- fre 29 aug 2014, 16:37
Lite mer funderingar runt detta att man kopplar en höjning av skatten på drivmedel till miljön..
Blir lite upprepning av mitt tidigare inlägg
Joe jag vet att vilket annat styrmedel skulle departementen ha, för att komma ner till de miljömål man har,,,, men, men, men myntet har 2 sidor.
Om man nu skulle komma ner till det miljömål man har, då skulle inte MartinS väl beskrivande mynt fungera så bra utan att höja skatten dramatiskt på bränslet.
Bil och transport har varit en kassako sedan 50talet jag har hört detta samma klagande sedan 65
Då var det en stor diskussion om hur mycket av skatteintäkterna som gick tillbaka till underhåll av vägar, nybyggnation och dylig.
Det kom en beräkning vad trafiken kostade som satte många frågetecken i huvudet på oss alla…
Den beräkningen tog hänsyn till hur många som skadades eller omkom i trafikrelaterade olyckor.
Den tog också hänsyn till påvisade hälsorisker skapade av trafik eller handhavandet av det som var förutsättningar för trafik som kostar samhället pengar..
Obs nu pratar jag trafik som nyttjar förbrännings motor av något slag.
Det var en tabell om jag inte minns fel där man delat in det i +- delar
Plus var då Fordons skatt och bränsle skatt
Minus var då Sjukhus kostnader för trafikoffer samt för samhället inkomstbortfall i skatt vid sjukskrivning och dödsfall.
Samt också förhöjd risk för sjukdomar orsakade av trafik med samma minus relaterande uppgifter som ovan..
Givetvis också på minussidan var de kostnader staten hade för vägnätet.
Vi tyckte att det var ett sätt att ljuga med statistik ,, för man glömde stora bitar.
Såsom skatteintäkter med de som arbetade i hela kedjan från malmgruvorna i Kiruna ner till pojken som servade på bensinstationen med att rengöra framrutan åt tankande kunder (Joe det fanns då )
Alltså man glömde oxå skatteintäkterna från vår bilindustri som samtidigt var en av våra största export industrier..
Summa sumarum man försvarade sin kassako med vad som Peps sa,,det är falsk mattematik…
Jag har själv ett lysande exempel från den gröna våren.
Det är från tiden då jag arbetade som vanlig elektriker.
Fick en kund som hade problem med sin mulltoa ,, den hade slutat fungera som det var tänkt.
Jag fixade problemet (Relä som gett upp)
Damen som ägde denna mullis var förtypen av en i dag MP medlem.
Honvar väldigt påstridig och påstod att om alla skaffade sig en mulltoa så skulle vi hjälpa naturen så mycke så det var bara inte sant..
Hmm jag påpekade då att om alla i Sverige skaffade sig en mulltoa så skulle vi behöva bygga ett kärnkraftverk till för att driva alla dessa mullisar med el.
Det var nästan 25 år sedan och damen hälsar fortfarande inte på mig (fastän vi är gamla skolkamrater) för jag förstörde hela hennes upplägg och värld genom mitt påstående som nog var ganska riktigt..
Så med det vill jag säga att allt är inte Svart och Vitt utan det finns en stor Grå zon som många blundar för…
Mitt bidrag till debatten ,, hoppas det uppskattas eller i något fall kommenteras.