Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Köp en 330 ska du se att den känns lättare. Du kanske får sträcka ut budgeten en aning men så långt över 100k ligger de inte längre.
Användarvisningsbild
av crumpets
Den tanken har jag tänkt! De uppdaterades ju från 258hk till 272, men acc-tiden påverkades inte massor. Vet du om 272-hk:aren är mycket bättre? Jag körde en 99 års 328 och den kändes fortfarande 2012 riktigt rapp. Kunde dock inte riktigt svälja den jobbiga kombinationen av hård fjädring och hög vikt. E90:n har jag upplevt som liknande men ännu lite tyngre och mer filtrerad vägkänsla. Det liksom kraschar i huvudet på mig. Kanske är det ett mindre problem om drivlinan är kanon. E90 har jag trotsallt bara provat med 184-hästarsdieseln. Grym motor men som sagt så störde mig verkligen vägljudet, tycker man kan kräva mer av en bil i den storleken och prisklassen. Å andra sidan tycker jag nästan alla bilar är onödigt bullriga.
av Lövet
272 hästaren är direktinsprutad. Det medför två saker 1) Den är makalöst snål för sin effekt. Du kör den lätt under litern även om du utnyttjar effekten. 2) Motorn låter skit på tomgång och under 3000 rpm. Det knattrar lika mycket som en diesel.

Det senare gör att jag rekommenderar 258-hästaren om man inte kör massa mil per år. Ungefär 1dl högre förbrukning men mycket mysigare och klassikt ljud. Dessutom har den färre typfel. (Inga problem med högtryckspump eller nox-sensor)

Så här lät mina 325 på tomgång (Exakt samma motor men lägre effekt. Både 325 och 330 är 3lit efter 2008).
Användarvisningsbild
av Kompe
Du har inte övervägt att köpa tillbaka din gamla 960? Alt. köpa en annan? :wink:
Den gick ju inte att komma undan billigare eller mer bekvämt för den delen sa du ju :lol: 8)
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag kan tårögt sakna hur lättmekad den var men växellåda motor och chassi var verkligen inga höjdare. Hyfsat bullrig var den också trots sin storlek. Men ur serviceperspektiv helt klart nästan oslagbar. Kunde ju fixa allt ute på parkeringen bara. Men nu vill jag nog hitta en medelväg :) Hyfsat ny och säker, hyfsat snabb och hyfsat lättmekad. Men det verkar ju inte alltför lätt. I slutändan blir det väl att jag får dumpa nåt av kraven.
Användarvisningsbild
av SvenB
Kommer det inte kännas konstigt att vara moderator i ett Volvoforum, och åka annat märke :D Var nu märkestrogen. :D :-)-)
Användarvisningsbild
av crumpets
Helt klart har Volvo ett enormt plus i kanten för mig i den här guldgruvan på information som jagrullar är. Jag är inte superimpad av nordic audi eller autopower.
av JE Jr
Vänta nu... S80 T6 framför S80 V8? :shock:

;)

Edit: Finns en V8 i Storvik för 135 som verkar vettig!

Skillnad i ägandekostnader mot T6 vet jag inte riktigt om det är några?
Enda "stora" servicen är byte av aggregatrem mm vid 18000mil.
Det skulle väl vara då att man behöver minst 17" på V8 (inte ens alla 17"fälgar passar) medan 16" funkar på T6.

...För vinterdäck alltså, förutsätter minst 18" på sommaren 8)

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]