Droopy skrev:Seriöst, vad håller ni på med, det fattar väl vem som helst att ingen kan väl felsöka ihjäl sig för 800pix, det är ju inte ens 1timmes jobb på en verkstad. Verkstaden gjorde helt rätt då de ringde upp TS och fick lov att fortsätta felsökningen för en merkostnad.
Det verkar vara en skum branch där man kan fylla på betalda felsökningstiden efter hand...
Det var inte så många årtionde sedan då felsökningen var gratis medans att fixa till det var det som kostade pengar, de flesta gamla TV-repverkstäder och radioverkstäder jobbade på det sättet, och bytte man en komponent eller modul som man trodde var fel på men inte var fel på - så kan man givetvis inte ta betalt för modulen då det är bristande skicklighet att man inte prickat in felet rätt från början och det får gå utbildningskontot
Kort sagt ett fast pris är ett fast pris
Kunden har sagt vad som inte fungerar och därmed problemet väl inringat - har man skicklig personal så har dom bra strategi att felsöka och trasig kablage är bland det första man kan misstänka i bilar och det man börja kolla först!!
Har verkstaden bara nybörjare där det tar 3 timmar att hitta ett fel som rimligen borde hittats inom sagda timme av en som kan sin sak - så får den 'utbildningstiden' betalas av verkstaden - inte av kunden.
Sätter man en fastpris på tex 800:- för tex. en felsökning så kalkylerar man att 8 fall av 10 så klarar man av det väl inom tiden med marginal - men ibland så bangar man på det för att det är ett intermittent fel eller liknande svårsökt och det kanske går en timme till - det får verkstaden ta för sådant händer då och då - det är fortfarande 800:- för kunden.
Jag bytte bromsar på min Toyota sist och det satt så jäkla fast och eländigt att de fick börja borra ur grejorna, att redan vid lunch ringde meken och frågade om de kunde få mer tid då de insåg att de inte skulle hinna färdigt samma dag om de inte skulle jobba övertid (vilket gick bra ) De spenderade i stort sett en hel arbetsdag på detta men det kostade mig inte en krona utöver den sagda fasta priset för bromsbeläggbytet. Det är så det skall fungera och allt annat hade varit oseriöst, det dom vinner på är att jag kommer använda samma verkstad nästa gång när jag gör service för att jag är en nöjd kund, annars hade någon annan fått jobbet istället!!
Tyvärr finns det en kultur främst från byggbransen där man fikar efter Ätor - man går in med låga priser och därefter väntar man på ätorna - ändringsorder för att det är fel i underlagen eller annan anpassning eller glömt en massa detaljer - hela deras vinst bygger på att det blir massor av ätor och skulle det vara en bra projektledare och en arkitekthus där alla ritningar stämmer på pricken så skulle det vara katastrof för dessa företag, ibland känns det som att hela byggbranchen avsiktligt drivs på det sättet att det skall bli mycket ätor som möjligt och den vägen mjölkar kunden på så mycket pengar som möjligt...