lika dåligt/farligt. som med lastbilar, det går jättebra och man har betydligt bättre fäste med lass, men då det släpper så glider det ännu värre än utan lass. och är en väldig skillnad för dom som kör dubbat på framaxeln och på driven, dom har betydligt bättre fäste. så jag säger nog alltid dubb
Ja, det går alltid att ta en viss situation som exempel för att den ena och den däckstypen är bra/dålig. Alla däck är och förblir en kompromiss. Inget däck är bra överallt. Precis som konstaterats är dubbfria däck, särskilt av autobahntyp, inte bra på blankis. Där är det dubb som gäller. Men om man till största delen kör på bar asfalt, som i södra Sverige, är det sannolikt totalt sett bättre att köra dubbfritt och kanske t.o.m. autobahntypen om det är vått. Dessa är betydligt bättre på barmark och man märker tydlig skillnad om man måste bromsa/väja för vilt. Jag har provat detta ofrivilligt med både dubbade och odubbade däck. Och där finns stora skillnader till de dubbade däckens nackdel. Så jag vill hävda att man ska utgå från sitt körmönster och de vanligaste väglagen man utsätts för. Sedan väljer man den däckstyp som blir den bästa kompromissen. Och i situationer när vald däckstyp inte fungerar bra så gäller det att man kör extra noga efter de förhållanden som gäller. Oavsett om man kör dubbat eller odubbat. Men frågan om odubbat resp. dubbat är mycket komplex. En bidragande orsak till att dubbfria däck fungerar hyfsat är just det faktum att en del har dubbdäck och river upp hala ytor något. Se frågan är verkligen inte enkel. Blandar man sedan in frågan om partiklar blir det ännu mer komplext.
Jag bor lite norr om dig, i Småland. Samma här, det förekommer naturligtvis ishalka. Ofta kalla nätter här. Men jag lovar, av dygnets 24 timmar är det inte många timmar det är ishalka då man saltar friskt. Man saltar t.o.m. i förebyggande syfte så det är sällan det är halt. Men som jag skrev innan. Vet man med sig att den valda däckstypen inte är bra på t.ex. is så måste man köra därefter om det nu kan misstänkas vara is.

Men jag gillar inte salt. Jag hade gärna kört med dubbdäck, men som det är nu har man bara nytta av dem några få dagar på hela säsongen. Övrig tid hör man hur lossnande dubb smäller i hjulhusen. Vinterväglag med rejäla dubbade däck är enligt mig att föredra. Tyst, lugnt och förutsägbart grepp. Men där jag bor är det en utopi. Saltkoncentrationen på vägbanan överstiger den i Atlanten. Om de nu fortfarande använder salt. Ibland får jag för mig att det är någon annan smörja.
Jo, tack jag vet. Det är stört omöjligt att få lacken ren ibland. Någon gång i ren ilska gjorde jag min egna blandning med lite bensin blandat med avfettningsmedel och fälgrengöring. Det bet lite bättre men vågade bara använda det på särskilt utsatta ställen nedtill på bilen. Men om man åker till en GDS tvätthall med varmvatten och avfettar flera gånger fungerar det. Men det är mycket jobb. Som blir ogjort redan på vägen hem från tvätthallen.
"Camel" det är nog inte lossnande dubbar som du hör smälla i hjulhusena ibland utan stenar som fastnat i det grova mönstret på vinterdäcken och som lossnar av centerfugalkraften när hjulen snurrar :-)-)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12