Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Psyko
Så om en snickare lämnar ett fastpris på att byta kök men mitt i hittar man fukt under golvet ska han då åtgärda det i det fasta priset ?

Inget fel har begåtts här, dom ringde upp och informerade om en merkostnad och fortsatt felsökning. Helt rätt gjort enl konstens alla regler

Det jag kan hålla med om är ordvalet fastpris. Det är ett lite opassande ord för en felsökning. Hade varit bättre att säga att en grundfelsökning kostar 800:- och vi hör av oss om det skulle kosta mer
av Droopy
Seriöst, vad håller ni på med, det fattar väl vem som helst att ingen kan väl felsöka ihjäl sig för 800pix, det är ju inte ens 1timmes jobb på en verkstad. Verkstaden gjorde helt rätt då de ringde upp TS och fick lov att fortsätta felsökningen för en merkostnad.

Och ven fan begär ett skriftligt avtal för en felsökning, nu får ni allt ge er. Sedan kan jag ju hålla med om att verkstaden har ett konstigt sätt att erbjuda en felsökning för max 800pix, det har jag aldrig hört talas om, men de gjorde iaf rätt som ringde upp TS innan fortsatt arbete. Med sunt förnuft fattar väl de flesta att en felsökning för 800pix är ju inget meken kan stå i en dag och jobba för.
av Jonas_latt
Samtidigt är det konstigt när jag måste välja betala 800kr och hämta ut bilen som de inte klarade/han under en vis tid.
Eller betala 1700 så de fortsätter felsökningen.

I det läget borde jag få hämta ut bilen gratis för att de inte kunde felsöka för priset de lovade ?
Sen om de har haft en gubbe som har kostat pengar för att felsöka är deras problem när de har lovat en felsökning.

Jag vet att det inte funkar så. Men jag tycker ändå att det borde va så.
Är man dum och lovat en felsökning för 800kr så borde de hålla det.

Om jag lovat en bekantat att jag kan lacka hans huv för 1000kr.
Sen får jag en rinning i huven. Ska jag ringa och be om 500kr till för att jag måste slipa ner huven och göra om?

Eller om jag lovar att lacka huven sen såg jag att det va rost på huven
Då får jag ju skylla mig själv att jag sa ett pris.

Som sagt han ringde upp mig och jag fick alternativ men tycker ändå det känna fel. Fastpris är som det står. Fast
av Mwi
Psyko skrev:Så om en snickare lämnar ett fastpris på att byta kök men mitt i hittar man fukt under golvet ska han då åtgärda det i det fasta priset ?

Inget fel har begåtts här, dom ringde upp och informerade om en merkostnad och fortsatt felsökning. Helt rätt gjort enl konstens alla regler

Det jag kan hålla med om är ordvalet fastpris. Det är ett lite opassande ord för en felsökning. Hade varit bättre att säga att en grundfelsökning kostar 800:- och vi hör av oss om det skulle kosta mer
Nej! verkstaden har gjort fel, de har lämnat ett fastpris för felsökning, om det är för lågt så är inte det kundens problem. Jag tycker själv att 800:- är billigt men har verkstaden sagt det så gäller det. Ditt exempel med en snickare passar inte riktigt in här, TS har fått ett fastpris på felsökning om sedan Bilia har anställt inkompetent personal som inte kan räkna är inte det kundens problem.
av Droopy
Jonas_latt skrev:Samtidigt är det konstigt när jag måste välja betala 800kr och hämta ut bilen som de inte klarade/han under en vis tid.
Eller betala 1700 så de fortsätter felsökningen.

I det läget borde jag få hämta ut bilen gratis för att de inte kunde felsöka för priset de lovade ?
Sen om de har haft en gubbe som har kostat pengar för att felsöka är deras problem när de har lovat en felsökning.

Jag vet att det inte funkar så. Men jag tycker ändå att det borde va så.
Är man dum och lovat en felsökning för 800kr så borde de hålla det.

Om jag lovat en bekantat att jag kan lacka hans huv för 1000kr.
Sen får jag en rinning i huven. Ska jag ringa och be om 500kr till för att jag måste slipa ner huven och göra om?

Eller om jag lovar att lacka huven sen såg jag att det va rost på huven
Då får jag ju skylla mig själv att jag sa ett pris.

Du säger själv att du fattar att det inte går till så men då verkstaden var så korkad att ge dig ett fast pris så tog du en rövare, el hur.

du förstår säkert ochså skillnaden mellan ditt lackexempel och en verkstad som ska avlöna personalen. I TS fall kunde ju verkstaden lika gärna aldrig ha hittat felet, du kan ju lixom inte mislyckas med att lacka en huv, på nåt sätt får du ju färg på den, hur det sedan ser ut, det vet jag däremot inte, men lacka den blå, det fixar du. Med el utan rinning.

Som sagt han ringde upp mig och jag fick alternativ men tycker ändå det känna fel. Fastpris är som det står. Fast
av xxargs
Droopy skrev:Seriöst, vad håller ni på med, det fattar väl vem som helst att ingen kan väl felsöka ihjäl sig för 800pix, det är ju inte ens 1timmes jobb på en verkstad. Verkstaden gjorde helt rätt då de ringde upp TS och fick lov att fortsätta felsökningen för en merkostnad.
Det verkar vara en skum branch där man kan fylla på betalda felsökningstiden efter hand...

Det var inte så många årtionde sedan då felsökningen var gratis medans att fixa till det var det som kostade pengar, de flesta gamla TV-repverkstäder och radioverkstäder jobbade på det sättet, och bytte man en komponent eller modul som man trodde var fel på men inte var fel på - så kan man givetvis inte ta betalt för modulen då det är bristande skicklighet att man inte prickat in felet rätt från början och det får gå utbildningskontot

Kort sagt ett fast pris är ett fast pris

Kunden har sagt vad som inte fungerar och därmed problemet väl inringat - har man skicklig personal så har dom bra strategi att felsöka och trasig kablage är bland det första man kan misstänka i bilar och det man börja kolla först!!

