- sön 16 nov 2014, 13:04
Vi konstaterade att en väldigt lätt bil med smala hjul lämpar sej inte för att åka med friktionshjul. Det blev både problem med start och stopp samt undanmanövrer däremellan.
Med dubb dito uteblev problemen i stort sett helt.
På en tyngre bil blev inte skillnaden alls så markant. Där blev det betydligt jämnare utslag.
NilsO skrev:Hm. Vad bygger det på, att dubbdäck är bättre på lätta bilar? Javisst, bromskraften innan hjulen släpper blir mindre med en lätt bil, men det blir ju också massan som ska bromsas.I mitt sinne bygger det på att det krävs vikt för att packa snö så däcken kan få det grepp som önskas. Nu förlitar jag mej på att det lilla dubbutsticket gör skillnad. Jag har testat bägge kombinationerna på bana på nåt hundratal bilar i olika storlekar och tro mej att det är en enorm skillnad mellan bilar. Smala däck, breda däck, lätta och tunga bilar. Då talar vi om EN sort EN modell på alla bilar.
(Detta är inte ett ifrågasättande, utan en fråga :) )
Vi konstaterade att en väldigt lätt bil med smala hjul lämpar sej inte för att åka med friktionshjul. Det blev både problem med start och stopp samt undanmanövrer däremellan.
Med dubb dito uteblev problemen i stort sett helt.
På en tyngre bil blev inte skillnaden alls så markant. Där blev det betydligt jämnare utslag.