Har verkstaden bara nybörjare där det tar 3 timmar att hitta ett fel som rimligen borde hittats inom sagda timme av en som kan sin sak - så får den 'utbildningstiden' betalas av verkstaden - inte av kunden.

Sätter man en fastpris på tex 800:- för tex. en felsökning så kalkylerar man att 8 fall av 10 så klarar man av det väl inom tiden med marginal - men ibland så bangar man på det för att det är ett intermittent fel eller liknande svårsökt och det kanske går en timme till - det får verkstaden ta för sådant händer då och då - det är fortfarande 800:- för kunden.

Jag bytte bromsar på min Toyota sist och det satt så jäkla fast och eländigt att de fick börja borra ur grejorna, att redan vid lunch ringde meken och frågade om de kunde få mer tid då de insåg att de inte skulle hinna färdigt samma dag om de inte skulle jobba övertid (vilket gick bra ) De spenderade i stort sett en hel arbetsdag på detta men det kostade mig inte en krona utöver den sagda fasta priset för bromsbeläggbytet. Det är så det skall fungera och allt annat hade varit oseriöst, det dom vinner på är att jag kommer använda samma verkstad nästa gång när jag gör service för att jag är en nöjd kund, annars hade någon annan fått jobbet istället!!

Tyvärr finns det en kultur främst från byggbransen där man fikar efter Ätor - man går in med låga priser och därefter väntar man på ätorna - ändringsorder för att det är fel i underlagen eller annan anpassning eller glömt en massa detaljer - hela deras vinst bygger på att det blir massor av ätor och skulle det vara en bra projektledare och en arkitekthus där alla ritningar stämmer på pricken så skulle det vara katastrof för dessa företag, ibland känns det som att hela byggbranchen avsiktligt drivs på det sättet att det skall bli mycket ätor som möjligt och den vägen mjölkar kunden på så mycket pengar som möjligt...
Användarvisningsbild
av Vojje
kul att Toyota arbetar på det sättet. Scania gör det likaså. Synd att *pettson* aldrig varit kvalificerad att arbeta för dessa arbetsgivare.
Det hade varit lärorikt för honom/henne.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Härom veckan blev ett arbete hos Bilia ca 1000 kr billigare än teknikern estimerat :wink: Ibland händer det. Dock var det lite krångel med felsökningspriset eftersom den som jag bokade felsökningen med givit mig fel avgift enligt teknikern men fick den lägre överenskomna felsökningssumman, antagligen för att det gick snabbt att felsöka men ändå :)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har jobbat inom ett antal olika branscher och Fast pris har aldrig varit något annat än just fast pris, inget annat.. Är det inte fast, så varför kalla det fast pris?
Borde enligt hur jag tolkar vissa här kallas för ett "Från pris" i detta fallet..
av *pettson*
:D ni är roliga ju..
Tips.. var tv reparatör när jag var klar med skola o värnplikt 1992-1995 jobbade dubbelt med bilar samma tid hos lokal verkstad. Bilars och tv/radios elsystem hade samma typ av fel då. 80% lödningar. Resten transistorer i slutsteg och en o annan diod. Fasta delar var Hf trafos och diodbryggor i nätdelen. Aĺla delar billiga som satan och enkla att byta. Alltid en hel på hyllan för test om nåt var oklart.
Skönt att höra att den branschen var ren och fin. RH garanti vilket var en kvalitetsförsäkring kallades inte för runt hörnet för inte.. edit.. hf moduler och nätdelar fanns inte i bilarna.
Toyota har jag jobbat på.. inte scania. Men väl på volvo, opel och några fria verkstäder..
Men nu när jag läst igenom sista långa svaret inser jag att ingen av er har en susning om hur en modern bils kablage/datanät är upplagt. Det syntes när det var självklart att det var fel på kablaget till stereon och inget annat.
Finns inte ett skit som är självklart med detta? Det var en gång 8 kablar som gick till stereon och innehöll allt. Beroende på stereo är det några.... fler kablar idag. Plus att det är canbus styrt. Mjukvara kan vara fel, signalfel i datanät eller fel på enhet. Sen kan det vara enhet med separat slutsteg. Skitsamma.
Det är alltså ren okunskap som jagar upp er.

I övrigt ringde jag 4 tidigare kollegor vid 9 här.Tyvärr har bara tre svarat i telen. Två scania och en toyota.
Ingen känner igen obegränsad felsökningstid för fast pris. Alla tre har en timma till fast pris. Reparation ingår inte. Förbrukningsmaterial och mjukvaror ingår inte, en timma debiteras oavsett om felet hittas eller inte, kund kontaktas om mer tid behövs eller om man behöver programvara eller förbrukningsmaterial. När det gäller reparation så accepterar man viss försening på grund av att nåt sitter orimligt fast. Går det inte loss med vanliga metoder så hör man av sej till kunden och frågar hur denne vill gå vidare. Losstagning är ett av flera merarbeten. Merarbete debiteras med full timpenning. Tid som debiteras är halv eller hel timma. Material för återställning debiteras utöver också.
Så ser policyn ut för två scaniamekar och en toyotamek i östergötland.
Tunga Lastbilssidan har enligt en 5: vän som är förman, som jag nyss fick tag i lite annorlunda när det gäller fastsittande saker. Där citat: spöar mekarna det mesta som vanligt. Där finns inget som inte sitter fast eller är tungt.
Timpenningen är satt därefter som han sa.
Ska jag ringa några vänner från opel, volvo och fria verkstäderna med?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 14

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]